Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 28
  • Thumbnail Image
    Item
    MEMORIA ȘI ÎNVĂȚAREA
    (CEP USM, 2022-11-29) Potâng, Angela
    În articol se pune accentul pe rolul memoriei în procesul de învățare la elevi. Importanța memoriei în activitatea cognitivă nu trebuie subestimată, deoarece fără procesele memoriei niciun tip de învățare nu este posibilă. Scopul cercetării date constă în a determina viziunile/opiniile cadrelor didactice, părinților și ale elevilor privind necesitatea antrenării memoriei, relația dintre nivelul de dezvoltare a memoriei și performanța în învățare, factorii stimulativi ai capacităților mnezice ale elevilor. Capacitățile mnezice ale elevului constituie un factor predictor puternic pentru performanța școlară, de aceea e nevoie ca memoria să fie îmbunătățită constant în cadrul activităților didactice.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL REȚELELOR DE SOCIALIZARE ASUPRA LIMBAJULUI ELEVILOR ÎN VIZIUNEA CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2022-11-29) Dolinschi, Cristina
    Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor digitale a favorizat crearea unor noi medii de comunicare virtuală, și anume rețelele de socializare, care, datorită interesului sporit, reprezintă o provocare societală contemporană cu o amprentă puternică asupra dezvoltării copiilor și nemijlocit asupra procesului instructiv-educativ. În articolul de față sunt prezentate rezultatele unui studiu care elucidează viziunile cadrelor didactice cu privire la impactul rețelelor de socializare asupra limbajului elevilor, prin evidențierea anumitor riscuri și vulnerabilități, precum și a aspectelor pozitive ce țin de dezvoltarea abilităților lingvistive și comunicative.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚI ALE EPUIZĂRII PROFESIONALE A CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SPECIAL
    (CEP USM, 2022-11-29) Croitoriu, Nicoleta
    Frecvența din ce în ce mai mare a persoanelor angajate în câmpul muncii, care suferă de epuizare profesională, justifică atenția acordată acestui fenomen în ultimii ani, atât la nivel științific, cât și la nivelul simțului comun. Considerat a fi o importantă problemă socială și individuală (Maslach, 1993), acest fenomen necesită, pe lângă abordarea teoretică, și o serie de cercetări practice realizate pe cadre didactice din învățământul preuniversitar în vederea prevenirii sau reducerii frecvenței și intensității acestui sindrom. Scopul acestei cercetări rezidă în stabilirea nivelului de epuizare profesională la cadrele didactice care activează în medii educaționale incluzive, identificarea factorilor de risc ai acestui fenomen, studierea relaţiei de interdependenţă cu resursele personale și resursele postului, precum şi determinarea condiţiilor psihologice de diminuare a epuizării profesionale. La această etapă de cercetare eșantionul a întrunit 70 de cadre didactice din instituții educaționale preuniversitare, care își desfășoară activitatea la ciclurile primar, gimnazial și liceal din municipiul Suceava și din județele Suceava, Iași, Neamț. La constituirea eșantionului prin aplicarea metodei randomizării am urmărit să respectăm principiul diversității teritoriale, selectând instituții din localități urbane și rurale cu subiecți (cadre didactice) care lucrează cu elevi cu CES, din învățământul special. Analiza răspunsurilor oferite de subiecți arată că cauzele care obosesc emoțional cadrele didactice implicate în activitatea profesională în învățământul special diferă de la un subiect la altul și sunt într-o creștere semnificativă.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGII DE DIMINUARE A STRESULUI PROFESIONAL LA CADRELE DIDACTICE
    (CEP USM, 2020) Rusu, Galina
    Le stress reste toujours un probleme actuel, bien qu’il soit etudie depuis 100 ans. La recherche dans ce domaine montre que le stress au travail est un phenomene qui touche presque toutes les professions. Les organisations les plus touchees par le stress sont les prestataires de services, dont l’education. De plus en plus les recherchs sont consacrees a ce phenomene sous plusieurs angles psychologique, pedagogique, sociaux. Le stress a été etudie par plusieurs chercheurs, dont Hans Selye.
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENȚA STILULUI MANAGERIAL ASUPRA PERFORMANȚEI CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2020) Mandric, Maria
    In our study we opted for the fact that, in order to exert a positive influence on the teachers, the school manager is obliged to meet certain requirements and conditions through the logical faculty of thinking, the quality of moral values, the good level of knowledge, entrepreneurial ability and moderator with appropriate decisions, the absolute and conditional quality of being competent in all actions. This has also been demonstrated experimentally.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIFERENŢELE DE GEN ÎN EVALUAREA CADRELOR DIDACTICE UNIVERSITARE
    (2004) Platon, Carolina
    In this article we examine certain problems regarding the variables that may influence the university pedagogical staff evaluation by students (namely the gender variable) and present the results of the empiricstudy performed as to this subject.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂŢILE ORGANIZĂRII PROCESULUI EDUCAŢIONAL ÎN ŞCOALA WALDORF
    (Centrul Educaţional Pro Didactica, 2003) Dandara, Otilia; Albu, Asenia
  • Thumbnail Image
    Item
    ASISTENŢA PSIHOLOGICĂ A CADRELOR DIDACTICE ÎN VEDEREA PROFILAXIEI SINDROMULUI BURNOUT
    (2021) Potâng, Angela
    This article reflects a fact-finding study aimed at identifying the degree of manifestation of the components of burnout syndrome encountered by the teachers that work in inclusive schools. Since teaching is an emotional work that involves a very high psycho-emotional consumption, the importance of psychological assistance for teachers has risen, preventing burnout.
  • Thumbnail Image
    Item
    TRAINING OF TEACHERS: EFFICIENCY AND PERSPECTIVES
    (CEP USM, 2013) Wattad, Hussam Samara; Şevciuc, Maia
    Nowadays we understand better than anytime that we live in a changing world. In order to cope with future, educationaland professional training systems, generally, and teacher training, in particular, must be adapted in order to offer a large amount of knowledge and to develop competencencies that are necessary in real life. Specialists in education must understand different complex situations which may change unpredictably. In this context, acquisition of knowledge and competencies training to future teachers must be accompanied by accepting own responsability in society and broadening the horizons.
  • Thumbnail Image
    Item
    НЕПРЕРЫВНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ СРЕДНИХ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ / СПЕЦИАЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ
    (CEP USM, 2011) Дарий, Людмила; Шевчук, Майя;
    Pregătirea profesională continuă reprezintă soluţia şi condiţia calităţii serviciilor educaţ ionale oferite cadrelor didactice, o oportunitate pentru sistemele educaţionale de a face faţăşi de a răspunde proactiv cerinţelor şi provocărilor timpului, o pârghie important ăpentru asigurarea implementării noilor orientări şi documente de politici în educa ţie. Formarea profesională continuă este menităsă dezvolte competenţele necesare realizării multiplelor roluri profesionale, funcţii şi atribuţii organizaţionale nou-apă rute. Prin formarea continuă se urmăreşte actualizarea / dezvoltarea cunoştinţelor teoretice şi perfecţionarea practicii pedagogice, valorificându-se modele şi forme alternative de formare a adulţilor concepute să permită aprofundarea reflexiei, dezvoltarea competenţelor şi consolidarea cunoştinţelor noi şi indispensabile în situaţii diverse, proprii procesului educaţional.