Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Item
    Principles for innovation: the role of action research in 21st century pedagogy [Articol]
    (CEP USM, 2025) Borozan, Maia; Bushnaq, Tatiana
    The article explores scientific interpretations of innovation in education and examines current trends in clarifying the theoretical framework of pedagogical action research (PedAR) within the context of promoting an innovation culture in 21st-century pedagogy. PedAR represents a contemporary, transformative approach that involves systematic investigation and reflection by educators, contributing to the enhancement of educational practices. The study scientifically examines the distinctive characteristics of PedAR, differentiating it from traditional educational research by emphasizing the impact of iterative cycles of planning, action, observation, and reflection. PedAR enables educators to optimize teaching strategies, fostering innovation and adaptability across diverse contexts. The article analyzes the key principles of innovation within the context of PedAR, demonstrating how PedAR promotes professional development, engagement, and sustainable change. It emphasizes the relevance of PedAR as an innovative strategy for integrating theory with practice and driving meaningful transformations in educational quality through pedagogical action research.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONTEXTUL SOCIOCULTURAL AL EVOLUȚIEI CONCEPTULUI DE CARIERĂ
    (CEP USM, 2023) Ornovețchii, Tatiana
    Domeniul profesional reprezintă o parte relevantă în existenţa fiecărui individ. Profesia este ceea ce ne defineşte ca personalitate, ca individualitate, ca parte integrantă a societății, ca ,,element progresiv” în structura socială. Viaţa profesională evoluează şi se dezvoltă concomitent/în dependenţă de viaţa personală, fiind un element fundamental pentru starea de bine al eului personal, pentru confortul lăuntric personal şi pentru simbioza armonioasă între personal şi profesional. A dezvolta o carieră reprezintă un proces de lungă durată, și nu o simplă destinaţie. Astfel, cariera rămâne un concept central pentru orice perioadă a vieţii şi pentru orice generaţie, un centru de interes deosebit pentru orice domeniu datorită valorii sale teoretice şi practice pentru înţelegerea, explicarea şi propunerea soluţiilor în sfera ocupaţiilor profesionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    TEACHING CAREER AND PERSONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Farjun, Cochava
    Studiile realizate în diferite ţări cu referire la cariera didactică, au scos în evidenţă anumite probleme tipice. Una dintre problemele cadrelor didactice sînt perspectivele reduse ale avansării în carieră şi lipsa unor condiţii foarte clare de creştere profesională. Aceste circumstanţe, precum şi uzura emoţională sporită, generează plecarea din sistem. În diverse ţări, strategiile de motivare a profesorilor se bazează pe oferirea scalelor de promovare profesională, al cărei scop este de a oferi stimulente pentru cadrele didactice de a investi în dezvoltarea lor în prezent şi în viitor. Criteriile de promovare de la un nivel la altul (experienţă, feedback-ul pozitiv, achiziţionarea de grade, participarea la dezvoltarea profesională, recompensa la fiecare nivel etc.). Un profesor trebuie să-şi asume responsabilitatea de a gestiona propria carieră. Elementul-cheie al dezvoltării profesionale este perfecţionarea continuă, concepută astfel încît fiecare profesor să îşi creeze un parcurs de dezvoltare semnificativ într-un mediu propice de învăţare.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIMENSIUNEA VALORICĂ A COMPETENŢEI PROFESIONALE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Gîncu, Irina
    În articol este abordat atît conceptul de competenţă, cît şi caracteristicile competenţei profesionale. Competenţa este cercetată din diverse perspective: perspectiva behavioristă; perspectiva generică, care explică diversificarea variaţiilor performanţei; perspectiva cognitivă, care redă competenţa profesională ca o capacitate de acţiune flexibilă şi adaptabilă la diverse contexte şi situaţii problematice. În structura competenţei, atitudinii îi revine rolul determinant, fapt datorat încărcăturii valorice a elementului respectiv. În acest context, competenţa este folosită într-o manieră integratoare şi acţionează cu eficienţă doar dacă este întemeiată pe valori. Ideea suportului valoric al competenţei profesionale este esenţială în formarea profesională actuală, care va face faţă provocărilor noului mileniu, împreună cu conştientizarea importanței de a împărţi valorile şi de a aparţine unui spaţiu social şi cultural comun
  • Thumbnail Image
    Item
    TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE
    (CEP USM, 2016) Dandara, Otilia
    Evoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA PROFESIONALĂ CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE: EVOLUŢIA ABORDĂRILOR ŞI SPECIFICUL FORMĂRII
    (CEP USM, 2015) Huncă, Mihaela
    Articolul este axat pe analiza evoluţiei abordărilor, conceptelor privind formarea continuă a cadrelor didactice pe plan naţional şi internaţional. Accentul se pune pe analiza conceptelor „educaţie permanentă”, „educaţie pe parcursul întregii vieţi”, pe stabilirea principiilor de formare continuă a cadrelor didactice. Se fundamentează conceptul de formare continuă la nivel funcţional, nivel structural şi cel operaţional.