Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
3 results
Search Results
Item Strategii specifice învățării și educației nonformale a adulților(CEP USM, 2023) Șevciuc, Maia; Reaboi-Petrachi, VioricaÎn acest articol sunt elucidate influențele educației nonformale din perspectiva strategiilor specifice învățării și educației. Învățarea și educația nonformală a adulților este considerată un proces continuu de oportunităţi flexibile de învăţare, esenţial pentru a sprijini competitivitatea în contextul unei economii globale a cunoaşterii bazată pe tehnologie. Educaţia nonformală este alternativa învăţământului public, înregistrând o evoluţie durabilă, începând cu primele cercuri, academii populare şi finalizând cu programe instituţionale finanţate de Uniunea Europeană. Caracteristicile de bază ale învăţării adulţilor completează paleta cu indicații concrete pentru desfășurarea eficiență și activă a procesului în context nonformal. În același context strategiile de educaţie nonformală contribuie la dezvoltarea abilităților adulților în a-şi organiza activ propriul proces de învăţare.Item O ABORDARE PARADIGMATICĂ A EDUCAŢIEI NONFORMALE CA PUNCT DE PLECARE ÎN FORMAREA CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE(CEP USM, 2012) Hunga, MihaelaEducaţia nonformală, asociată conceptului de învăţare pe tot parcursul vieţii (lifelong learning), este o sintagmă care se va impune în discursul internaţional despre educaţie la sfârşitul anilor ′60 şi începutul anilor ′70 când, odată cu revoluţiile socioeconomice ale Occidentului, procesul instructiv-educativ va cunoaşte o schimbare de paradigmă. Formarea cadrelor didactice pentru integrarea educaţiei nonformale în educaţia formală rămâne încădificil de pus în practică, deoarece lipseşte un plan de acţiune specific şi coerent. Pentru a reduce aceste neajunsuri, este necesară promovarea unor politici guvernamentale/educaţionale care să orienteze modul în care diferiţi actori ar trebui să colaboreze astfel încât graniţele dintre învăţarea formală, nonformală şi informală să fie depăşite, fără a fi subminată autoritatea şcolii ca instituţie special investită de stat cu funcţia de educare a membrilor săi.Item PREGĂTIREA PENTRU LIBERARE A DEŢINUŢILOR(CEP USM, 2007) Postu, DianaDans les institutions pénitentiaires de la République de Moldova il existe la nécessité de créer de nouveaux programmes de préparation pour libérer les personnes privées de liberté en vue de former des habiletés sociales utiles pour la manifestation d׳un comportement pro-social. Cet article présente certains repères dans l׳activité des spécialistes engagés dans le système pénitencier. L׳étude analyse l׳activité du psychologue et de l׳assistant social impliqués dans le cadre des programmes déployés tant individuellement qu׳en groupe avec les condamnés. On a analysé des modèles d׳intervention des spécialistes: formatifs, informatifs, d׳orientation, par groupes d׳intérêts ou problèmes etc. L׳intervention efficace est guidée par certains principes: celui de la nécessité, du risque et de la responsabilité du client. Le rôle du professionnel impliqué dans la préparation pour la libération est d׳accentuer les avantages du changement et de s׳assumer un mode de vie pro-social au désavantage des aspects négatifs du changement et de la perpétuation du mode de vie antisocial. L׳étude a à sa base la doctrine nationale et internationale et vient avec plusieurs propositions d׳organiser le service socio – psychologique dans les pénitenciers.