Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
9 results
Search Results
Item The development of specific skills in students in primary education through the use of Oina elements(CEP USM, 2024) Onica, Vasile; Ciorbă, ConstantinThe diversity of tools used in the educational process considerably increases the interest of primary school pupils and makes the physical education lesson much more attractive, especially when it is conducted in the form of a game. Oina is a very complex sports game and the use of specific elements of this game in the formation of students’ skills is relevant. The arguments are based on the analysis of the results of the scientific research carried out at two high schools in Chisinau with the participation of fourth-grade students. The physical education tools proposed in the experimental group’s research highlighted some motor qualities that can be developed in the primary school pupils. With the help of some physical exercises specific to the Oina game of that were practiced during a year of studies, the indices for throwing the Oina ball into the target, hitting the Oina ball accurately, and hitting the Oina ball at a distance improved considerably.Item EXPERIENȚE DE VALORIFICARE A ÎNVĂȚĂRII TRANSFORMATIVE ÎN ȘCOALA SUPERIOARĂ MODERNĂ(CEP USM, 2022-11-29) Repeșco, GabrielaÎn articolul este tratată o problemă de actualitate axată pe identificarea experiențelor de valorificare a învățării transformative în procesul didactic din școala superioară. Se propun rezultatele științifice ale chestionării cadrelor didactice universitare prin aplicarea unui chestionar (elaborat și validat recent de către autor) în scopul determinării frecvenței implicării/ propulsării educabililor în situații de învățare transformativă.Item REFLECȚII ASUPRA ERORILOR ATESTATE ÎN CERCETĂRILE DOCTORANZILOR(CEP USM, 2022-11-29) Botnari, ValentinaArticolul include cele mai frecvente erori comise la elaborarea tezelor de doctorat de către doctoranzii moderni. Sinteza erorilor tipice incluse în articol s-a realizat în urma analizei opiniilor diverșilor experți ai tezelor de doctorat expuse în diferite contexte de evaluare a acestora. Cunoașterea erorilor în cercetare comise de către doctoranzii predecesori constituie un context de succes pentru actualii doctoranzi.Item EVALUAREA INDIVIDULUI SUICIDAR(CEP USM, 2024) Isac, OxanaIn this article the author analyzes the characteristics of the suicidal individual and the principles underlying the process of suicide risk assessment, the aim of which is to quickly lead to the classification of the subject in a specific degree of risk in order to allow the immediate implementation of an individualized intervention to protect the subject and develop a care program.Item EVALUAREA CUNOȘTINȚELOR VERSUS EVALUAREA COMPETENȚELOR FUNCȚIONARILOR PUBLICI CU STATUT SPECIAL ȘI A CARABINIERILOR DIN CADRUL MAI(CEP USM, 2023) Ciumac, AndrianCunoștințele în sine nu sunt de mare folos funcționarilor publici cu statut special și carabinierilor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), pe când competenţele, deținând un grad esențial de superioritate în comparație cu cunoștințele, acordă acestor funcționari posibilitatea de a demonstra în mod practic dacă sunt în stare să acţioneze potrivit cu ceea ce cunosc. Din această perspectivă, aplicarea procesului de evaluare a calității personalului din cadrul MAI, pe dimensiunea formării profesionale, este mai relevantă și mai obiectivă anume în legătură cu competențele. O astfel de abordare a proceselor de evaluare va contribui în mod sigur la creşterea nivelului de performanţă profesională a personalului din cadrul MAI, fapt care va genera beneficiarilor suficientă siguranță, iar satisfacţia cetăţenilor faţă de calitatea personalului MAI va atinge cote scontate.Item PARTICULARITĂȚI ALE COMPETENȚEI DE EVALUARE FORMATIVĂ LA CADRELE DIDACTICE UNIVERSITARE(CEP USM, 2023) Botezatu, ValeriaEvaluarea formativă reprezintă o problemă actuală în proiectarea didactică în învățământul universitar. Evaluarea depășește, astfel, statutul de etapă finală a activităților de predare – învățare, pe care îl deținea în didactica tradițională, importantă fiind evaluarea formativă, pe tot parcursul procesului didactic, care valorizează şi susține învățarea prin reglarea imediată şi interactivă. Fiind o evaluare centrată pe proces, evaluarea formativă are un caracter dinamic şi flexibil, asigurând reglarea ,,din mers” a activităţii educaţionale. În acest sens, evaluarea formativă permite profesorului să regleze interactiv, în mod continuu şi sistematic învăţarea și predarea. Articolul de față evidențiază importanța competenței de evaluare formativă în învățământul universitar, prin prisma componentelor sale: măsurarea, feedback-ul și aprecierea. În acest context, sunt reflectate rezultatele experimentului psihopedagogic de constatare cu referire la competența de evaluare formativă a cadrelor didactice universitare.Item PERSPECTIVE METODOLOGICE ALE EVALUĂRII GÂNDIRII INDEPENDENTE A STUDENȚILOR(CEP USM, 2022) Botnari, Valentina; Repeșco, GabrielaActualmente, gândirea independentă este solicitată în toate domeniile de activitate: economic, educațional, juridic, inginerie și construcții etc. În legătură cu acest fapt, apare necesitatea de evaluare și eventual de formare/ dezvoltare a acesteia. Totodată, literatura de specialitate oferă instrumente, dar și referențiale de evaluare modeste în acest sens. Articolul dat scoate în evidență aspectele metodologice ale evaluării gândirii independente a studenților. În această ordine de idei, sunt precizate aspectele definitorii ale evaluării din perspectiva modernă și sunt evidențiate calitățile pozitive esențiale ale gânditorilor independenți cărora li se oferă statut de criterii de evaluare a acestora. În lucrare sunt propuse o serie de instrumente de evaluare pertinente în cazul determinării nivelului de dezvoltare a gândirii independente, inclusiv chestionarul pentru evaluarea nivelului deținerii gândirii independente, care a fost elaborat și este în proces de validare. Chestionarul oferă o imagine de ansamblu asupra aspectelor individuale antrenate în procesul de învățare a subiectului ce cuprinde 20 de itemi, având ca fundamentare teoretică în prioritate conținutul structural al gândirii independente a studenților.Item EVALUAREA CRITERIALĂ PRIN DESCRIPTORI – O NOUĂ VIZIUNE ASUPRA EVALUĂRII DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2019) Dabija, AnaEvaluarea criterială prin descriptori implementată la treapta învăţământului primar va contribui la schimbarea de accente în percepţiile elevilor şi ale părinţilor acestora privind rezultatele la învăţătură. Achiziţiile şi capacităţile formate elevilor în procesul de studii vor deveni puncte-cheie; or, calificativele vor exprima doar nivelul la care se poziţionează aceştia la un moment dat.Item PROVIDING EFFECTIVE FEEDBACK AND CORRECTING ERRORS IN THE EFL CLASSROOM(CEP USM, 2019) Dulicher, OlgaProviding feedback and correcting errors to learners on their performance is an important aspect of teaching. In the traditional educational environment the errors made by the students are frequently corrected and given feedback, because the focus of classroom instruction is on accuracy. Giving feedback and correcting errors may serve not only to let learners know how well they have performed, but also to increase motivation and build a supportive classroom environment. In this context, this paper aims at highlighting the importance of feedback, some key areas including what is error and feedback, types and models of feedback, attitudes towards errors and some feedback strategies.