Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    CONTEXTUL SOCIOCULTURAL AL EVOLUŢIEI CONCEPTULUI DE GHIDARE/PROIECTARE A CARIEREI
    (CEP USM, 2012) Dandara, Otilia
    Conceptul de ghidare în carieră trebuie abordat ţinându-se cont de relaţia acestuia cu mediul socioeconomic, fiind luat în consideraţie şi aspectul lui lingvistic. „Şcoala” americană lansează termenul ghidare vocaţională,care ulterior, fiind schimbată esenţa procesului, evoluează în ghidare în carieră, planificarea carierei. „Şcoala” franceză lansează termenul orientare profesională, care, odată cu intensificarea fenomenului de diversificare a învăţământului, evoluează n orientare şcolară şi orientare profesională. Din necesitatea susţinerii adulţilor, se utilizează termenul însoţire/ghidare (acompanement)”. În mediul local s-au folosit termeni diferiţi, care reflectă esenţa fenomenului în diferite stadii. Noi pledăm pentru termenii ghidare în carieră şi planificarea carierei, concepte care reflectăun proces în curs de desfăşurare în limitele vieţii conştiente a individului.
  • Thumbnail Image
    Item
    CAREER EDUCATION IN THE CONTEXT OF LIFELONG LEARNING
    (Elsevier, 2014) Dandara, Otilia
    Nowadays, lifelong learning has a new connotation in the context of man-society networking. The continuous character of education has always been the essence of human expression in social context, but in recent decades this aspect of education has widened considerably in importance. The need for lifelong education is determined both by the necessity of general knowledge and experience of social integration, but especially by the necessity of continuing professional culture and professional integration competence. Starting from selecting the right man for a certain kind of professional activity (initiative generated by the employer), going through a process of educational and vocational guidance (sustained action by the formal education), we come to the need for career education, lifelong learning for a successful socio-professional integration, process in which the individual involves consciously. Career education, as educational content is an integral part of lifelong learning and is based on conceptual milestones of career pedagogy.