Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item SINELE AUTENTIC – FACTOR DECLANȘATOR AL ACCEPTĂRII NECONDIȚIONATE ȘI IMPLICIT AL MOTIVAȚIEI PENTRU STUDIU(CEP USM, 2024) Pandelică, MirelaThis study highlights the fact that within the activity with students we must not focus on a few dimensions of self-esteem and that it does not grow on its own, we can convince of this need to do or must be in order to have value as a person, but we cannot remove from the unconditional acceptance of one’s own person. We can “view learning as a way of achieving performance, instead of viewing success and failure as a way of learning, we are preoccupied with self at the expense of others, when success is uncertain we become anxious and do things that make it less likely - for example we procrastinate or make excuses for failure. People differ in what they think you have to do to be a person of “worth”, so in what kind of events produce an increase or decrease in self-esteem. The study approaches the self in a multidimensional manner, to highlight the importance of each dimension.Item AUTODETERMINAREA – FACTOR REGLATOR AL MOTIVAȚIEI ÎNVĂȚĂRII LA ELEVI(CEP USM, 2022) Pandelică, MirelaMotivația umană se află în centrul multor activități umane, în ultimii ani manifestându-se un interes din ce în ce mai mare pentru studiul motivației, așa cum ne putem da seama din preocupările numeroşilor autori contemporani. Teoria auto- determinării (SDT) este o teorie motivațională a personalității, dezvoltării și proceselor sociale care examinează modul în care contextele sociale și diferențele individuale facilitează diferite tipuri de motivație, în special motivația autonomă și motivația controlată și, la rândul său, conduce la învățare, performanță, experiență și sănătate psihologică. Pentru un profesor este foarte important să-și stabilească obiective clare în raport cu abilitățile și nevoile elevului și să contureze un sistem de recompense al cărui scop pe termen lung este interiorizarea motivației pentru învățare. În articolul nostru încercăm să subliniem necesitatea utilizării tehnologiilor didactice bazate pe tehnici expresiv-creative, prin care să creștem nivelul de autodeterminare și implicit al motivației intrinseci de învățare.