Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    AUTOREGLAREA ÎNVĂŢĂRII ŞI EFICIENŢA ACADEMICĂ ÎN CONTEXTUL UNIVERSITAR
    (CEP USM, 2007) Focșa-Semionov, Svetlana
    Self-regulated learning (SRL) has become a current focus for research, and one of the essential axes of educational practice. Taking of current publications in the filed as our reference, this paper’s objective is to examine the main points of learning and of the concept self-regulated learning related to the characteristics differentiated students high self-regulating, and the relationships between SRL and academic performance in the university context. A review of relevant research revealed that: learning is an active, cognitive, constructive, significant, mediated and self-regulated process; the characteristics attributed to self-regulating persons coincide with those attributed to high-performance, high capacity students. However, SRL is not a characteristic that is genetically based or formed early in life so those students are "stuck" with it for the rest of their lives, SRL can be thought, learned and controlled.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPLICAREA MEMORIEI ÎN PROCESUL DE ÎNVĂȚARE LA ELEVII DE VÂRSTĂ ȘCOLARĂ MICĂ
    (CEP USM, 2018) Grosu, Oxana
    Memoria este unul dintre procesele psihice care stau la baza procesului de învățare școlară. Învățarea este tratată în corelație cu memoria, iar noile condiții în care este pus să acționeze elevul de vârstă școlară mică înaintează sarcini mult mai complexe, producând schimbări importante ale memoriei. Fără procesele memoriei învățarea școlară este de neconceput, deoarece memorarea, păstrarea, recunoașterea și reproducerea materialului studiat sunt condiții indispensabile în însușirea cunoștințelor în școală. De aceea, dezvoltarea și optimizarea memoriei la elevii de vârstă școlară mică rămâne o preocupare importantă a educației. Scopul studiului dat este de a determina specificul implicării memoriei în procesul de învățare la elevi.