Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    The causes and effects of school dropout felt over time
    (CEP USM, 2024) Curoș, Liudmila
    The article involves an analytical approach to the specifics of school dropout, the causes and effects produced, as well as possible suggestions for managing the large-scale phenomenon. The research methodology consisted in the study of specialized literature and the reflexive analysis of bibliographic sources, various statistical data, which allowed us to issue relevant conclusions and recommendations for its prevention and reduction at a systemic level. Being a complex phenomenon, school dropout manifests itself for various reasons, starting with personal or family problems, a difficult socioeconomic situation and continuing with important factors regarding the way the education system works. Depending on the determining factors, but also the extent of the manifestation, a series of undesirable effects are generated, with a weight on socio-professional integration difficulties. Thus, statistical data are reflected that confirm the acute need for systemic intervention on the treatment of the phenomenon in question, based on the educational actors and social institutions that have contact with the mentioned causes and effects. Systematic and orderly intervention refers in particular to the prevention of school dropout by motivating students, career guidance, carrying out attractive educational activities, involving digital technologies, but also reducing it, by establishing internal and external partnerships, analyzing the main causes, and determining the ways of reintegration into the educational process of young people who temporarily/completely left the educational institution.
  • Thumbnail Image
    Item
    REFORMELE SECTORULUI DE TINERET ÎN CONTEXTUL INTEGRĂRII EUROPENE
    (Print-Caro, 2024) Colța, Alexandra
    Acest articol oferă o analiză a politicilor de tineret ale Uniunii Europene și ale Republicii Moldova, evidențiind importanța acestora în contextul integrării europene, dezvoltării durabile și coeziunii sociale. Sunt examinate reformele din sectorul de tineret, determinate de parcursul european al Republicii Moldova, precum și riscurile și provocările întâm- pinate în implementarea acestor reforme. De asemenea, articolul explo- rează strategiile naționale care reflectă eforturile concertate de aliniere la standardele UE, cu un accent special pe educație, angajabilitate și par- ticipare activă, pentru a crea un mediu favorabil dezvoltării personale și profesionale a tinerilor. Participarea activă a tinerilor la procesul de ela- borare a politicilor și de luare a deciziilor este esențială pentru construi- rea viitorului Europei și pentru construirea unei viziuni cu care tinerii să se poată identifica.
  • Thumbnail Image
    Item
    INCLUZIUNEA SOCIO-PROFESIONALĂ A TINERILOR CU CES
    (2021) Toma, Mihaela
    În acest articol este abordată importanţa incluziunii din punct de vedere soci al, se face referire la respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, atitudinile manifestate asupra tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, implicarea acestora în diferite tipuri de activităţi la nivelul comunităţii locale încă din timpul şcolarizării, ce vor contribui, treptat, la incluziunea socială a acestora. Este esenţial şi modul de percepere a acestora de către membrii societăţii şi sprijinul acordat lor în efortul de a favoriza dezvoltarea unor sentimente de acceptare, toleranţă, empatie, formarea unor relaţii de prietenie, precum şi accesul, participarea şi implicarea în anumite activităţi socio-istorico-culturale cu ocazia celebrării diferitelor evenimente marcante pentru omenire. La nivel profesional, incluziunea tinerilor cu CES, care au absolvit zece clase în cadrul învăţământului special, constituie o problemă majoră în societatea contemporană, întrucât este scăzută rata de creare a noi locuri de muncă pe piaţa muncii, în general, iar pentru aceste cazuri, specifice, este necesară o abordare diferită, asigurarea adaptării unor condiţii de muncă optime, precum şi a programului de lucru, în raport cu tipul şi gradul dizabilităţii. De asemenea, este necesară aplicarea unui test Holland încă din timpul şcolarizării, în cadrul orelor de consiliere şi orientare, pentru a identifica la tinerii cu dizabilităţi interesele şi aspiraţiile lor, domeniul şi profesia spre care se orientează în corelaţie directă cu abilităţile, aptitudinile, priceperile, deprinderile şi competenţele formate, respectiv capacitatea de a aplica în practică cunoştinţele teoretice asimilate pe parcursul traseului educaţional, pentru a rezolva unele situaţii-problemă sau unele conflicte minore ce pot să apară între angajaţi. Pe parcursul traseului educaţional, personalul didactic, în cadrul activităţilor extracurriculare, pot desfăşura activităţi de voluntariat cu elevii în anumite fabrici, instituţii private, unde să exerseze, să înveţe etapele de lucru, să execute câteva ore de lucru săptămânal, în practică, pentru a se obişnui cu modul de lucru, să interacţioneze cu ceilalţi angajaţi, să îşi testeze rezistenţa la efort fizic, răbdarea în a finaliza sarcina dată, monitorizarea comportamentului în timpul lucrului individual sau în echipă, respectarea regulilor propuse şi a programului de lucru stabilit, ceea ce îl vor ajuta ulterior să se integreze mai uşor la locul de muncă pe care îl va obţine după finalizarea studiilor. Se remarcă nevoia de consiliere psihologică din partea unui specialist şi de servicii medicale permanente, evidenţierea beneficiior pe care le au angajatorii în urma angajării unui anumit număr de persoane cu dizabilităţi, dar şi identificarea avantajelor pe care le au tinerii cu dizabilităţi prin încadrarea lor profesională, a dezavantajelor şi riscurilor ce pot să intervină pentru ceilalţi angajaţi.
