Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    PERSPECTIVA ANTROPOLOGICĂ ASUPRA EDUCAȚIEI MULTICULTURALE. CONTEXTELE CARE CONTRIBUIE LA UN DIALOG INTERCULTURAL
    (CEP USM, 2020) Barcari, Dina
    Conceptul de educație multiculturală a fost introdus pentru prima dată în educația publică de subculturile de clasă din Statele Unite, pentru a evidenția pluralismul cultural și egalitatea în educația publică. Scopul acestora a fost crearea unui sistem educațional pluralist. Educația multiculturală rămâne încă o idee alternativă pentru subculturi, antropologi și educatorii de pluralism cultural. Conceptul de educație multiculturală utilizat în economie și politică este diferit de modul în care a rulat acest concept utilizat în sistemele școlare, în care relațiile de putere rămân în mod substanțial nealterate și în cazul în care elaborarea de politici e diferită.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIMENSIUNI ALE EDUCAȚIEI: CONCEPTUALIZĂRI ȘI CONTINUITATE DE IDEI
    (CEP USM, 2020) Coandă, Svetlana
    Educația este o activitate complexa și multiaspectuală, care cere o abordare interdisciplinară. Procesul educațional poate fi realizat doar prin conjugarea tuturor factorilor educaționali: familia, școala, mediul social, asociațiile culturale și sportive, mass-media, colectivitatea rurală sau urbană etc. Scopul primordial al educației constă în formarea personalităţii armonios dezvoltate, autonome şi creative. Immanuel Kant menționa în acest sens: ,,Educaţia este activitatea de disciplinare, de cultivare, civilizare a omului, iar scopul educaţiei este de-a dezvolta în individ toată perfecţiunea de care este susceptibil”. Sunt mai multe domenii educaționale: educația intelectuală – pregătirea generala si fundamentală a individului, asigurându-i atât orizontul general de cultură, cât și capacitățile intelectuale necesare oricărei dezvoltări și activități; educația morală – formarea profilului moral al personalității, cultivarea valorilor, a normelor și modelelor comportamentale; educația estetică – formarea gustului estetic, modelarea sensibilității și creativității personalității; De rând cu acestea, de o importanță tot atât de mare, sunt noile tipuri ale educaţiei sau, cum le numesc specialiștii în domeniu – „noile educaţii”: educaţia ecologică; educaţia pentru pace şi cooperare; educaţia pentru pace şi democraţie; educaţia demografică; educaţia pentru o nouă ordine economică internaţională; educaţia pentru comunicare şi mass-media; educaţia pentru un mod sănătos de viaţă; educaţia economică şi casnică modernă etc. Un impact considerabil asupra concepțiilor despre educație au avut lucrările unor notorii gânditori, precum J.Locke, J.J.Rousseau, J. Dewey, J. A. Comenius ș.a. Idei importante despre esența, rolul și funcțiile educației în societate, metode ale procesului educațional sunt expuse și de marii noștri înaintași M.Eminescu, C.RădulescuMotru, C.Noica ș.a.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAȚIA PENTRU ȘI PRIN VALORI ÎN CURRICULA DISCIPLINELOR SOCIOUMANISTICE DE LICEU DIN ROMÂNIA ȘI DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2021) Ciobanu, Ștefania-Mona-Lisa
    În acest articol ne propunem o analiză comparată a produselor curriculare de la disciplinele socioumanistice din România și din Republica Moldova din perspectiva valorilor. În acest context, articolul evidențiază, pe de o parte, convergența sau divergența unor finalități ale educației din perspectiva formării valorilor în curricula disciplinelor socioumanistice ale ciclului liceal din cele două state și, pe de altă parte, necesitatea fundamentării unei viziuni comune asupra unei educații prin și pentru valori.
  • Thumbnail Image
    Item
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENȚA GÂNDIRII CREATIVE DIN PERSPECTIVA STIMULĂRII CREATIVITĂȚII ELEVILOR DIN CLASELE PRIMARE
    (CEP USM, 2020) Rotaru, Ramona-Elena
    În contextul educației actuale, stimularea creativității elevilor din clasele primare reprezintă un subiect de interesla nivel global. Pornind de la preocuparea manifestată față de stimularea creativității, prezentul studiu conturează importanța câtorva elemente aflate în strânsă legătură, precum gândirea creativă și abilitățile de rezolvare creativă a problemelor. Elementele creativității urmăresc legătura dintre acestea, dar și impactul pe care îl pot avea asupra stimulării creativității elevilor din clasele primare. Așadar, gândirea creativă generează idei unice, iar problemele sunt văzute ca oportunități.
  • Thumbnail Image
    Item
    NOILE EDUCATII: SUPORT DE CURS
    (CEP USM, 2017) Butnari, Nadejda
    Oportunitatea disciplinei academice Noile educaţii derivă din necesitatea eficientizării competenţelor profesionale privind formarea şi dezvoltarea capacităţilor de rezolvare a problemelor declanşate în variate domenii ale vieţii sociale şi de aplicare a tehnologiilor industriale şi postindustriale, care au înregistrat numeroase efecte negative la nivelul naturii şi existenţei umane.Astfel, în prezentul Suport de curs se insistă pe un model educaţional nou, numit Noile educaţii, care ţinteşte constituirea, pe principii unice, a unei societăţi pedagogice unice şi a unui mediu educaţional unic. Elaborarea suportului de curs a fost fundamentată în baza unui sistem de valori, a căror promovare ar suscita diminuarea problemelor lumii actuale.
  • Thumbnail Image
    Item
    DEFINIREA Ş I STATUTUL EPISTEMOLOGIC AL PEDAGOGIEI
    (CEP USM, 2014) Guțu, Vladimir
    În articol este analizat pe larg obiectul pedagogiei, sunt identificate funcţiile pedagogiei postmoderne, fiind definite noţiunile-cheie ale pedagogiei. Accentul este pus pe fundamentarea pedagogiei ca ştiinţă nucleu în cadrul ştiinţelor educaţiei.