Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
16 results
Search Results
Item INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT(CEP USM, 2013) Dandara, Otilia; Donos, CorinaItem MOTIVAŢIA ÎN CONTEXTUL ÎNVĂŢĂRII AUTOREGLATE(CEP USM, 2012) Semionov, SvetlanaÎn articol este abordată motivaţia învăţării academice din perspectiva paradigmei învăţării autoreglate. Autoreglarea la nivelul motivaţiei traversează toate fazele definitorii pentru autoreglare şi se realizează prin mecanisme anticipative şi retrospective. Anticiparea rezultatelor (expectanţele individului) determină fixarea scopurilor şi planificarea acţiunilor iminente atingerii acestor scopuri, iar mecanismele retrospective (prin atribuiri cauzale/locul controlului, perceperea performanţei trecute, încrederea şi stima de sine) determină ajustarea standardelor personale. Dintre constructe motivaţionale relevante autoreglării sunt examinate scopurile ca motivatori cognitivi şi automotivarea ca cea mai bună formă a motivaţiei. Partea aplicativă a materialului se regăseşte în direcţii strategice şi în demersuri acţional-valorice de motivare şi automotivare.Item RELEVANŢA MANUALULUI ŞCOLAR ÎN CONTEXTUL CIBERNETICII PEDAGOGICE(CEP USM, 2009) Bîrnaz, NinaÀ une époque où l’on assiste à une véritable explosion des informations apparaît la contradiction entre les possibilités de l’homme et le traitement de grandes quantités d’informations. Dans la solution de ce problème intervient la cybernétique, dont l’objet d’étude sont les lois universelles caractéristiques pour la gestion de tous les systèmes: la loi de codage, la transmission, le stockage d’informations, d’élaboraton et de transformation d’algorithmes, ce qui permet le traitement de l’information d’une manière efficace. Dans ce contexte, pour élaborer un manuel scolaire de qualité, on doit prendre en compte les acquis de la cybernétique.Item CADRUL METODOLOGIC DE DEZVOLTARE A MOTIVAŢIEI PENTRU AUTOFORMARE LA CADRELE DIDACTICE(CEP USM, 2019) Eremei-Berezovschi, AnaImplementarea de schimbări în sistemul educațional, în acord cu documentele europene, care definesc competenţa ca rezultat al învăţării, reprezintă noi provocări pentru cariera didactică. Prin determinarea de noi atribuţii şi noi competenţe în proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de predare-învaţare-evaluare, cadrele didactice solicită satisfacerea anumitor necesități dezvoltând astfel motivația pentru autoformare. Cadrul metodologic al dezvoltării motivației pentru autoformare la cadrele didactice conduce la dezvoltarea unor noi abordări în ceea ce priveşte competenţele în predare, abordări care se centrează pe cunoştinţele şi competenţele necesare pentru a face faţă schimbărilor în sistemul educațional.Item MANIFESTAREA PERSISTENŢEI MOTIVAŢIONALE LA PERSOANELE SEROPOZITIVE(CEP USM, 2016) Praviţchi, GalinaCercetarea persistenţei motivaţionale la persoanele seropozitive este deosebit de actuală şi importantă în condiţiile răspândirii infecţiei HIV. Abordarea infecţiei HIV/SIDA este complexă, vizând rezolvarea tuturor aspectelor alterate: somatic, psihic, socioeconomic, accentul fiind pus pe calitatea vieţii persoanei. Fiind o maladie cronică, care provoacă mari daune la nivel de comunitate, de ţară şi la nivel global, aceasta aduce suferinţe persoanei. De asemenea, aceasta împiedică manifestarea potenţialului personal prin diminuarea persistenţei motivaţionale şi atingerea obiectivelor de lungă durată.Item CONDIŢII PSIHOPЕDAGOGICЕ DЕ DЕZVOLTARЕ A ANGAJAMЕNTULUI PROFЕSIONAL LA CADRЕLЕ DIDACTICЕ(CEP USM, 2018) Șevciuc, Maia; Mereuță, RenataÎn articol este analizat un aspеct еsеnţial în cееa cе privеştе profеsia dе cadru didactic – angajamеntul profеsional, carе asigură mеnţinеrеa în sistеmul еducaţional. Profеsia dе cadru didactic implică o sеriе dе rеsponsabilităţi, roluri, dеzidеratе, calităţi, compеtеnţе, carе o fac să sе distingă dе multе altе profеsii al căror „obiеct” al muncii еstе omul. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre factorii psihologici şi pedagogici în dezvoltarea angajamentului profesional la cadrele didactice.Item СМЫСЛОЖИЗНЕННЫЕ ОРИЕНТАЦИИ УВЛЕЧЕННЫХ РАБОТОЙ ПЕДАГОГОВ(2016) Бурага, НатальяВ данной статье рассматривается проблема смысложизненных ориен - таций педагогов в контексте деятельности субъекта. Целью данной работы является изучение смысложизненных ориентаций педагогов с разным уровнем увлеченности работой. В исследовании приняли участие 214 учителей школ и лицеев г. Кишиневa. Результаты исследования выявили наличие взаимосвязи между смысложизненными ориентациями и увлеченностью работой, а так - же значимые различия по уровню осмысленности жизни педагогов увлеченных и не увлеченных работой.Item CONSIDERAŢII PSIHOPEDAGOGICE ASUPRA MOTIVAŢIEI PENTRU ÎNVĂŢARE(CEP USM, 2017) Asla, IbrahimÎnvăţarea şcolară este o activitate planificată, un model de acţiune dinamică, un plan de acţiune,prin care se reconstruieşte şi se dezvoltă sistematic cunoştinţe, idei şi moduri care ne ajută să fundamentăm, să examinăm şi să validăm adevăruri. Este activitatea de organizare şi autoorganizare a experienţei, de construcţie şi reconstrucţie a personalităţii elevului, de formare şi autoformare a propriei individualităţi bio-psihosocio culturale. La rândul ei, motivaţia este şi rămâne o problemă importantă atât pentru profesorul care se confruntă cu situaţii benefice, cât şi pentru elevul care este motivat să înveţe şi are resurse energetice şi obiective clare, întrucât este pus să găsească instrumentele şi contextele de menţinere şi de valorificare maximă, de transformare a ei într-o resursă permanentă de dezvoltare. Motivaţia are nu doarun caracter energizator sau activator asupra comportamentului, ci totodată şi unul de direcţionare a comportamentelor. Astfel,putem conchide că motivaţia dispune de două segmente importante: unul de energizare, iar celălalt vectorizant, de orientare a comportamentului spre realizarea unui anumit scop.În articolul de faţă este efectuală o analiză a paradigmelor ştiinţifice careîncearcă explicarea unui fenomen atât de complex precum motivaţia pentru învăţare ca componentă primordială în obţinerea performanţelor şcolare.Item MOTIVAŢIA – ELEMENT ESENŢIAL ÎN FORMAREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE(CEP USM, 2017) Cristei, MariaÎn articolul de faţă este realizată o analiză calitativă, legată de motivaţia studenţilor în procesul de formare/de zvoltare profesională în învăţământul superior. Datele prezentate în articol sunt rezultatele unui studiu prin aplicarea metodelor sociologice de cercetare a studenţilorde la diferite specialităţi aleFacultăţii de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţiide Stat din Moldova.Item TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE(CEP USM, 2016) Dandara, OtiliaEvoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.