Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF IDENTIF YING ADULT’S LEARNING AND EDUCATION NEEDS
    (CEP USM, 2022) Guţu, Vladimir
    This article addresses the issue of identifying the learning and education needs of adults, primarily non-formal edu- cation. Different concepts and models are analized to identify the learning and education needs of adults. A concept is grounded and a methodology is developed in this regard. The factors that generate the learning and education needs of adults are described in detail: external factors – national educational policies, institutional educational policies, educational reform projects, etc.; internal factors – the need for compensation, recapitulation, complementary knowledge, the need for retraining, the need to realize one's own interests and options, the need to capitalize on free time, etc. The emphasis is on establishing the tools for diagnosing needs, on forms and methods to carry out this process. At the same time, the way of obtaining and interpreting the data is argued. The proposed concept opens new perspectives for the development of formal and non-formal adult education and, first of all, of diversifying adult continuing education programs.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONSIDERAȚII TEORETICE PRIVIND CONCEPTUALIZAREA EDUCAȚIEI NONFORMALE
    (CEP USM, 2021) Botnar, Ludmila
    În articol este abordat un domeniu tot mai cercetat, dar și mai solicitat în ultimul timp, cel al educației nonformale, analizat în baza studiilor de specialitate. Odată cu globalizarea și cu dezvoltarea erei cunoașterii, a informației, cercetările de ordin teoretic și practic vin să dezvolte perspective conceptuale, cu deschideri practice în diferite contexte, inclusiv în cel al Republicii Moldova, unde statutul educației nonformale este în curs de clarificare și de oficializare. Autoarea realizează o analiză multiaspectuală a educației nonformale, evidențiind rolul acesteia în opoziție cu educația formală.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAȚIA NONFORMALĂ A ADULȚILOR VÂRSTNICI DIN PERSPECTIVA DE GEN
    (CEP USM, 2021) Bodrug-Lungu, Valentina
    Prezentul articol elucidează specificul educației nonformale a adulților vârstnici în Republica Moldova. Pe fundalul creșterii numărului persoanelor vârstnice, insuficienței serviciilor de îngrijire a vârstnicilor se conturează necesitatea activităților de formare a mobilizatorilor comunitari, care ar contribui la sporirea stării de bine a vârstnicilor mobilizatori, dar și a celor mobilizați, prin implicarea activă în viața comunității. În contextul teoriei schimbării, persoanele în etate sunt agenți care au puterea de a schimba și influența gestionarea afacerilor publice, viața întregii comunități. În acest context se constată importanța educației nonformale a persoanelor în etate, dar și importanța luării în considerare a dimensiunii de gen, având în vedere prevalența femeilor printre vârstnici.
  • Thumbnail Image
    Item
    UNELE ASPECTE ALE POLITICILOR EUROPENE PRIVIND EDUCAȚIA NONFORMALĂ
    (CEP USM, 2020) Blîndul, Valentin-Cosmin; Țurcanu, Carolina
    În articol sunt abordate unele aspecte ale politicilor europene privind educația nonformală în urma transformărilor provocate de contexte economice, sociale, demografice și, în speță, pandemice. În acest sens, politicile europene se încadrează în politicile educaționale ce țin de valorificarea conceptului învățării pe parcursul întregii vieți și de transferul competențelor-cheie, recomandate de Consiliul Europei la Burxelles în 2018, într-un cadru al finalităților pentru educația și învățământul extrașcolar. Sunt descrise și unele abordări conceptuale ale educației nonformale în contextul noilor politicipublice din domeniul educațional. Totodată, este prezentat un studiu comparativ al aspectelor, profilurilor și finalităților educaţiei nonformale în ţări europene, fiind formulate concluziile respective.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAȚIA NONFORMALĂ A TINERILOR ȘI A ADULȚILOR: CADRUL MOTIVAȚIONAL
    (CEP USM, 2020) Toma, Natalia
    În articol este abordată problema privind motivația învățării nonformale la tineri și adulți. Pentru prima dată învățămân tul nonformal s-a fundamentat ca sistem și susbsistem, accentul fiind puspe învățământul nonformal al tineril or și al adulților. Totodată, a fost realizată clasificarea diferitor categorii de tineri și adulți în raport cu forma de implicare în activitățile de învățare nonformale și diagnosticarea mobilurilor motovaționale caracteristice acestor categorii de formabili. În baza analizei rezultatelor diagnosticării mobilurilor motivaționale a tinerilor și a adulților au fost identificate părțile forte și cele vulnerabile ale educației nonformale a acestor categorii de subiecți.