Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
16 results
Search Results
Item IMPLEMENTAREA STRATEGIEI DE INTERVENȚIE PSIHOLOGICĂ PRIN METODE DE RELAXARE ÎN GESTIONAREA NIVELULUI PERCEPUT DE STRES LA ADOLESCENȚII SPORTIVI ÎN PERIOADA PRECOMPETIȚIONALĂ(CEP USM, 2022-11-29) Glavan, Aurelia; Nicolescu, Alexandra-CristinaÎn cadrul acestui studiu au fost identificate caracteristicile psihologice ale sportivilor adolescenți necesare pentru controlul stresului și pentru atingerea performanței sportive, stabilite nivelurile de manifestare a stresului, a anxietății și a stimei de sine la adolescenții sportivi în perioada precompetițională, descrise particularitățile psihologice ale manifestării și gestionării nivelului de stres la adolescenții sportivi. S-a demonstrat științific că nivelul ridicat de stres în perioada precompetițională poate fi diminuat prin implementarea Programului de intervenție psihologică prin tehnici de relaxare pentru diminuarea stresului perceput al sportivilor adolescenți în pregătirea precompetițională. Implementarea strategiei de intervenție psihologică prin metode de relaxare în gestionarea nivelului perceput de stres și anxietate și creșterea nivelului stimei de sine la adolescenții sportivi în perioada precompetițională a favorizat diminuarea stresului perceput.Item STĂRILE EMOȚIONALE (DEPRESIE, ANXIETATE ȘI STRES) ȘI CORELAȚIA CU VITEZA ȘI RESPECTAREA REGULILOR ÎN ACTIVITATEA DE CONDUCERE A AUTOMOBILULUI(CEP USM, 2022-11-29) Vladu, Anamaria NicoletaCercetarea de față vine pe o nevoie acută a societății actuale de a implementa politici de siguranță rutieră bazate pe cercetare științifică. În studiile recente din literatura de specialitate este relevat faptul că factorul uman este aproape în totalitate responsabil pentru producerea accidentelor rutiere (cca 85% din cazuri, conform Rothengatter și Huguenin, 2004). Am verificat corelația dintre stările emoționale (depresie, anxietate, stres) și variabilele viteză, respectarea regulii celor două secunde.Item SOCIAL ANXIETY FACTORS: PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL MECHANISMS OF REGULATION(CEP USM, 2022-11-29) Toma, NataliaIn this article, the problem of social anxiety is addressed in the context of current challenges: political, economic, pandemic, social, military, etc. In the analytical part, the concept of anxiety is analyzed from different perspectives and an attempt is made to define the concept of social anxiety. The internal and external factors that cause anxiety are extensively analyzed, with the focus being on psychological and social/external factors. At the same time, the forms and levels of anxiety manifestation are highlighted, and also are presented data of a situational survey of different social groups regarding their reaction to the challenges of contemporary world.Item DIMENSIUNI SOCIALE ȘI PSIHOLOGICE ALE FENOMENULUI MIGRAȚIEI(CEP USM, 2022-11-29) Papuc-Pomană, Viorica; Lungu, ValentinaRepublica Moldova se află în topul țărilor afectate semnificativ de fenomenul migrației economice. Pe parcursul anilor migrația a adus multiple beneficii populației țării, dar și diverse provocări de ordin economic, social și psihologic. De exemplu, pentru instituția familiei aceasta are implicaţii sociale mai mult negative, printr-o dublă influenţă: asupra dimensiunii maritale a familiei (transformarea rolurilor de gen, înstrăinarea soţilor ori soțiilor plecați peste hotare etc.); asupra dimensiunii parentale a familiei (socializarea defectuoasă a copiilor, maturizarea precoce/ asumarea prematură a rolurilor de adult, comunicarea problematică cu părintele plecat). Dimensiunea psihologică vizează starea psihoemoțională a femeilor și bărbaților reveniți de la munca de peste hotare, a copiilor acestora ș.a. În baza mai multor studii de caz, realizate în cadrul serviciilor de asistență psihologică, s-a constatat că multe femei migrante, revenind acasă, suferă de depresie, anxietate, stres. În pofida contribuțiilor semnificative la bunăstarea familiilor, revenind acasă, acestea se simt rupte de context, înstrăinate de familii (în special de copii), cu simțul culpabilității pentru problemele cu care se confruntă familia. În perioada migrației, femeile au cunoscut un stil diferit de trai, o altă cultură, au adoptat valorile și comportamentele existente în țările de destinație și în mediile sociale, diferite de cele existente în Moldova. Toate aceste experiențe au avut un impact considerabil asupra femeilor; în rezultat, viața și percepțiile asupra multor aspecte s-au schimbat. La reîntoarcerea în țară, femeile se confruntă cu aceleași probleme, iar puține ar accepta să se întoarcă la modul anterior de viață. Considerăm că implicarea femeilor revenite din migrație în programe de reabilitare în conexiune cu componente de dezvoltare personală pot contribui la îmbunătățirea stării psihoemoționale și, respectiv, a calității vieții acestora.Item ИППОВЕНЦИЯ И ДРУГИЕ ТИПЫ АНИМАЛОТЕРАПИИ КАК СРЕДСТВО СНИЖЕНИЯ УРОВНЯ СТРЕССА(CEP USM, 2022-11-29) Анцибор, Людмила; Носова, ТатьянаИпповенция, один из видов анималотерапии, обладает огромными возможностями для оздоровительного и социально-педагогического воздействия на пациентов, страдающих от физиологических и психологических последствий посттравматичес-кого стрессового расстройства (ПТСР). Исследование