Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    APLICAREA ATOMULUI SOCIAL ÎN PSIHOTERAPIE
    (2021) Mocanu, Viorica
    Articolul prezintă o încercare de a descrie o modalitate de a vedea imaginea vieții sociale, și anume – toate relațiile dintre o persoană și oamenii din jurul său, precum și moartea socială folosind atomul social, care este o metodă psihodramatică ce permite protagoniștilor să studieze structura relațiilor lor interpersonale.
  • Thumbnail Image
    Item
    Explorarea fricii din perspectivă psihodramatică
    (CEP USM, 2023) Mocanu, Viorica;
    Articolul reprezintă o încercare de a descrie fenomenul fricii din perspectivă psihodramatică. Este descifrată percepția fricii ca o componentă înnăscută a psihicului și ca un fenomen modelat de învățare, experiență și procesarea sa cognitivă, punctând foarte succint criteriile de clasificare a fricii. Sunt elucidați factorii care provoacă frica și anume activatorii congenitali, interiozarea socială a surselor de pericol și experiența personală, precum și reacțiile de evitare a fricii, în special evitarea experienței rușinii. Se precizează funcția adaptivă a fricii și cea de înțelegere a sinelui și a propriului tablou al lumii. Sunt delimitate fricile bazate pe o evaluare realistă a situațiilor și cele imaginare; dificultățile în identificarea cauzelor fricilor iluzorii și modalitățile de lucru cu acest gen de frici. Este reliefată necesitatea interevențiilor psihoterapeutice în gestionarea acestei emoții și eliberarea de consecințele ei, oferind exemplu concret cum explorează psihodrama, prin jocul de rol, relațiile individului cu propria frică și conștientizarea cauzelor apariției ei. Toate acestea accentuează necesitatea efortului de dezvoltare a resurselor interne, a creativității și spontanietății, a abilității de a comunica și construi relații, a capacității de autoreglare operativă, care fac posibilă generarea soluțiilor în situații neobișnuite și extreme, pentru a face față provocărilor întru evitarea traumatizării psihice cauzate de diverse frici.
  • Thumbnail Image
    Item
    EXPLORAREA FIGURII TATĂLUI DIN PERSPECTIVĂ PSIHODRAMATICĂ
    (CEP USM, 2023) Mocanu, Viorica
    Articolul reprezintă o încercare de a descrie figura tatălui din perspectivă psihodramatică. Este accentuată complexitatea și rolul acestei figuri în devenirea ființei umane. La fel este elucidată poziția tatălui percepută ca fiind „secundară”, din umbră, dat fiind faptul că tata muncește și este puțin prezent în viața copilului, această situație fiind una obișnuită pentru civilizația actuală. Sunt reliefate aspecte ale percepției copului asupra tatălui său; locul tatălui în sistemul parental și funcțiile sale indiferent de prezența sau absența sa în viața copilului. Este delimitată diferența dinte dragostea maternă și cea paternă, subliniindu-se caracterul condiționat al celei din urmă, precum și consecințele firești ale unei astfel de abordări. Articolul conține descrierea unor sarcini care permit explorarea treptată a figurii paternale cu instrumente psihodramatice. Sunt enumerate trăsăturile esențiale ale arhetipului paternal; sunt descifrate resursele dobândite de către copil prin intermediul și datorită interacțiunii cu tatăl și anume: trăirea experienței de putere și slăbiciune, senzația de încredere în sine și capabilitatea de a lua decizii corecte, modul de prezentare și manifestare a propriului eu, modul de stabilire a obiectivelor și de realizare a lor, precum și însușirea succeselor și realizărilor. Este accentuată necesitatea lucrului cu figura paternală, parte a istoriei familiei, întru îmbunătățirea realțiilor cu lumea și cu sine.
  • Thumbnail Image
    Item
    PRACTICA DE INIŢIERE ÎN PSIHOLOGIE: CAIET DE SARCINI: CICLUL 1: SPECIALITATEA 14 (ȘTIINȚE ALE EDUCAȚIEI)
    (CEP USM, 2023) Mocanu, Viorica
    Suportul didactic oferit prin acest Caiet de sarcini reprezintă un ghid destinat: - studenților de la alte facultăți care studiază disciplina Psihologie; - studenților de la alte facultăți care își construiesc cariera în domeniul educației și care vor realiza în anul 3 (4) stagiul de practică pedagogică în instituțiile din învățământul preuniversitar.
  • Thumbnail Image
    Item
    PSIHOLOGIA VÂRSTELOR: Suport de curs pentru studenți (Ciclul I, licență, pentru alte programe de studii)
    (CEP USM, 2020) Mocanu, Viorica; Tarnovshi, Ana; Dolinschi, Cristina
    Psihologia vârstelor, ca domeniu al psihologiei, comportă o importanță deosebită în înțelegerea modalităților de dezvoltare a personalității umane în funcție de vârste. Pe parcursul evoluției științei psihologice, o atenție deosebită a fost atribuită cunoașterii particularităților de vârstă, în special ale copilului, dat fiind necesitatea formării unei personalități integre. Cunoașterea acestora nu ține doar de specialiștii în domeniul psihologiei, dar și în alte domenii, în general de toți, ținând cont de faptul că fiecare dintre noi ne dezvoltăm ca și personalități și contribuim la dezvoltarea altor personalități fie ca părinte, profesor, coleg ș.a.m.d.