Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    The roles of teachers in the process of inclusion of students with SEN in mass education classes
    (CEP USM, 2024) Toma, Mihaela
    In this article, the roles of the teaching staff in mass education institutions, from the primary level, to facilitate the process of inclusion of students with special educational needs are addressed. These roles are analyzed both individually and from the perspective of the classroom teacher’s teamwork with other specialists involved in the inclusion process of students with special educational needs, but also in partnership with their families. Conceptual aspects are presented regarding the roles of the teaching staff in an inclusive context, to ensure a quality education, adapted and individualized, in relation to the needs, type and degree of disability, psycho-individual and cognitive characteristics of students with special educational needs, taking account of the discrepancy between chronological and mental age, which requires inclusion in mainstream education classes, being schooled alongside typical students, as well as concrete examples from their own scientific research.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPORTANŢA TERAPIILOR INDIVIDUALE ÎN DEMERSUL COMPENSATOR ŞI/SAU RECUPERATOR AL ELEVULUI CU C.E.S
    (Stratum Plus, 2024) Toma, Mihaela
    Familia este un factor-cheie în acceptarea diagnosticului şi implicarea ei, în vederea conştientizării importanţei şi beneficiilor aduse de terapia individuală sau de grup pentru elevul cu cerinţe educaţionale speciale,în scopul de a îmbunătăţi demersul instructiv edu-cativ-terapeutic,compensator şi/ sau recuperator.Aceste şedinţe de terapie individuală sau de grup se fac în afara instituţie de învăţământ,contra-cost,parţial sau total,cu personal specializat,în cadrul unor instituţii neguvernamentale.Depinde de instituţia de învăţământ unde este şcolarizat copilul cu cerinţe educaţionale speciale, acesta îi trebuie asigurate, în ,mod gratuit, servicii de sprijin de terapie logopedică din partea unui logoped atât în învăţământul de masă, cât şi în cel special.O importanţă deosebită o are formarea unu parteneriat între şcoală-elevi-părinţi şi alţi specialişti care sunt implicaţi în procesul de incluziune al elevului cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi dezvoltarea relaţiilor dintre profesor-profesor, elev-elev, precum şi terapeut-elev, în mediul privat, ce vor contribui la favorizarea incluziunii socio-educaţională, precum şi ulterior cea profesională.