Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
16 results
Search Results
Item AXIOMATICA ÎN EDUCAŢIE(CEP USM, 2013-09-26) Guţu, VladimirItem STRATEGII DE OPTIMIZARE/DEZVOLTARE A CURRICULA PE DISCIPLINE DE STUDII: ARGUMENTE ŞI SUGESTII(CEP USM, 2014) Guţu, VladimirItem STANDARDE ALE ÎNVĂŢĂMÎNTULUI UNIVERSITAR: STRATEGIA PROIECTĂRII(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2003) Rusnac, Gheorghe; Guţu, Vladimir; Muraru, Elena; Dandara, OtiliaItem ÎNVĂŢĂMÎNTUL CENTRAT PE COMPETENŢE: ABORDARE TELEOLOGICĂ(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2011) Guţu, VladimirItem LOGICA ŞI STRUCTURA ACTIVITĂŢII DE ÎNVĂŢARE(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2013) Guţu, VladimirÎn articol este analizată structura activităţii de învăţare şi structura activităţii de cunoaştere din perspectiva corelării componentelor activitate, acţiune, operaţie cu formarea de competenţe. Interconexiunile elementelor activităţii de învăţare prezentate sînt complexe şi diversificate. În lucrare este abordată și importanța motivației pentru activitatea de învățare, specificîndu-se cele două tipuri de motive: conștientizate (interesul, dorinţa de a cunoaşte ceva nou, de a-și aprofunda cunoștințele într-un domeniu dat) și mai puțin conștientizate (îndeplinirea solicitărilor venite de la profesor, părinţi; tendința de a obţine note mai mari; dorinţa de a fi lider etc.). De calitatea relaţiilor stabilite în cadrul procesului de instruire depind și rezultatele, deoarece implică conexiuni la nivel de proces de predare (elevul intră în relații cu cunoștințele noi), proces de învățare (profesorul se află în relații cu cunoștințele) și proces de formare (profesorul se află în relații cu elevul). Abordarea dată deschide noi oportunităţi în promovarea unui învăţămînt centrat pe elev, orientat spre formarea de competenţe şi spre asigurarea calităţii şi durabilităţii în educație.Item MODEL PSIHOPEDAGOGIC DE PROIECTARE A COMPETENŢELOR PENTRU DISCIPLINA ŞCOLARĂ(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2014) Guţu, VladimirÎn articolul dat se fundamentează în plan psihologic, pedagogic şi teleologic un model/referenţial al proiectării competenţelor generale pentru disciplina şcolară. Modelul se axează pe: teoriile psihologice ale învăţării, structurarea teleologică a finalităţilor de învăţare, potenţialul formativ al conţinuturilor disciplinei şcolare, dar şi pe definirea modernă a competenţelor de format. În articol se descriu pe larg etapele şi procedurile de proiectare a competenţelor generale pentru disciplina şcolară, aplicînd modelul/referenţialul propus.Item OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE: CLARIFICĂRI CONCEPTUALE ŞI METODOLOGICE(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2001) Guţu, VladimirItem CONCEPTUL MANAGEMENTULUI STRATEGIC(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2002) Guţu, Vladimir; Cangea, PetruItem STANDARDE ALE ÎNVĂŢĂMÎNTULUI UNIVERSITAR: STRATEGIA PROIECTĂRII(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2003) Rusnac, Gheorghe; Guţu, Vladimir; Muraru, Elena; Dandara, OtiliaItem AXIOMATICA ŞI NORMATIVITATEA ÎN EDUCAŢIE(CEP USM, 2013) Guţu, Vladimir; Ni, AlexandruÎn articol se abordează două probleme prin comparaţie: problema axiomelor în educaţie şi problema normei în educaţie. Axiomatica determină, în mare parte, dezvoltarea teoriei educaţiei şi stabilitatea cadrului normativităţii. În acelaşi timp, normele în educaţie validate în timp pot deveni axiome.