Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    MANIFESTAREA PERSISTENŢEI MOTIVAŢIONALE LA PERSOANELE SEROPOZITIVE
    (CEP USM, 2016) Praviţchi, Galina
    Cercetarea persistenţei motivaţionale la persoanele seropozitive este deosebit de actuală şi importantă în condiţiile răspândirii infecţiei HIV. Abordarea infecţiei HIV/SIDA este complexă, vizând rezolvarea tuturor aspectelor alterate: somatic, psihic, socioeconomic, accentul fiind pus pe calitatea vieţii persoanei. Fiind o maladie cronică, care provoacă mari daune la nivel de comunitate, de ţară şi la nivel global, aceasta aduce suferinţe persoanei. De asemenea, aceasta împiedică manifestarea potenţialului personal prin diminuarea persistenţei motivaţionale şi atingerea obiectivelor de lungă durată.
  • Thumbnail Image
    Item
    SPECIFICUL CONFLICTULUI INTRAPERSONAL LA POTENŢIALII ADOPTATORI
    (2016) Russu, Inga
    În acest studiu se abordează o problemă curentă în Republica Moldova cu privire la implicarea consilierii psihologice în procesul de adoptare pentru potenţialii adoptatori. Această necesitate este generată de faptul că cele mai multe cupluri sau persoane care trec prin decizia de adoptare se confruntă cu o serie de emoţii şi stări spirituale diicile. Astfel, este necesar să se înţeleagă multidimensionalitatea adoptării de către componentele sociale şi intrapersonale. Părinţii adoptivi se pot simţi ca victime ale "procesului". Pentru ei, evaluarea condiţiilor de viaţă, evaluarea garanţiilor morale şi sociale, includerea sau excluderea ca eligibilă în calitate de părinţi adoptivi, fac parte dintr-o procedură de generare a frustrării şi neliniştii. Unele familii suferă şi de lipsa de înţelegere şi de sprijin din partea familiei, prietenilor şi cunoscuţilor. De asemenea, în acest context, părinţii se pot confrunta cu unele frustrări legate de procedura de congruenţă cu un copil visat.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONSIDERAŢII PSIHOPEDAGOGICE ASUPRA MOTIVAŢIEI PENTRU ÎNVĂŢARE
    (CEP USM, 2017) Asla, Ibrahim
    Învăţarea şcolară este o activitate planificată, un model de acţiune dinamică, un plan de acţiune,prin care se reconstruieşte şi se dezvoltă sistematic cunoştinţe, idei şi moduri care ne ajută să fundamentăm, să examinăm şi să validăm adevăruri. Este activitatea de organizare şi autoorganizare a experienţei, de construcţie şi reconstrucţie a personalităţii elevului, de formare şi autoformare a propriei individualităţi bio-psihosocio culturale. La rândul ei, motivaţia este şi rămâne o problemă importantă atât pentru profesorul care se confruntă cu situaţii benefice, cât şi pentru elevul care este motivat să înveţe şi are resurse energetice şi obiective clare, întrucât este pus să găsească instrumentele şi contextele de menţinere şi de valorificare maximă, de transformare a ei într-o resursă permanentă de dezvoltare. Motivaţia are nu doarun caracter energizator sau activator asupra comportamentului, ci totodată şi unul de direcţionare a comportamentelor. Astfel,putem conchide că motivaţia dispune de două segmente importante: unul de energizare, iar celălalt vectorizant, de orientare a comportamentului spre realizarea unui anumit scop.În articolul de faţă este efectuală o analiză a paradigmelor ştiinţifice careîncearcă explicarea unui fenomen atât de complex precum motivaţia pentru învăţare ca componentă primordială în obţinerea performanţelor şcolare.
  • Thumbnail Image
    Item
    MOTIVAŢIA – ELEMENT ESENŢIAL ÎN FORMAREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE
    (CEP USM, 2017) Cristei, Maria
    În articolul de faţă este realizată o analiză calitativă, legată de motivaţia studenţilor în procesul de formare/de zvoltare profesională în învăţământul superior. Datele prezentate în articol sunt rezultatele unui studiu prin aplicarea metodelor sociologice de cercetare a studenţilorde la diferite specialităţi aleFacultăţii de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţiide Stat din Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE
    (CEP USM, 2016) Dandara, Otilia
    Evoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.
  • Thumbnail Image
    Item
    ARAB WOMEN DISCRIMINATION IN THE ISRAELI LABOR MARKET
    (CEP USM, 2015) Abu Ahmad, Redan
    This article presents an extremely important problem for affirmation and welfare of Arab women in Israel. The author presents the situation on Israel labor market and the conditions that favor the perpetuation of discrimination against women, and the Arab population versus the Jewish. It also analyzed the social policies and measures to increase participation of Arab women in the labor market
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGIES TO ENHANCE STUDENT MOTIVATION
    (CEP USM, 2014) Basel, Laura
    The article deals with the problem of motivation and the use of specific learning strategies and techniques while studying a second or foreign language leads to succes s. The conscious, tailored use of such stra tegies is related to language achievement and proficiency. The main attention is given to the strategi es and models of motivation which can lead to success.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROMOTING SELF-EFFICACY IN THE CLASSROOM: SELF-EFFICACY AND STUDENTS’ MOTIVATION
    (CEP USM, 2014) Jarjoura, Basma
    "If I have the belief that I can do it, I shall surely acquire the capacity to do it even if I may not have it at the beginning”(Mahatma Gandhi).This article aims to shed light on the concept of self-efficacy in social - cognitive theory, and will try to answer the question does academic self-efficacy affects learning motivation and achievements and vice versa.
  • Thumbnail Image
    Item
    LEARNING MOTIVATION: A SELF-DETERMINATION THEORY PERSPECTIVE
    (CEP USM, 2014) Farah-Jarjoura, Basma
    In recent years, a renewed interest in raising motivation amongst students in academic settings has emerged. This has led to a great deal of research that aimed to shed light on diverse theories of motivation, in order to increase the learning motivation amongst students. Self-Determination Theory (SDT) is one of the most comprehensive and empirically supported theories of motivation available today, that aims to promote students’ curiosity in learning. The purpose of this article is to make an overview of learning motivation from a SDT perspective.
  • Thumbnail Image
    Item
    O RETROSPECTIVĂ ASUPRA RELAŢIEI DINTRE MOTIVAŢIE ŞI APTITUDINILE PROFESIONALE
    (CEP USM, 2015) Cojocari, Lidia; Capațînă-Darii, Veronica; Crivoi, Aurelia
    Principalele motive în alegerea carierei militare sunt legate de caracteristicile vieţii socioeconomice (68%), şi numai 32% – de cele de profesie. Motivaţia studenţilor pentru cariera militară depinde de nivelul dezvoltării aptitudinilor profesionale şi de condiţiile concrete. Relaţie pozitivă a fost stabilită între: motivaţie şi scalele Realist, Convenţional ale Inventarului de Interese şi testele Aptitudine numerică, Aptitudine spaţială ale Bateriei Factoriale la studenţii motivaţi pentru cariera militară (clasterul I); motivaţieşi scalele Artistic, Social ale Inventarului de Interese şi testele Fluenţă Verbală ale Bateriei Factoriale la studenţii orientaţi spre caracteristicile vieţii socioeconomice (clasterul II).