Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Thumbnail Image
    Item
    VALENŢE FORMATIV-EDUCATIVE ALE JOCULUI DIDACTIC MATEMATIC ÎN ACTIVITĂŢILE INTEGRATE
    (CEP USM, 2021) Codreanu, Oana
    The evolution of society has required adaptations of the education system, which are reflected, in particular, in the organization and restructuring of the curriculum at different levels of education. In preschool education there have been a series of transformations that have led to the emphasis on the role of play and activities integrated in the learning process and work on thematic projects. The integrated approach of the activities is based on the implementation of project-based learning, this being an in-depth process in which children take responsibility for their work, obtaining authentic products. The project-based learning approach does not exclude working through traditional methods, each with their importance in shaping the child for life.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAȚIA PENTRU ȘI PRIN VALORI ÎN CURRICULA DISCIPLINELOR SOCIOUMANISTICE DE LICEU DIN ROMÂNIA ȘI DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2021) Ciobanu, Ștefania-Mona-Lisa
    În acest articol ne propunem o analiză comparată a produselor curriculare de la disciplinele socioumanistice din România și din Republica Moldova din perspectiva valorilor. În acest context, articolul evidențiază, pe de o parte, convergența sau divergența unor finalități ale educației din perspectiva formării valorilor în curricula disciplinelor socioumanistice ale ciclului liceal din cele două state și, pe de altă parte, necesitatea fundamentării unei viziuni comune asupra unei educații prin și pentru valori.
  • Thumbnail Image
    Item
    FUNDAMENTALS OF CURRICULUM FOR EXTRACURRICULAR EDUCATION AND LEARNING
    (CEP USM, 2021) Guţu, Vladimir; Şevciuc, Maia; Ţurcanu, Carolina
    This article substantiates the concept of the curriculum for extracurricular education and learning from the perspective of competencies. In this sense, the curriculum is structured on domains and profiles of extracurricular education and learning, ensuring the conceptual continuity between the curriculum for general education and the curriculum for extracurricular education and learning. At the same time, a taxonomy of competencies is proposed: key competencies for lifelong learning; general competencies in the fields of extracurricular education and specific competencies in the profiles of extracurricular education and learning.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROIECTAREA CURRICULARĂ CENTRATĂ PE ELEV: CADRUL FORMAL ȘI NON-FORMAL
    (Universitatea de Stat din Tiraspol, 2020) Guţu, Vladimir
    În articolul dat se abordează problema proiectării curriculare din perspectiva educației centrate pe elev. Accentul este pus pe definirea conceptului de proiectare curriculară, descrierea demersurilor teoretice și metodologice, identificarea și argumentarea particularităților unui curriculum centrat pe elev și valorificarea acestuia în cadrul învățământului formal și non-formal.
  • Thumbnail Image
    Item
    REPERE CONCEPTUALE PRIVIND FORMAREA COMPETENȚELOR LA GEOGRAFIE PRIN STUDIEREA ORIZONTULUI LOCAL / ȚINUTULUI NATAL
    (CEP USM, 2021) Sochircă, Vitalie
    În articol sunt prezentate unele repere conceptuale privind formarea competențelor la Geografie în învățământul general prin studierea orizontului local / ținutului natal. Sunt puse în evidență prevederile Curriculumului Național la Geografie cu referire la studierea orizontului local / ținutului natal, într-o relație de continuitate directă cu prevederile similare ale curriculumului pentru educaţie timpurie și, respectiv, pentru învățământul primar.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONTEXTUAL ACADEMIC CURRICULUM: AN INNOVATIVE APPROACH
    (CEP USM, 2020) Guțu, Vladimir
    This article attempts to substantiate the concept of contextual curriculum based on “context” as a meaning-forming category, “competencies” as learning outcomes (as a teleological category containing learning as the sub stance of know-edge domains), “innovations” (as a driving mechanism), active and problematic teaching methods (as a procedural category). The emphasis is done on substantiating the main idea of contextual curriculum, developing a paradigm for contextual curriculum, as well as methods for constructing and applying it.
  • Thumbnail Image
    Item
    REFLECŢII PE MARGINEA DEMERSULUI CURRICULAR DE DEZVOLTARE A COMPETENŢELOR DE COMUNICARE ŞI NEGOCIERE EDUCAŢIONALĂ
    (CEP USM, 2010) Goraş-Postică, Viorica
    L’un des problemes principaux de la démarche éducationnelle est le développement des compétences de communi-cation et de négociation. La capacité de l’individu à se lancer efficacement dansun acte de communication en se basant sur de profondes et vastes connaissances et habiletés constitue un trait particulier des gens modernes. Les spécialistes en communication et négociation soulignent à l’unanimité qu’à partir des années ’80 du siècle passé et jusqu’à aujourd’hui, s’est créée une société centrée sur les valeurs de communication, et, en tant qu’aspect de celle-ci, la négociation devient nécessaire dans tous les domaines de la vie, y compris dans le domaine éducationnel. Le but principal de l’actuelle démarche curriculaire consiste en l’optimisation des compétences de communication et de négociation des étudiants en master par l’enrichissement et la cohérence du bagage verbal, par le recours à un arsenal varié de techniques et leur adéquation aux diverses situations de communication.
