Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
1547 results
Search Results
Item Dimensiunea corespondenței dintre curriculumul scris și curriculumul predat la limba străină (2018-2020): monitorizare, evaluare și sugestii [Articol](CEP USM, 2025) Guțu, Ioan; Buciuceanu, Tatiana; Bogatu, RodicaIn the educational context of the Republic of Moldova, the correspondence between the written curriculum and the curriculum taught in the foreign language is an essential aspect of the educational reform, having a direct impact on the quality of education. The established curriculum sets the official objective, contents and methods of learning, while the taught curriculum refers to the implementation of this curriculum in practice by teachers in the classroom. Regarding the foreign language, the adequate and effective implementation of the curricula developed during 2018-2020 may encounter several difficulties or problems. The analysis of these difficulties or problems requires monitoring and reevaluation in order to formulate suggestions and recommendations for the new generation of national foreign language curricula and to ensure a qualitative educational process as a whole.Item Navigating through challenges and benefits of gamification in education [Articol](CEP USM, 2025) Butucel, Lia; Gogoi, ElenaGamification has become an increasingly popular strategy in education, offering innovative ways to boost student engagement, motivation, and learning outcomes. This paper explores the concept of gamification, highlighting its practical applications, benefits, challenges, and future directions in educational contexts. It examines key elements that can make classes more interactive and engaging, promoting active participation, collaboration, and problem-solving. However, successful implementation requires careful design to avoid superficial engagement, distractions, and overemphasis on competition. Educators must strike a balance between game mechanics and meaningful learning, while considering students’ diverse preferences and access to technology. Not all learners respond equally to gamified approaches, and the ethical implications of reward-based learning on intrinsic motivation must be addressed. Continuous assessment and adaptation are essential to ensure long-term effectiveness. Despite these challenges, gamification holds great potential for transforming learning experiences. This paper offers insights and best practices to help educators harness its advantages while mitigating its limitations.Item Etiologia tulburărilor de spectru autist: o analiză integrativă a factorilor psihologici [Articol](CEP USM, 2025) Zlenco, CarolinaÎn lucrare este prezentată etiologia complexă a tulburărilor de spectru autist (TSA), examinând evoluția conceptelor și a teoriilor etiologice din perspectiva mai multor abordări psihologice. Analiza pornește de la factorii psihologici fundamentali care influențează dezvoltarea TSA și se extinde către principalele paradigme istorice, în special asupra perspectivei behavioriste și psihanalitice. Componenta behavioristă este analizată prin accentul pus pe învățarea și adaptarea comportamentului, oferind o înțelegere bazată pe modele experimentale. În contrast, abordarea psihanalitică oferă o interpretare profundă a factorilor emoționali și inconștienți implicați în dezvoltarea autismului. În acest context, sunt discutate și concepte precum „mama suficient de bună” și importanța atașamentului în primele stadii de viață. Articolul aduce o contribuție esențială în înțelegerea modului în care factorii psihologici interacționează cu perspectivele behavioriste și psihanalitice pentru a construi o imagine cuprinzătoare asupra etiologiei tulburării de spectru autist (TSA).Item Tendinţele actuale ale cercetărilor, probleme neabordate în domeniul managementului învăţământului preuniversitar [Articol](CEP USM, 2025) Mărgărit, Otilia LuminițaTehnologiile educaționale au un impact din ce în ce mai mare asupra modului în care se desfășoară procesul de învățământ. Cercetările se concentrează pe implementarea platformelor online, utilizarea aplicațiilor educaționale, a învățării bazate pe tehnologie și adaptarea curriculumului pentru a integra aceste instrumente. Totodată, se discută despre formarea continuă a cadrelor didactice pentru a utiliza tehnologiile într-un mod eficient. Un alt domeniu de cercetare important este analiza stilurilor de leadership educațional și impactul acestora asupra performanței școlare. Studiile se concentrează pe formarea și dezvoltarea directorilor de școli, dar și pe sprijinul acordat cadrelor didactice pentru a îmbunătăți practica pedagogică și a răspunde nevoilor variate ale elevilor. Modificările rapide din societate, tehnologie și piața muncii impun necesitatea unei adaptări constante a sistemului educațional. Cercetările în acest domeniu analizează cum școlile pot implementa eficient schimbările curriculare, organizatorice și pedagogice, pentru a răspunde cerințelor actuale.Item Pаrticulаritățile și eficiențа prestării serviciilor sociаle integrаte pentru fаmilii cu copii în situаții de risc [Articol](CEP USM, 2025) Coroban, CristinaIntegrаreа serviciilor sociаle presupune trecereа de lа protecțiа copilului corectivă lа servicii preventive, identificând riscurile și promovând incluziuneа sociаlă а fаmiilor cu copi în situаții de risc. Serviciile integrаte de cаlitаte trebuie să răspundă cerințelor beneficiаrilor, fаctorilor de decizie, politicilor nаționаle și аctelor internаționаle și să fie vаlidete de opiniа prаcticienilor. Diferențа dintre eficiență și eficаcitаte în serviciile sociаle integrаte pentru copii și fаmilii în risc este semnificаtivă. Eficаcitаteа măsoаră аtingereа obiectivelor și obținereа rezultаtelor dorite, în timp ce eficiențа se referă lа utilizаreа optimă а resurselor pentru а mаximizа rezultаtele și а minimizа risipа. Аbordаreа multidisciplinаră și colаborаreа între profesioniști, fаmilii și comunitаte sunt esențiаle pentru mаximizаreа eficienței și eficаcității intervenției pentru fаmilii cu copii în situаții de risc. Implicаreа аctivă а fаmiliilor și monitorizаreа continuă а progreselor аjută lа аdаptаreа intervențiilor lа schimbările din nevoile beneficiаrilor, îmbunătățind аstfel eficаcitаteа pe termen lung.Item Două școli doctorale în domenii diferite – o experiență personală [Articol](CEP USM, 2025) Timuș, Asea M.