  • Thumbnail Image
    Item
    ÎNCREDEREA TINERILOR ÎN INSTITUȚII PUBLICE ȘI GRUPURILE SOCIALE
    (CEP USM, 2024) Spătaru, Tatiana
    The content of the article interprets the empirical data, obtained in the realization of the institutional project 20.80009.1606.13 “Formation and consolidation of social cohesion in the Republic of Moldova in the context of the European Union”. Sociological argumentation is subjected to land data, accumulated in March 2023, in the urban and rural localities of the Republic. The objectives of the work consist in estimating the trust of young people in public institutions and social groups. The method used to accumulate quantitative empirical material was the Sociological investigation. The sociological instrumentation applied was the sociological questionnaire, on a representative sample. The main results obtained reflect the confidence of young people in public institutions and social groups. The corroboration of empirical data justifies the understanding of the tendencies that occur in the perception of young people.
  • Thumbnail Image
    Item
    OPTIMISMUL ȘI STILURILE DE UMOR LA TINERI
    (CEP UPSC, 2023) Pravițchi, Galina; Guțu, Diana
    The article addresses a particularly current and important topic in the condition that since ancient times, optimism has been correlated with the human psyche, primarily with emotions, and mood, positive emotions and humor are recognized as components of it. The research sample consisted of 70 people aged between 25-35 years. The following methods were applied in the research: Optimism level test according to K. Scheer and M. Carver (adapted by T.O. Gordeeva, Sychev and E.N. Osin) and Humor style questionnaire according to R. Martin. The obtained results highlight a link of interdependence between the variables included in the research. For female subjects, self-motivating humor shows a significant correlation with optimism, positive expectation and negative expectations. Also, aggressive humor shows a significant correlation with negative expectations and optimism. In male subjects, we highlight a positive correlation between affiliative humor and negative expectations. The conclusions highlight the role of optimism in the human experience as a positive aspect of strengthening social bonds and interpersonal relationships, thinking about the future and achieving goals, as well as a negative influence on unrealistic aspirations and hopes.
  • Thumbnail Image
    Item
    SPAȚIUL EUROPEAN AL EDUCAȚIEI – OPORTUNITĂȚI PENTRU TINERII DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (Print-Caro, 2023) Garbatovschi, Valeria
    În condițiile societății informaționale, a societății bazate pe cunoaștere și în contextul tensiunilor, confruntărilor, inclusiv armate, caracteristice timpului nostru istoric, se justifică necesitatea creării spațiului european al educației. Considerăm că diversitatea crizelor care, în prezent, afectează toate sferele vieții sociale pot fi depășite, dezvoltarea durabilă a societății moldovenești și poate deveni realitate doar în cazul când vom educa generații de profesioniști patrioți, competenți, ce vor dori să investească timp, efort, entuziasm, vocație și dragoste în procesul de revitalizare a sistemului social din Republica Moldova. Importanța Spațiului european al educației se referă la susținerea continuității învățării pe tot parcursul vieții, de la educația și îngrijirea copiilor preșcolari, continuând cu educația școlară și educația și formarea profesiona- lă, până la învățământul superior și la educația adulților. Astfel, acest spațiu are rolul de a promova și încuraja mobilitatea, cooperarea în materie de educație și formare și sprijinirea statelor membre în creșterea eficienței sistemelor acestora de educație și formare. Sistemului de învățământ din Republica Moldova se confruntă cu o serie de provocări, convergente cu obiectivele strategice ale Spațiului european al Educației. Astfel, eficiența ar putea fi asigurată în cazul în care că inițiativele incluse în conceptul și acțiunile viitoare care urmează să fie propuse și efectuate ca parte a unui Spațiu european al educației necesită asigurarea complementarității și coerenței în ceea ce privește sistemele naționale de educație și formare și ar trebui să includă toate nivelurile și tipurile de educație și formare, inclusiv educația adulților și educația și formarea profesională.
  • Thumbnail Image
    Item
    INCLUZIUNEA SOCIALĂ A TINERILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (Print-Caro, 2023) Colța, Alexandra
    Articolul subliniază elementele esențiale care fortifică incluziunea socială a tinerilor care implică mai multe aspecte, cum ar fi educația, formarea profesională, accesul la servicii de sănătate și la locurile de muncă, participarea activă în viața socială și politică a comunității. Este analizat procesul de incluziune socială a tinerilor prin prisma participării, astfel asigurându-se incluziunea acestora în procesele decizionale și dezvoltarea comunitară. Sunt descrise posibilitățile de implicare a tinerilor, obstacolele cu care se confruntă, dar și sugestii pentru depășirea acestora. În calitate de metodă de cercetare, va fi utilizată observația, analiza și sinteza. Pe baza rezultatelor cercetării vor fi elaborate recomandări, precum și propuneri de implementare pentru a îmbunătăți procesul de incluziune socială a tinerilor prin participare.
  • Thumbnail Image
    Item
    САМОАКТУАЛИЗАЦИЯ У МОЛОДЫХ ЛЮДЕЙ, ЗАНЯТЫХ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ И УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ
    (CEP USM, 2019) Бондаренко, Ольга
    Представлены результаты исследования особенностей самоактуализации молодых людей. В исследовании приняли участие 224 человека в возрасте 20 лет –34 года. Для демонстрации выявленных различий использован тест E.Shostrom. По результатам исследования можно отметить возрастание общего уровня самоактуализации соответственно возрасту. Молодые люди, реализующие себя в профессии, оказываются более гибкими к изменяющимся жизненным ситуациям, автономны в реализации своих принципов, в более полной мере осознают свои потребности и переживания. О писаны и объяснены полученныеразличия в структуре самоактуализации молодых людей.