  • Thumbnail Image
    Item
    CURRICULUMUL MODULAR, O ABORDARE ORIENTATĂ SPRE CREŞTEREA CALITĂŢII ÎN FORMAREA PROFESIONALĂ
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2015) Dandara, Otilia
    Paradigma curriculară se manifestă în educaţie prin orientarea procesului spre: formarea de competenţe, axarea pe cel ce învaţă, valorificarea parteneriatului educaţional, promovarea tehnologiilor didactice interactive. Învăţămîntul profesional tehnic secundar valorifică abordarea curriculară ţinînd cont de prevederile curriculare, de anumite tendinţe ce se manifestă pe acest segment al formării profesionale atît globale, cît şi legate de realităţile din ţara noastră. Cu cît nivelul de calificare este mai jos, cu atît mai mult procesul de însuşire a competenţelor se bazează pe exersare şi preluare directă, de la factorul educaţional, a modalităţii de realizare a sarcinii. Deţinerea competenţei profesionale se demonstrează prin efectuarea unui proces şi obţinerea unui produs. În aceste condiţii, o modalitate optimă de însușire a competenţelor profesionale prin învăţămîntul profesional tehnic secundar este proiectarea curriculară modulară, care subordonează asimilarea conţinuturilor formării unei anumite competenţe profesionale specifice. Conţinuturile (foste discipline de studii) se integrează în procesul de formare a competenţei la momentul oportun, fiind un mesaj educaţional prin care cadrul didactic interacţionează cu elevul în vederea dezvoltării unor abilităţi concrete şi a aplicării acestora într-o situaţie similară activităţii profesionale
  • Thumbnail Image
    Item
    CURRICULUMUL 2019: DEMERSURI CONCEPTUALE, METODOLOGICE SI MANAGERIALE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Guțu, Vladimir
    Articolul dat este dedicat prezentării axelor valorice ale reformei curriculumului pentru învăţământul general, caracterizării fundamentelor conceptuale şi orientărilor metodologice de dezvoltare, accentul fiind pus pe abordarea teleologică, conţinutală şi procesuală a curriculumului şcolar. Totodată, sunt descrise în plan retrospectiv etapele reformei curriculare în Republica Moldova, începând cu anii 90 ai secolului trecut, precum şi demersurile inovative ale curriculumului dezvoltat.
  • Thumbnail Image
    Item
    METASYSTEMIC TECHNOLOGY OF INSTRUCTION, STUDENT RESEARCH AND INNOVATION
    (CEP USM, 2017) Balanel, Dumitru
    Metasystemic technology of traiing, student research and innovation (D.Balanel) –MTTRIis the developmentof educational technology J.F. Herbart by cybernetic, metasystem approach, feedbacks, diffusion of knowledges, competences in real time, intuition and with application in high education. “Metasystemic technology training, student research and innovation (D.Balanel)” is introducing in science by author. Technology is based on metasystem,including pedagogy, psychology, management, cybernetics, mathematics.The paper discusses training, student-centered and competence-centered, the equation of training, equation of trainingwith notes early, appropriate to Bologna Process, ways to educate interest and research capabilities, innovation of students; studying the factors that determine the student make transition to self-knowledge accumulation, learn with satisfaction the research and innovation, transition from apperception to intuition. The author relies on metasystemic training technology, skills to work in real time, using student thesaurus from computer science, informatics and history ofcybernetics; learnexperience and performance of the most eminent personalities in the development of computer science and cybernetics, Norbert Wiener and Alain Turing, William Ross Ashby and John von Neumann, others personalities, holding the Turing and Neumann and other A wards in cybernetics and informatics . Scientific education of students includes identifying scientific issues, enrollment of students in research. Identifying the scientific problems inherited as millennial problems in mathematics and computer science, current issues and future of science; incentives in applying forces young people to solve them. The enrollment of students in scientific work is done by conducting research with students on issues of university research in the scientific teams, scientific laboratories and simulators, training. The result of "IRI–triangle activity (instruction-research-innovation)" is estimated by joint publications of teachers with students, performance places in competitions, scientific evidence recovered, performance and international awards.