построено на предположении, что методики Equine Facilitated Learning (EFL) оказывает позитивное воздействие на физическое и психическое состояние пациентов, дает им возможность преодолеть свои проблемы, добиться самовыражения, организовать свой досуг, повышает их самостоятельность в принятии решений и тем самым содействует реабилитации и реинтеграции пациентов. Значимость исследования состоит в определении роли ипповенции в реабилитации пациентов с ПТСР, количество которых в целом по популяции приблизительно 7–10%, и эта цифра в последние два-три года неуклонно растет, что отражается в одном из важнейших макроэкономических индексов, DALY (Disability-adjusted life year), который учитывает годы жизни, скорректированные по нетрудоспособности.Item INFLUENȚA ANXIETĂȚII ASUPRA COMPORTAMENTULUI ALIMENTAR(2021) Condrea, VictoriaEfectul anxietății asupra aportului alimentar al oamenilor a fost investigat printr-o serie de studii de laborator, clinice și transversale. Cu toate acestea, mai puține studii au examinat potențialele asocieri dintre anxietate și tiparele alimentare generale. Această lucrare de cercetare se concentrează pe fenomenul tulburărilor de comportament alimentar la persoanele cu anxietate. În majoritatea cazurilor, anxietatea nu este singurul lucru de care suferă un bărbat sau o femeie, este adesea în comorbiditate cu o tulburare de alimentație [1]. Scopul prezentului studiu a fost de a prezenta manifestările tiparelor alimentare în relație cu anxietatea la un eșantion reprezentativ la nivel național de adulți moldoveni. Această lucrare explorează variabile legate de obiceiurile alimentare, cum ar fi: regim alimentar, apetit persistent, autorecompensa prin mâncare gustoasă, prezența furiei în cazul înfometării, vina după consumarea unui produs nesănătos, abuz alimentar pe fon de stres. Am descoperit că subiecții cu un nivel scăzut de tulburare de anxietate adoptă obiceiuri alimentare mai sănătoase decât indivizii cu un nivel ridicat de anxietate.Item RELAȚIA DINTRE ANXIETATE ȘI PERCEPȚIA STRESULUI LA ADOLESCENȚI(2021) Șaitan, VioricaProblematica influenței factorilor stresanți asupra anxietății la vârsta adolescenti nă a fost și rămâne a fi actuală, semnificativă pentru știința psihologică contemporană, adolescenții fiind un subiect prioritar al psihologilor. Adolescenții de azi se confruntă frecvent cu diverse situații stresante, care au un impact asupra anxietății, iar relația din tre aceste variabile au efecte asupra reușitei școlare, adaptării sociale, relațiilor inter personale etc. În prezent, aflându-ne într-o situație critică, stresantă, fiind provocată de Covid-19, adolescenții sunt puși în situația unor provocări, și anume: de a face studii la distanță, online. Însusind o modalitate nouă de a petrece studiile netradițional, online (fiind însoțite de grijile pregătirii și desfășurării evaluărilor, examenelor), adolescenții (elevi, studenți) chiar și preadolescenții devin mai anxioși. Din aceste considerente studiul de față reprezintă rezultate corelaționale care explică relația dintre anxietate și percepția stresului la un grup de adolescenți (70 de subiecți). Rezultatele atestă că adolescenții manifestă o percepție mai intensă a stresului în perioada de criză, provo cată de Covid-19, comparativ cu perioada anterioară obișnuită de studii, având un impact asupra nivelului înalt de anxietate. Rezultatele statistice de asemenea confirmă corelația semnificativ-pozitivă dintre anxietate și percepția stresului la adolescenți.Item MODELE TEORETICE EXPLICATIVE ÎN ETIOLOGIA FOBIEI DENTARE(CEP USM, 2021) Valachi, RomicaThis article presents the explanatory theories in the etiology of dental phobia. We analyzed this subject from the perspective of the psychoanalytic theory, from the perspective of the cognitive-behavioural theory, the biological approach and existentialist theory. Every single one of these theories currently is the most relevant for understanding the occurrence of dental phobia.Item КЛИЕНТЦЕНТРИРОВАННАЯ ПСИХОТЕРАПИЯ ТРЕВОЖНЫХ РАССТРОЙСТВ. ВЗГЛЯД К.РОДЖЕРСА(CEP USM, 2021) Москалюк, Лариса; Пресэкару, НатальяChoosing a theoretical material, we tried to highlight the direction of humanistic psychotherapy, which turned out to be more significant in psychological counseling for adolescents with anxiety; secondly, the theory, the materials which were involved in solving practical tasks; Extracted detailed quotes from the works of K.Rogers. The article contains bibliographic references that reflected the periodization of the author’s views and highlighted his methodological positions, respectively, over time and historical events in society.Item MINDFULNESS ȘI PSIHOTERAPIA COGNITIV - COMPORTAMENTALĂ ÎN INTERVENȚIA ASUPRA ANXIETĂȚII LA COPII (PROGRAMUL „MINDFUL TIME FOR KIDS”)(CEP USM, 2020) Bucun, Nicolae; Crețu, Crina FloricaAnxietatea este o stare emoțională la fel de frecvent întâlnită în rândul copiilor, ca și în rândul adulților. În cazul copiilor, anxietatea se bazează pe imaginația și creativitatea lor, care este debordantă. Sunt atât de prinși de gândurile lor, încât le percep ca fiind adevărate realități și nu doar gânduri. Conștientizând cum este anxietatea normală și de ce anume contribu ie la exacerbarea sau îmbunătățirea ei, copiii sunt mai bine pregătiți în a fi prieteni cu anxietatea fără a se simți copleșiți.