Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
4 results
Search Results
Item ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI CA OBIECT DE REPREZENTARE SOCIALĂ (CÂTEVA PARTICULARITĂȚI DIN MEDIUL EDUCAȚIONAL)(CEP USM, 2022-11-29) Guțu, OlgaUtilitatea serviciilor psihologice se argumentează prin acțiunile întreprinse de psihologul școlar în suportul oferit beneficiarilor săi. Existența echilibrului între serviciile psihologice oferite și asigurarea unui proces educațional complet creează premise pentru o dezvoltare armonioasă a personalității elevului. Imaginile create în jurul activității psihologului școlar formează percepții pozitive ori negative, constituind elementele unei reprezentări sociale, în centrul căreia se află obiectul social al reprezentării, și anume – psihologul școlar și serviciile psihologice oferite de acesta. Prin acest articol ne propunem să evidențiem particularitățile generale ale psihologului școlar ca obiect social de reprezentare, argumentând existența unui obiect social de reprezentare a psihologului școlar și a serviciilor psihologice din sistemul de învățământ prin raportarea acestuia la criteriile de referință.Item CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA ACTIVITĂŢII PSIHOLOGICE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂ MNT GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA. MONOGRAFIE COLECTIVĂ(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cojocaru, Natalia; Cerlat, Raisa; Tarnovschi, Ana; Dolinschi, Cristina; Guțu, OlgaLucrarea este elaborată în cadrul Proiectului 20.80009.1606.10: „Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”Lucrarea include studii cu privire la: reprezentarea socială a profesiei psihologului şcolar; solicitările organizaţionale în activitatea psihologului şcolar;adaptarea psihologică şi socială, adaptarea şcolară a elevului; valorificarea potenţialului comunicării; comportamentul antisocial al elevului; dezvoltarea sferei relaţionale a elevilor; afectivitatea elevilor; motivaţia elevului; memoria elevului; atenţia elevului; gândirea elevului; limbajul elevului.Item REPREZENTĂRI ȘI REMEMORĂRI SOCIALE ALE EVENIMENTELOR DIN APRILIE 2009(CEP USM, 2020) Guțu, OlgaÎn acest studiu prezentăm rezultatele unei cercetări explorative privind reprezentarea mediatică și felul în care sunt rememorate acţiunile de protest din aprilie 2009, având la bază surse de date colectate în perioada 2010-2013 și 2019-2020. Această analiză comparativă scoate în evidență particularități specifice privind felul în care erau abordate evenimentele date în primii ani de la producerea acestora și peste zece ani. În timp, se observă o scădere a interesului mass media față de acţiuni le de protest; mai mult chiar, aceste evenimente sunt prezentate deseori în contexte me diatice care determină mai degrabă interpretări și conotații negative ale acestora. La final, se propun câteva recomandări cu privirela necesitatea unei analize mai profunde a acestor evenimente marcante pentru societatea din Republica Moldova.Item EXPERIENȚE INTERNAȚIONALE ÎN ASIGURAREA ASISTENȚEI PSIHOLOGICE DIN SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT GENERAL (BELGIA)(CEP USM, 2020) Guțu, OlgaÎn acest studiu prezentăm rezultatele unei analize teoretice explorative a practicilor internaționale privind asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general, în mod special pentru Belgia. Se trec în revistă ierarhizarea și structura comisiei de psihologi, cadrul de activitate a sectoarelor asistenței psihologice și contribuția abilităților membrilor acestora pentru societatea belgiană. De asemenea, argumentăm importanța cunoașterii practicii internaționale în analiza și restructurarea activității psihologice pentru Republica Moldova. O problemă importantă care are o mare influenţă asupra asistenţei psihologice este stabilirea responsabililor de coordonarea şi monitorizarea activităţii psihologice. Acest aspect este bine determinat în asistenţa psihologică din Belgia. Pentru promovarea unei asistenţe psihologice de calitate în Republica Moldova este necesar de a construi această activitate prin conceptele-cheie: consultanţă, evaluare, intervenţie, cercetare.