Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
9 results
Search Results
Item Modele de asigurare a educației nonformale în contextul valorificării timpului liber al elevilor(CEP USM, 2023) Clichici, VeronicaÎn articol este reflectată abordarea modelelor de asigurare a educației nonformale în contextul valorificării timpului liber al elevilor din perspectiva metodologică. La nivelul sistemului și procesului de învățământ general, activitatea de formare-dezvoltare a personalității umane este proiectată în viziune sistemică, globală și se realizează tridimensional prin formele educației: formale - nonformale (la nivel instituțional) și informale (la nivel noninstituțional). Deși necesitatea asigurării integralizării educaţiei formale – nonformale - informale a devenit actuală în paradigma reformelor curriculare odată cu accentuarea rolului influenţelor educative nonformale şi informale, alături de influenţele educative formale asupra formării şi dezvoltării personalităţii elevului/tânărului, însă lipsește claritatea funcțională a unui cadru metodologic a educației nonformale. Astfel, accentuăm relevanța funcționalității modelului clasic de realizare a educației nonformale la nivelul managementului clasei/grupului de elevi, modelul activităților nonformale în mediul online/digital, modelul educației în aer liber, modelul „Școlii altfel” pentru asigurarea metodologică a educației nonformale care stabilesc acțiuni concrete și prioritare sistemului și procesului de învățământ general.Item DIALOGUL DINTRE GENERAȚII ÎN CONTEXTUL EDUCAȚIEI NONFORMALE(CEP USM, 2023) Goraș-Postică, VioricaArticolul prezintă reflecții de ordin teoretic și practic despre rolul dialogului dintre generații în educația nonformală. Se insistă asupra deplasării accentelor în domeniul socioumanistic de la „conflictul dintre generații”, care, oricum, rămâne, în psihologie, ca o caracteristică fundamentală în psihologia vârstelor, la „solidaritatea dintre generații”. Eforturile conjugate, în acest sens, din partea actorilor educației contribuie la asigurarea bunăstării personale și comunitare și la transmiterea echilibrată a experiențelor și a valorilor perene. Documentele europene și bunele practici la capitolul dat analizează și concretizează această situație.Item EDUCAȚIA NONFORMALĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA: DEMERSURI CONCEPTUALE ȘI METODOLOGICE(CEP USM, 2023) Guțu, VladimirSocietatea, în continuă schimbare, determinată de creşterea exponenţială a informaţiilor şi uzura lor accelerată, de progresele extraordinare ale ştiinţei, tehnicii, de dinamismul vieţii sociale, de democratizarea învăţării, de creşterea nivelului de aspiraţie spre cultură şi educaţie, de folosirea cât mai utilă şi mai plăcută a timpului liber, generează, totodată, solicitări noi față de educație, iar omul, la rândul său, trebuie să se afle continuu în calitate de receptor al acțiunii educative. Educația extrașcolară fiind o dimensiune a societății, este influențată în mare parte de procesele ce au loc în această societate: politice, economice, demografice, valorice și de cele educaționale, care devin și factori determinanți ai dezvoltării acestui sector. Totodată, se constată și influența inversă a educației extrașcolare asupra dezvoltării societății. Educaţia pe tot parcursul vieţii a devenit în aceste condiţii o cerinţă fundamentală a societăţii. A învăţa să înveţi şi a dori să te perfecţionezi continuu sunt cerinţe ale educaţiei pe tot parcursul vieţii; răspunzând acestora, omul învaţă să fie receptiv la schimbări, capabil să le anticipeze şi să se adapteze la ele, oferindu-se în calitate de participant al procesului de evoluţie socială datorită autonomiei sale intelectuale şi morale.Item ABORDĂRI PSIHOPEDAGOGICE REFERITOARE LA ORGANIZAREA ACTIVITĂȚILOR EDUCAȚIONALE ÎN CONTEXTUL EDUCAȚIEI NONFORMALE(CEP USM, 2023) Botezatu, ValeriaDin perspectiva teoretică și praxiologică, educația nonformală reprezintă o dimensiune importantă a educaţiei permanente şi parte integrantă a învăţă rii pe tot parcursul vieţii. În articolul de față se analizează conceptul și caracteristicile educației nonformale și se prezintă abordările psihopedagogice referitoare la organizarea activităților educaționale în contextul educației nonformale. Abordările pedagogice ale educației nonformale se referă la sistemul de teorii reprezentat de teoria învățării prin cooperare, teoria umanistă a personalității și abordarea educației centrate de cel ce învață, care asigură direcții teoretice în vederea organizării eficiente a activităților extracurriculare și extrașcolare. Educația nonformală se bazează și pe teorii psihologice precum teoria behavioristă, teoria