Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
3 results
Search Results
Item PERSONALITATEA INDIVIDULUI PRIVITĂ PRIN CORELAȚIA DINTRE CONCEPTELE DE „SOCIALIZARE” ȘI „EDUCAȚIE”(CEP USM, 2022-11-29) Coman, LilianaÎn urmă cu un deceniu, doar specialiştii din domeniul sociologiei şi psihologiei sociale operau cu conceptul „socializare”, iar pedagogia descria toate mecanismele de formare a personalităţii prin categoria „educaţie”. Acum, în numeroase lucrări pedagogice, totul este aranjat cu „exact viceversa”: unii autori, cu entuziasmul „pionierilor”, pur și simplu desființează educația și declară tot ceea ce anterior era legat de socializare, parcă de dragul unei anumite mode. Ei exclud definițiile familiare și ușor de înțeles în pedagogie, nu adaugă un nou sens științific; unii consideră educația morală și civică ca fiind socializare și încearcă să rezolve cea mai dificilă problemă a schimbării valorilor de viață și a imperativelor morale în societatea noastră prin intermediul socializării; alții, însă, numesc socializare toate influențele spontane, neechipate din punct de vedere pedagogic asupra copilului și, prin urmare, o scot din sfera disciplinei pedagogice.Item ВЫПОЛНЕНИЕ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ДЕТЬМИ С АУТИЗМОМ(2021) Анцибор, Людмила; Гуркова, МарияIntegrarea copiilor cu autism în sistemul educațional a fost multă vreme un subiect de controversă și rămâne un subiect care are nevoie de abordare temeinică teoreti co-practică a problemei performanței copiilor cu autism, precum și a nivelului lor de asimilare socială și academică în școală. În legătură cu această problemă, luarea în considerare a unui complex de sarcini care vizează dezvoltarea polisenzorială, dezvol tarea ideilor și cunoștințelor despre lumea înconjurătoare, dezvoltarea funcțiilor cogni tive și creșterea nivelului de adaptare emoțională și comportamentală, motivația pentru comunicare și performanța de a realiza și a efectua diferite activități, prin dezvoltarea abilităților motrice, abilităților în activități de autoîngrijire și de joc, precum și dezvol tarea abilităților de comunicare bazate pe autocontrol ale copilului cu autism și TSA. În cazul în care copilul cu autism și-a dezvoltat abilități de autoîngrijire, aceasta înseamnă că domeniile-cheie discutate, cum ar fi performanța academică (care implică răspunsul copilului la semnale multiple, în același timp motivația de a iniția și a răspun de adecvat stimulilor sociali și de mediu) se va dezvolta în mod normal, în sensul nive lului de dezvoltare conform vârstei unui elev tipic. Implicarea multidisciplinară a unei echipe de specialiști în predarea și învățarea copiilor diagnosticați cu TSA și autism la vârsta școlară se accentuează și este direcționată spre îmbunătățirea performanței acestor elevi în îndeplinirea sarcinilor școlare (activități academice) și spre reducerea comportamentui distructiv în clasele cu incluziune deplină. Rezultatele studiilor noastre pilot au arătat că ele ne permit să folosim capacitățile de împlinire a abilităților motrice sau să rezolvăm sarcini motorii în cadrul unei forme interdisciplinare de antrenament folosind materiale stimulatoare care măresc precizia acțiunii și productivitatea acesteia și, în același timp, să reducem nivelul de afectivitate şi gradul manifestării comportamentului distructiv.Item INTERACȚIUNEA SOCIALĂ A COPIILOR PREȘCOLARI CU TULBURĂRI DIN SPECTRUL AUTIST(CEP USM, 2022) Lupușor, Roxana-MonicaSocializarea este un proces complex ce prespune învățare, formarea personalității, dezvoltarea sinelui, însușirea de norme și valori sociale, toate aceste caracteristici realizându-se prin interacțiunea cu ceilalți semeni. Pentru copiii cu autism, interacțiunea socială se realizează cu mari dificultăți, ei nefiind capabili să interpreteze comportamentul altor persoane, să inițieze o conversație sau să știe cum să se comporte în preajma celorlalți. Grădiniţa este locul în care preşcolarul realizează primul contact cu un mediu organizat, primeşte primele lecţii de comportament în grup, primele reguli de comportament social, conştientizând ideea că are anumite drepturi dar şi ȋndatoriri, cu alte cuvinte - creează premisele necesare procesului de socializare.