În lucrare se expun etapele de înmatriculare la studiile doctorale la UASM în anul 1996 după modelul sovietic, apoi transferarea în acel an la studiile respective la UASMV din România. În special, se detaliază modelele de examinare în ambele universități, înlocuirea articolelor științifice prin referate, posibilitățile de întocmire, redactare, multiplicare și prezentare a rezultatelor științifice obținute în formă de teză de doctorat prin metodele, depășite și neaplicabile în prezent – computer fără mouse, folii transparente, diapozitive etc. Lucrarea are drept scop de a încuraja studenții-doctoranzi care sunt și colegii autoarei, fiind înmatriculați în 2024 la Școala doctorală de Ştiinţe Umanistice și ale Educației a USM.Item Cognitive schemas and their role in the manifestation of acute stress [Articol](CEP USM, 2025) Suciaghi, Mariana; Tarnovschi, AnaThis paper aims to study the role of cognitive schemas in the psychological manifestations of acute stress in patients hospitalized in the Intensive Care Unit. When people face stressful situations, cognitive schemas may play an important role in how we respond to them. These schemas can influence our perceptions, thoughts and behaviors and may play an important role in the manifestation of acute stress. Identifying and changing negative cognitive schemas into healthy and flexible cognitive schemas can be a useful tool in reducing stress levels and increasing the quality of life in patients admitted to the Anesthesia and Intensive Care Unit, where patients experience high levels of anxiety and are required to receive constant support and care from medical staff. It would be of great importance to develop a protocol for the psychological intervention of acute stress in patients hospitalized in the Anesthesia and Intensive Care Unit.Item Многокомпонентная оценка уровня адаптации сотрудников в корпоративной среде [Articol](CEP USM, 2025) Иванов, СергейСтатья посвящена разработке и применению коэффициента адаптации (КА) для оценки уровня интеграции сотрудников в корпоративную среду с учетом их вовлеченности, лояльности и стресса. Предложенный показатель объединяет позитивные и негативные факторы, влияющие на адаптацию, что отличает его от традиционных метрик, таких как продолжительность жизненного цикла сотрудника или периодические опросы. В работе обсуждаются статистические методы анализа данных - корреляционный, регрессионный и дисперсионный анализы - демонстрирующие значимость результатов. Эмпирическое исследование на выборке из 50 сотрудников показало, что КА эффективно диагностирует состояние персонала и оценивает динамику изменений после психосоциальных вмешательств. Полученные данные подтверждают применимость КА для оптимизации организационных процессов и управления персоналом.Item Интеграция анималотерапии в когнитивно-поведенческую терапию [Articol](CEP USM, 2025) Анцибор, Людмила; Носова, ТатьянаВ статье рассматривается интеграция анималотерапии и когнитивно-поведенческой терапии (КПТ) как перспективного направления психологической помощи. Анализируется влияние взаимодействия с животными на эмоциональную регуляцию, коррекцию когнитивных искажений, улучшение навыков межличностного общения и повышение мотивации пациентов. На основе научных исследований показано, что животные, выступая в роли терапевтических партнеров, создают безопасную среду, повышают мотивацию и облегчают освоение техник КПТ, что способствует более быстрому и эффективному достижению терапевтических целей. Представлены примеры практического применения методов интегративного подхода в работе с тревожными, депрессивными расстройствами и ПТСР.Item Studii de caz privind gestionarea riscurilor psihosociale în organizații: o analiză comparativă [Articol](CEP USM, 2025) Zubco, LuminițaArticolul abordează riscurile psihosociale ca fiind rezultatul interacțiunii complexe dintre factorii profesionali și cei individuali, a căror gestionare necesită o abordare organizațională integrată și coordonată. Pentru a confirma aceste teze, articolul prezintă o analiză a riscurilor psihosociale și a strategiilor de gestionare a acestora în trei sectoare distincte: educație, organizații nonguvernamentale și IT. În sectorul educațional, impactul tranziției la telemuncă și al schimbărilor organizaționale rapide este analizat din perspectiva echilibrului viață profesională și personală, climatului organizațional și a sănătății angajaților. În sectorul ONG, provocările legate de rolurile multiple și stilul de conducere, iar în sectorul IT, studiul se concentrează pe riscurile unui mediu de lucru intens și divers, precum și pe intervențiile destinate îmbunătățirii stării de bine și productivității angajaților. Crearea unui mecanism standardizat de gestionare a riscurilor poate contribui la îmbunătățirea mediului de lucru și a sănătății angajaților, având un impact pozitiv asupra performanței organizaționale.