constructivistă, teoria socio-cognitivă abordate într-o viziune integralistă şi postmodernă.Item CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF IDENTIF YING ADULT’S LEARNING AND EDUCATION NEEDS(CEP USM, 2022) Guţu, VladimirThis article addresses the issue of identifying the learning and education needs of adults, primarily non-formal edu- cation. Different concepts and models are analized to identify the learning and education needs of adults. A concept is grounded and a methodology is developed in this regard. The factors that generate the learning and education needs of adults are described in detail: external factors – national educational policies, institutional educational policies, educational reform projects, etc.; internal factors – the need for compensation, recapitulation, complementary knowledge, the need for retraining, the need to realize one's own interests and options, the need to capitalize on free time, etc. The emphasis is on establishing the tools for diagnosing needs, on forms and methods to carry out this process. At the same time, the way of obtaining and interpreting the data is argued. The proposed concept opens new perspectives for the development of formal and non-formal adult education and, first of all, of diversifying adult continuing education programs.Item CONSIDERAȚII TEORETICE PRIVIND CONCEPTUALIZAREA EDUCAȚIEI NONFORMALE(CEP USM, 2021) Botnar, LudmilaÎn articol este abordat un domeniu tot mai cercetat, dar și mai solicitat în ultimul timp, cel al educației nonformale, analizat în baza studiilor de specialitate. Odată cu globalizarea și cu dezvoltarea erei cunoașterii, a informației, cercetările de ordin teoretic și practic vin să dezvolte perspective conceptuale, cu deschideri practice în diferite contexte, inclusiv în cel al Republicii Moldova, unde statutul educației nonformale este în curs de clarificare și de oficializare. Autoarea realizează o analiză multiaspectuală a educației nonformale, evidențiind rolul acesteia în opoziție cu educația formală.Item EDUCAȚIA NONFORMALĂ A ADULȚILOR VÂRSTNICI DIN PERSPECTIVA DE GEN(CEP USM, 2021) Bodrug-Lungu, ValentinaPrezentul articol elucidează specificul educației nonformale a adulților vârstnici în Republica Moldova. Pe fundalul creșterii numărului persoanelor vârstnice, insuficienței serviciilor de îngrijire a vârstnicilor se conturează necesitatea activităților de formare a mobilizatorilor comunitari, care ar contribui la sporirea stării de bine a vârstnicilor mobilizatori, dar și a celor mobilizați, prin implicarea activă în viața comunității. În contextul teoriei schimbării, persoanele în etate sunt agenți care au puterea de a schimba și influența gestionarea afacerilor publice, viața întregii comunități. În acest context se constată importanța educației nonformale a persoanelor în etate, dar și importanța luării în considerare a dimensiunii de gen, având în vedere prevalența femeilor printre vârstnici.Item UNELE ASPECTE ALE POLITICILOR EUROPENE PRIVIND EDUCAȚIA NONFORMALĂ(CEP USM, 2020) Blîndul, Valentin-Cosmin; Țurcanu, CarolinaÎn articol sunt abordate unele aspecte ale politicilor europene privind educația nonformală în urma transformărilor provocate de contexte economice, sociale, demografice și, în speță, pandemice. În acest sens, politicile europene se încadrează în politicile educaționale ce țin de valorificarea conceptului învățării pe parcursul întregii vieți și de transferul competențelor-cheie, recomandate de Consiliul Europei la Burxelles în 2018, într-un cadru al finalităților pentru educația și învățământul extrașcolar. Sunt descrise și unele abordări conceptuale ale educației nonformale în contextul noilor politicipublice din domeniul educațional. Totodată, este prezentat un studiu comparativ al aspectelor, profilurilor și finalităților educaţiei nonformale în ţări europene, fiind formulate concluziile respective.Item EDUCAȚIA NONFORMALĂ A TINERILOR ȘI A ADULȚILOR: CADRUL MOTIVAȚIONAL(CEP USM, 2020) Toma, NataliaÎn articol este abordată problema privind motivația învățării nonformale la tineri și adulți. Pentru prima dată învățămân tul nonformal s-a fundamentat ca sistem și susbsistem, accentul fiind puspe învățământul nonformal al tineril or și al adulților. Totodată, a fost realizată clasificarea diferitor categorii de tineri și adulți în raport cu forma de implicare în activitățile de învățare nonformale și diagnosticarea mobilurilor motovaționale caracteristice acestor categorii de formabili. În baza analizei rezultatelor diagnosticării mobilurilor motivaționale a tinerilor și a adulților au fost identificate părțile forte și cele vulnerabile ale educației nonformale a acestor categorii de subiecți.