Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    The development of specific skills in students in primary education through the use of Oina elements
    (CEP USM, 2024) Onica, Vasile; Ciorbă, Constantin
    The diversity of tools used in the educational process considerably increases the interest of primary school pupils and makes the physical education lesson much more attractive, especially when it is conducted in the form of a game. Oina is a very complex sports game and the use of specific elements of this game in the formation of students’ skills is relevant. The arguments are based on the analysis of the results of the scientific research carried out at two high schools in Chisinau with the participation of fourth-grade students. The physical education tools proposed in the experimental group’s research highlighted some motor qualities that can be developed in the primary school pupils. With the help of some physical exercises specific to the Oina game of that were practiced during a year of studies, the indices for throwing the Oina ball into the target, hitting the Oina ball accurately, and hitting the Oina ball at a distance improved considerably.
  • Thumbnail Image
    Item
    EXPERIENȚE DE VALORIFICARE A ÎNVĂȚĂRII TRANSFORMATIVE ÎN ȘCOALA SUPERIOARĂ MODERNĂ
    (CEP USM, 2022-11-29) Repeșco, Gabriela
    În articolul este tratată o problemă de actualitate axată pe identificarea experiențelor de valorificare a învățării transformative în procesul didactic din școala superioară. Se propun rezultatele științifice ale chestionării cadrelor didactice universitare prin aplicarea unui chestionar (elaborat și validat recent de către autor) în scopul determinării frecvenței implicării/ propulsării educabililor în situații de învățare transformativă.
  • Thumbnail Image
    Item
    EVALUAREA CUNOȘTINȚELOR VERSUS EVALUAREA COMPETENȚELOR FUNCȚIONARILOR PUBLICI CU STATUT SPECIAL ȘI A CARABINIERILOR DIN CADRUL MAI
    (CEP USM, 2023) Ciumac, Andrian
    Cunoștințele în sine nu sunt de mare folos funcționarilor publici cu statut special și carabinierilor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), pe când competenţele, deținând un grad esențial de superioritate în comparație cu cunoștințele, acordă acestor funcționari posibilitatea de a demonstra în mod practic dacă sunt în stare să acţioneze potrivit cu ceea ce cunosc. Din această perspectivă, aplicarea procesului de evaluare a calității personalului din cadrul MAI, pe dimensiunea formării profesionale, este mai relevantă și mai obiectivă anume în legătură cu competențele. O astfel de abordare a proceselor de evaluare va contribui în mod sigur la creşterea nivelului de performanţă profesională a personalului din cadrul MAI, fapt care va genera beneficiarilor suficientă siguranță, iar satisfacţia cetăţenilor faţă de calitatea personalului MAI va atinge cote scontate.
  • Thumbnail Image
    Item
    EVALUAREA CRITERIALĂ PRIN DESCRIPTORI – O NOUĂ VIZIUNE ASUPRA EVALUĂRII DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2019) Dabija, Ana
    Evaluarea criterială prin descriptori implementată la treapta învăţământului primar va contribui la schimbarea de accente în percepţiile elevilor şi ale părinţilor acestora privind rezultatele la învăţătură. Achiziţiile şi capacităţile formate elevilor în procesul de studii vor deveni puncte-cheie; or, calificativele vor exprima doar nivelul la care se poziţionează aceştia la un moment dat.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROVIDING EFFECTIVE FEEDBACK AND CORRECTING ERRORS IN THE EFL CLASSROOM
    (CEP USM, 2019) Dulicher, Olga
    Providing feedback and correcting errors to learners on their performance is an important aspect of teaching. In the traditional educational environment the errors made by the students are frequently corrected and given feedback, because the focus of classroom instruction is on accuracy. Giving feedback and correcting errors may serve not only to let learners know how well they have performed, but also to increase motivation and build a supportive classroom environment. In this context, this paper aims at highlighting the importance of feedback, some key areas including what is error and feedback, types and models of feedback, attitudes towards errors and some feedback strategies.