Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
12 results
Search Results
Item INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT(CEP USM, 2013) Dandara, Otilia; Donos, CorinaItem MOTIVAŢIA ÎN CONTEXTUL ÎNVĂŢĂRII AUTOREGLATE(CEP USM, 2012) Semionov, SvetlanaÎn articol este abordată motivaţia învăţării academice din perspectiva paradigmei învăţării autoreglate. Autoreglarea la nivelul motivaţiei traversează toate fazele definitorii pentru autoreglare şi se realizează prin mecanisme anticipative şi retrospective. Anticiparea rezultatelor (expectanţele individului) determină fixarea scopurilor şi planificarea acţiunilor iminente atingerii acestor scopuri, iar mecanismele retrospective (prin atribuiri cauzale/locul controlului, perceperea performanţei trecute, încrederea şi stima de sine) determină ajustarea standardelor personale. Dintre constructe motivaţionale relevante autoreglării sunt examinate scopurile ca motivatori cognitivi şi automotivarea ca cea mai bună formă a motivaţiei. Partea aplicativă a materialului se regăseşte în direcţii strategice şi în demersuri acţional-valorice de motivare şi automotivare.Item RELEVANŢA MANUALULUI ŞCOLAR ÎN CONTEXTUL CIBERNETICII PEDAGOGICE(CEP USM, 2009) Bîrnaz, NinaÀ une époque où l’on assiste à une véritable explosion des informations apparaît la contradiction entre les possibilités de l’homme et le traitement de grandes quantités d’informations. Dans la solution de ce problème intervient la cybernétique, dont l’objet d’étude sont les lois universelles caractéristiques pour la gestion de tous les systèmes: la loi de codage, la transmission, le stockage d’informations, d’élaboraton et de transformation d’algorithmes, ce qui permet le traitement de l’information d’une manière efficace. Dans ce contexte, pour élaborer un manuel scolaire de qualité, on doit prendre en compte les acquis de la cybernétique.Item MANIFESTAREA PERSISTENŢEI MOTIVAŢIONALE LA PERSOANELE SEROPOZITIVE(CEP USM, 2016) Praviţchi, GalinaCercetarea persistenţei motivaţionale la persoanele seropozitive este deosebit de actuală şi importantă în condiţiile răspândirii infecţiei HIV. Abordarea infecţiei HIV/SIDA este complexă, vizând rezolvarea tuturor aspectelor alterate: somatic, psihic, socioeconomic, accentul fiind pus pe calitatea vieţii persoanei. Fiind o maladie cronică, care provoacă mari daune la nivel de comunitate, de ţară şi la nivel global, aceasta aduce suferinţe persoanei. De asemenea, aceasta împiedică manifestarea potenţialului personal prin diminuarea persistenţei motivaţionale şi atingerea obiectivelor de lungă durată.Item СМЫСЛОЖИЗНЕННЫЕ ОРИЕНТАЦИИ УВЛЕЧЕННЫХ РАБОТОЙ ПЕДАГОГОВ(2016) Бурага, НатальяВ данной статье рассматривается проблема смысложизненных ориен - таций педагогов в контексте деятельности субъекта. Целью данной работы является изучение смысложизненных ориентаций педагогов с разным уровнем увлеченности работой. В исследовании приняли участие 214 учителей школ и лицеев г. Кишиневa. Результаты исследования выявили наличие взаимосвязи между смысложизненными ориентациями и увлеченностью работой, а так - же значимые различия по уровню осмысленности жизни педагогов увлеченных и не увлеченных работой.Item TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE(CEP USM, 2016) Dandara, OtiliaEvoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.Item STIMULII MOTIVAŢIONALI ÎN CONTEXTUL ÎNVĂŢĂRII(CEP USM, 2015) Asla, IbrahemMotivaţia de a învăţa este segmentul primordial al succesului şcolar. Sursele motivaţiei sunt multiple şi complexe. Literatura de specialitate promovează ideea conform căreia factorii intrinseci şi cei extrinseci condiţionează şi influen- ţează motivaţia pentru învăţare. Motivaţia poate fi definită ca fiind acele mobiluri interioare care direcţionează comportamentul uman. Forţele externe, de orice natură, de asemenea pot influenţa comportamentul, dar, totuşi, esenţialmente, acesta este ghidat şi susţinut de forţele interne ale individului. De regulă, oamenii lucrează mai productiv şi mai intensiv atunci când sunt motivaţi.Item ARAB WOMEN DISCRIMINATION IN THE ISRAELI LABOR MARKET(CEP USM, 2015) Abu Ahmad, RedanThis article presents an extremely important problem for affirmation and welfare of Arab women in Israel. The author presents the situation on Israel labor market and the conditions that favor the perpetuation of discrimination against women, and the Arab population versus the Jewish. It also analyzed the social policies and measures to increase participation of Arab women in the labor marketItem STRATEGIES TO ENHANCE STUDENT MOTIVATION(CEP USM, 2014) Basel, LauraThe article deals with the problem of motivation and the use of specific learning strategies and techniques while studying a second or foreign language leads to succes s. The conscious, tailored use of such stra tegies is related to language achievement and proficiency. The main attention is given to the strategi es and models of motivation which can lead to success.Item PROMOTING SELF-EFFICACY IN THE CLASSROOM: SELF-EFFICACY AND STUDENTS’ MOTIVATION(CEP USM, 2014) Jarjoura, Basma"If I have the belief that I can do it, I shall surely acquire the capacity to do it even if I may not have it at the beginning”(Mahatma Gandhi).This article aims to shed light on the concept of self-efficacy in social - cognitive theory, and will try to answer the question does academic self-efficacy affects learning motivation and achievements and vice versa.