Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    DIFERENȚE DE GEN PRIVIND PERCEPȚIA CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE
    (CEP USM, 2022-11-29) Potâng, Angela; Cebanu, Marina
    Studiul a fost realizat în cadrul programului „Generații și Gen”. Cercetarea de față și-a propus identificarea diferențelor de gen în manifestarea conflictului muncă-familie, și anume percepția privind conflictul muncă-familie la femei și bărbați. În cadrul cercetării au fost implicați 10 044 persoane, cu vârsta cuprinsă între 15 și 79 dintre care: 38,1% persoane de gen masculin și 61,9% persoane de gen feminin. Rezultatele studiului sunt utile managerilor, specialiștilor în resurse umane, psihologilor organizaționali, actorilor implicați în procesul de luare a deciziilor privind politicile sociale, reprezentanților organizațiilor non-guvernamentale etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCATIONAL ROLE OF WOMEN IN PEACE EDUCATION: GLOBAL AND LOCAL APPROACHES
    (Editografica, 2018) Goraș-Postică, Viorica
    The article includes a qualitative study of the educational role of women in peace education, addressed from a global and local perspective. As part of the new education, peace and cooperation education, it responds to stringent issues arising in the contemporary world, including the proliferation of conflicts between nations. We live in a time when human resources (intelligence, creativity, adaptability) have come to the fore, becoming the key resources of development that integrates its different dimensions: peace, the economy, the environment, social justice and demo cracy. The main legal issues of our research is based on the UN Resolution 1325 on Women, Peace and Security (2000), established in an official document that shows the direct impact of the war on women and their contribution to conflict resolution and the achievement of a stable peace it is important. The national legislative guidelines on ensuring gender equality in the Republic of Moldova and the role of women in peace building are found in the Strategy for Gender Equality in the Republic of Moldova for t he years 2016 - 2020, and Moldova`s membership of the UN and cooperation with NATO and the EU highlights the need for implementation Resolution 1325, which is operational in the Government Action Plan for 2015 - 2016. As successful educational practices in th is area, we analyze the learning units in the official curriculum of civic education and those from the optional disciplines: Culture of Good Neighborhood (kindergarten and primary classes); Education for tolerance (gymnasium); Intercultural education and European integration for you (high school). Qualitative research of their impact enables us to highlight the importance of women in education for good understanding and prevention of interpersonal violence, but also in the family, in school, in the communi ty and in society as a whole
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAŢIA ŞI MUNCA DECENTĂ (aspecte de gen)
    (CEP USM, 2015) Bodrug-Lungu, Valentina
    Conceptul muncii decente se bazează pe înţelegerea faptului că munca este o sursă de demnitate şi bunăstare personală, stabilitate a familiei, pace în comunitate. Or, educarea tinerilor, în calitate de viitori cetăţeni, pentru muncă decentăreprezintăstrategia majoră de oferire a şanselor pentru o viaţă decentă. Prezentul articol este dedicat nalizei abordărilor muncii decente, aspectelor egalităţii de gen în calitate de componentă importantă a muncii decente în contextul provocărilor sociale, strategiilor educaţionale de prevenire a discriminării în câmpul muncii. Autorul vine cu exemple concrete din experienţa de implementare a Proiectului „Fit for Fair – Învăţare globală pentru muncă decentă în industria articolelor sportive” (2013-2016), realizat cu suportul Comisiei Europene în 6 ţări.