Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Education – quality of life relationship: sociological approach
    (CEP USM, 2024) Milicenco, Stela
    Education in the context of contemporary society has essential functions in acquiring knowledge, the formation of competences needed to prepare young people for professional activity, etc. The correlation between the education system and other elements of the social system is based on a combination of interdisciplinary dimensions from the fields of sociology, pedagogy, economics, psychology, all of which are focused on ensuring quality of life for every citizen. In this regard, the paper „Education – Quality of Life Relationship: Sociological Approachˮ addresses the issue of theorizing and monitoring education as an important constituent of life quality. The idea that quality attests to the development of education as a competitive and responsive social system is advanced. The role of education system within the social system is revealed and sociological tools of evaluation of the educational system in the context of research on the quality of life dimension are analyzed.
  • Thumbnail Image
    Item
    CALITATEA VIEȚII BENEFICIARILOR DE SERVICII DE INTERVENȚIE TIMPURIE ÎN COPILĂRIE: EVALUARE RAPIDĂ
    (CEP USM, 2022) Oceretnîi, Anastasia; Milicenco, Stela; Bordeianu, Daniela
    Dezvoltarea armonioasă a copiilor, inclusiv a celor cu dificultăți în dezvoltare, este o preocupare a familiei și a societății. Calitatea vieții familiei în care cresc și se educă astfel de copii este un aspect important de cercetare și intervenție. Îmbunătățirea condițiilor de viață și trai ale acestor familii ar contribui la sporirea stării de bine a copilului și a întregii familii. În cadrul articolului autorii au analizat situația familiilor beneficiare de servicii de intervenție timpurie în copilărie din Republica Moldova în baza unui studiu sociologic ce a reprezentat o evaluare rapidă. Studiul a permis evidenițierea principalelor probleme ale acestor familii. Totodată, sunt analizate următoarele dimensiuni ale calității vieții: bunăstarea materială, emoțională și fizică.