Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
5 results
Search Results
Item ROLUL MEDIULUI SOCIAL ŞI AL PARTICULARITĂŢILOR INDIVIDUALE ASUPRA OPŢIUNII PROFESIONALE ŞI EVOLUŢIEI ÎN CARIERĂ(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2013) Dandara, OtiliaAlegerea profesiei, dar şi dezvoltarea carierei este influenţată de mediul social şi depind mult de caracteristicile individuale. Pentru a alege corect (şi conştient) o meserie, fiecare persoană trebuie să ia în considerație următoarele criterii-reper: vreau, pot, sînt necesar, ceea ce reflectă interdependenţa de interesele, priorităţile, capacităţile individuale şi de cerinţele de pe piaţa muncii. Succesul profesional poate fi atins dacă persoana este pe deplin compatibilă cu cerinţele impuse de meseria concretă. Opţiunea profesională este influenţată de concepţia despre sine, care se bazează pe reprezentările individuale privind speranţele ocupaţionale şi posibilităţile de realizare, încercînd să traseze unele similitudini între “sine” şi “profesie”. Prin intermediul meseriei omul încearcă să îşi asigure un anume rol social. Astfel, odată cu alegerea profesiei, individul se identifică cu rolul corespunzător atribuit de societate. Alegerea profesiei şi dezvoltarea carierei este influenţată de educaţia oferită de şcoală. De asemenea, opţiunea profesională depinde şi de genul persoanei, deoarece mediul social creează – băieţilor şi fetelor– reprezentări şi viziuni diferite cu privire la viitoarea meserie. Există metodologii specifice de determinare a compatibilităţii dintre individ şi activitatea dorită, care au la bază considerarea intereselor individuale şi a reprezentărilor despre o carieră de succes. Multitudinea de abordări teoretice ale fenomenului se explică prin complexitatea proiectării şi realizării carierei profesionale.Item TEACHING CAREER AND PERSONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Farjun, CochavaStudiile realizate în diferite ţări cu referire la cariera didactică, au scos în evidenţă anumite probleme tipice. Una dintre problemele cadrelor didactice sînt perspectivele reduse ale avansării în carieră şi lipsa unor condiţii foarte clare de creştere profesională. Aceste circumstanţe, precum şi uzura emoţională sporită, generează plecarea din sistem. În diverse ţări, strategiile de motivare a profesorilor se bazează pe oferirea scalelor de promovare profesională, al cărei scop este de a oferi stimulente pentru cadrele didactice de a investi în dezvoltarea lor în prezent şi în viitor. Criteriile de promovare de la un nivel la altul (experienţă, feedback-ul pozitiv, achiziţionarea de grade, participarea la dezvoltarea profesională, recompensa la fiecare nivel etc.). Un profesor trebuie să-şi asume responsabilitatea de a gestiona propria carieră. Elementul-cheie al dezvoltării profesionale este perfecţionarea continuă, concepută astfel încît fiecare profesor să îşi creeze un parcurs de dezvoltare semnificativ într-un mediu propice de învăţare.Item DIMENSIUNEA VALORICĂ A COMPETENŢEI PROFESIONALE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Gîncu, IrinaÎn articol este abordat atît conceptul de competenţă, cît şi caracteristicile competenţei profesionale. Competenţa este cercetată din diverse perspective: perspectiva behavioristă; perspectiva generică, care explică diversificarea variaţiilor performanţei; perspectiva cognitivă, care redă competenţa profesională ca o capacitate de acţiune flexibilă şi adaptabilă la diverse contexte şi situaţii problematice. În structura competenţei, atitudinii îi revine rolul determinant, fapt datorat încărcăturii valorice a elementului respectiv. În acest context, competenţa este folosită într-o manieră integratoare şi acţionează cu eficienţă doar dacă este întemeiată pe valori. Ideea suportului valoric al competenţei profesionale este esenţială în formarea profesională actuală, care va face faţă provocărilor noului mileniu, împreună cu conştientizarea importanței de a împărţi valorile şi de a aparţine unui spaţiu social şi cultural comunItem TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE(CEP USM, 2016) Dandara, OtiliaEvoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.Item FORMAREA PROFESIONALĂ CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE: EVOLUŢIA ABORDĂRILOR ŞI SPECIFICUL FORMĂRII(CEP USM, 2015) Huncă, MihaelaArticolul este axat pe analiza evoluţiei abordărilor, conceptelor privind formarea continuă a cadrelor didactice pe plan naţional şi internaţional. Accentul se pune pe analiza conceptelor „educaţie permanentă”, „educaţie pe parcursul întregii vieţi”, pe stabilirea principiilor de formare continuă a cadrelor didactice. Se fundamentează conceptul de formare continuă la nivel funcţional, nivel structural şi cel operaţional.