Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
3 results
Search Results
Item VIZIUNEA UNIUNII EUROPENE PRIVIND INCLUZIUNEA SOCIALĂ ȘI EGALITATEA DE ȘANSE(Print-Caro, 2024) Garbatovschi, ValeriaViziunea Uniunii Europene reflectă construirea unei societăți puternice, care să asigure bunăstarea oamenilor. Europa se remarcă prin cele mai echitabile societăți din lume, cu standarde ridicate privind condițiile de muncă și protecția socială. Sustenabilitatea competitivă este esențială, iar modelul unic al economiei sociale de piață sprijină reziliența socială și economică a Europei. Europenii apreciază acest model și așteaptă oportunități egale pentru toți, indiferent de caracteristicile individuale. În centrul răspunsului Europei la schimbările actuale se află îmbunătățirea și adaptarea cadrului european de reglementare în materie de politici sociale. Acesta promovează o economie în serviciul cetățenilor și progresul social. Astfel, în articol se reflectă prevederile Planului de acțiune privind Pilonul european al drepturilor sociale, ce are la bază 20 de principii, divizate pe 3 domenii, precum egalitatea de șanse, protecția socială și incluziunea socială, condiții de muncă echitabile. De asemenea, prezentăm diverse practici europene de promovare a valorilor sociale la nivelul sistemului de învățământ, în materie de inițiative legislative, proiecte, programe de studii, ș.a.Item INTERNAȚIONALIZAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ÎN SPAȚIUL EUROPEAN AL EDUCAȚIEI(Print-Caro, 2023) Garbatovschi, ValeriaIn condițiile globalizării devin actuale dimensiunile internaționale, interculturale ale educației. În Spațiului European al Educației colaborarea în afara granițelor naționale pentru a atinge obiectivele educaționale este o realitate. Acest spațiu are rolul de a promova și încuraja mobilitatea, cooperarea în materie de educație și formare. UE prin programele sale sprijină statele în creșterea eficienței sistemelor lor educaționale. Obiectivul central al acestui studiu este promovarea și justificarea tezelor: internaționalizarea învățământul permite dezvoltarea programelor comune de studii cu universitățile partenere din UE; multiplicarea accentelor politicilor naționale de promovare a inovării în crearea și furnizarea de educație internațională; colaborarea în domeniul implementării mecanismelor de asigurare a calităţii în domeniului învățământului. În articol se relevă experiența pozitivă, acumulată de Programul Erasmus+ în asigurarea mobilității academice a studenților și cadrelor didactice, axată pe asimilarea valorilor educaționale din statele europene. Societatea contemporană este dinamică, este caracterizată de multiple tensiuni, controverse, provocări, la care fiecare actor al vieții sociale trebuie să reacționeze imediat și adecvat. Pentru a dezvolta astfel de abilități la actorii vieții sociale, la cetățenii statelor democratice, este necesar de actualizat obiectivele sistemelor educaționale. Fiecare țară, fiecare instituție a sistemului educațional are o experiență pozitivă, pe care prin intermediul internaționalizării învățământului o putem valorifica, cuantifica, promova.Item SPAȚIUL EUROPEAN AL EDUCAȚIEI – OPORTUNITĂȚI PENTRU TINERII DIN REPUBLICA MOLDOVA(Print-Caro, 2023) Garbatovschi, ValeriaÎn condițiile societății informaționale, a societății bazate pe cunoaștere și în contextul tensiunilor, confruntărilor, inclusiv armate, caracteristice timpului nostru istoric, se justifică necesitatea creării spațiului european al educației. Considerăm că diversitatea crizelor care, în prezent, afectează toate sferele vieții sociale pot fi depășite, dezvoltarea durabilă a societății moldovenești și poate deveni realitate doar în cazul când vom educa generații de profesioniști patrioți, competenți, ce vor dori să investească timp, efort, entuziasm, vocație și dragoste în procesul de revitalizare a sistemului social din Republica Moldova. Importanța Spațiului european al educației se referă la susținerea continuității învățării pe tot parcursul vieții, de la educația și îngrijirea copiilor preșcolari, continuând cu educația școlară și educația și formarea profesiona- lă, până la învățământul superior și la educația adulților. Astfel, acest spațiu are rolul de a promova și încuraja mobilitatea, cooperarea în materie de educație și formare și sprijinirea statelor membre în creșterea eficienței sistemelor acestora de educație și formare. Sistemului de învățământ din Republica Moldova se confruntă cu o serie de provocări, convergente cu obiectivele strategice ale Spațiului european al Educației. Astfel, eficiența ar putea fi asigurată în cazul în care că inițiativele incluse în conceptul și acțiunile viitoare care urmează să fie propuse și efectuate ca parte a unui Spațiu european al educației necesită asigurarea complementarității și coerenței în ceea ce privește sistemele naționale de educație și formare și ar trebui să includă toate nivelurile și tipurile de educație și formare, inclusiv educația adulților și educația și formarea profesională.