Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL REȚELELOR DE SOCIALIZARE ASUPRA LIMBAJULUI ELEVILOR ÎN VIZIUNEA CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2022-11-29) Dolinschi, Cristina
    Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor digitale a favorizat crearea unor noi medii de comunicare virtuală, și anume rețelele de socializare, care, datorită interesului sporit, reprezintă o provocare societală contemporană cu o amprentă puternică asupra dezvoltării copiilor și nemijlocit asupra procesului instructiv-educativ. În articolul de față sunt prezentate rezultatele unui studiu care elucidează viziunile cadrelor didactice cu privire la impactul rețelelor de socializare asupra limbajului elevilor, prin evidențierea anumitor riscuri și vulnerabilități, precum și a aspectelor pozitive ce țin de dezvoltarea abilităților lingvistive și comunicative.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTE COMPARATIVE ALE SATISFACȚIEI CONJUGALE LA CUPLURILE CĂSĂTORITE: STUDIU EMPIRIC
    (CEP USM, 2022-11-29) Dolinschi, Cristina
    În prezent, tot mai multe cupluri se confruntă cu diverse probleme intradiadice și încearcă să îmbunătățească cu orice preț calitatea relațiilor. În domeniul de cercetare a relațiilor de cuplu observăm o tendință semnificativă de a identifica și de a studia factorii care pot perturba funcționarea unui cuplu marital. Articolul de față reflectă rezultatele unui demers experimental ce vizează satisfacția conjugală, unul dintre indicatorii de bază ai calității relațiilor de cuplu.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASISTENȚA PSIHOLOGICĂ CU PRIVIRE LA LIMBAJUL ELEVULUI: ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI ȘCOLAR ȘI A LOGOPEDULUI
    (2021) Dolinschi, Cristina
    Odată cu modernizarea sistemului de învățământ, în mediul școlar accentul este pus pe dezvoltarea complexă a personalității elevilor, ținându-se cont de varietatea ca- racteristicilor individuale. Astfel, se impune consolidarea și extinderea serviciilor de asistență specializată în instituțiile de învățământ. Prezentul articol reflectă principa- lele aspecte ce țin de activitatea psihologului școlar și a logopedului în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    Parteneriatul psiholog școlar-părinte în dezvoltarea limbajului la școlarii mici
    (CEP USM, 2023) Dolinschi, Cristina
    În societatea contemporană limbajul la școlarii mici este influențat de tendințele tehnologice și digitale, diversitatea culturală și comunicarea online. Înțelegerea specificului lingvistic-comunicațional în perioada școlarității mici este esențială în dezvoltarea limbajului, reprezentând o sursă de cunoaștere și ghidare pentru părinți. Totodată, părinții sunt factori primordiali în adaptarea la această realitate lingvistică variată și în continuă schimbare. În articolul de față este reflectat specificul limbajului la școlarii mici și importanța dezvoltării acestui proces psihic în asigurarea unui echilibru armonios între funcțiile mentale, succesul școlar și comunicarea eficientă în mediul social al copilului. În acest sens, este necesară colaborarea dintre psihologul școlar și părinte care sunt actanți educaționali direct implicați în dezvoltarea armonioasă a elevului. În articol sunt trasate principalele aspecte legate de parteneriatul părinte-psiholog școlar, fiind oferite recomandări și exemple de jocuri pentru părinți, menite să faciliteze comunicarea dintre copil și părinte, și totodată să dezvolte limbajul copilului.
  • Thumbnail Image
    Item
    CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA ACTIVITĂŢII PSIHOLOGICE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂ MNT GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA. MONOGRAFIE COLECTIVĂ
    (CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cojocaru, Natalia; Cerlat, Raisa; Tarnovschi, Ana; Dolinschi, Cristina; Guțu, Olga
    Lucrarea este elaborată în cadrul Proiectului 20.80009.1606.10: „Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”Lucrarea include studii cu privire la: reprezentarea socială a profesiei psihologului şcolar; solicitările organizaţionale în activitatea psihologului şcolar;adaptarea psihologică şi socială, adaptarea şcolară a elevului; valorificarea potenţialului comunicării; comportamentul antisocial al elevului; dezvoltarea sferei relaţionale a elevilor; afectivitatea elevilor; motivaţia elevului; memoria elevului; atenţia elevului; gândirea elevului; limbajul elevului.
  • Thumbnail Image
    Item
    ARMONIZAREA RELAȚIILOR DE CUPLU PRIN POZITIVAREA PERCEPȚIILOR PARTENERILOR CONJUGALI ȘI A RELAȚIEI
    (CEP USM, 2023) Dolinschi, Cristina; Platon, Carolina
    În condițiile sociale actuale cuplul conjugal devine extrem de vulnerabil și deseori evoluția acestuia este perturbată. În vederea asigurării unei funcționalități optime a diadei conjugale se impune necesitatea identificării unor strategii intervenționale și elaborarea programelor menite să ajute cuplurile în depășirea obstacolelor cu care se confruntă în interacțiunile cotidiene, deplasând accentul spre conștientizarea și focalizarea pe aspectele pozitive ale diadei conjugale. În articolul de față sunt prezentate modalitățile de intervenție psihologică pentru armonizarea relațiilor de cuplu, bazate pe pozitivarea percepțiilor partenerilor conjugali și a relației. De asemenea, este prezentată și o mostră a unei ședințe din cadrul programului propus. Rezultatele demersului formativ realizat denotă impactul pozitiv al strategiilor aplicate pentru îmbunătățirea interacțiunilor diadice, confirmându-se astfel eficacitatea programului de intervenție psihologică utilizat.
  • Thumbnail Image
    Item
  • Thumbnail Image
    Item
    REPERCURSIUNI NEGATIVE ALE BALBISMULUI LA ȘCOLARUL MIC
    (Centrul Editorial „Univers Pedagogic”, 2021) Dolinschi, Cristina
    The age of primary schooling is the period when the child changes his social status, adapting to the specifics of the school activity, to the demands imposed by the educational environment, as well as the development of new relationships in this context. Children with stuttering are faced with two serious tasks: on the one hand they have to adapt to the new environment and cope with social and school requirements, on the other hand they have to deal with the disorder they have. This article presents the main difficulties that children of primary school suffering from stuttering may face in the educational environment
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚI ALE LIMBAJULUI COPIILOR DIN PERSPECTIVĂ DE GEN
    (CEP USM, 2020) Dolinschi, Cristina
    În prezentul studius-a întreprins o analiză teoretică comparativă a dezvoltării limbajului la copii din perspectivă de gen, cu accent preponderent pe doi factori care contribuie nemijlocit la conturarea diferențelor gender pe dimensiunea lingvistică:factorul neuropsihologic și factorul familial.
  • Thumbnail Image
    Item
    PSIHOLOGIA VÂRSTELOR: Suport de curs pentru studenți (Ciclul I, licență, pentru alte programe de studii)
    (CEP USM, 2020) Mocanu, Viorica; Tarnovshi, Ana; Dolinschi, Cristina
    Psihologia vârstelor, ca domeniu al psihologiei, comportă o importanță deosebită în înțelegerea modalităților de dezvoltare a personalității umane în funcție de vârste. Pe parcursul evoluției științei psihologice, o atenție deosebită a fost atribuită cunoașterii particularităților de vârstă, în special ale copilului, dat fiind necesitatea formării unei personalități integre. Cunoașterea acestora nu ține doar de specialiștii în domeniul psihologiei, dar și în alte domenii, în general de toți, ținând cont de faptul că fiecare dintre noi ne dezvoltăm ca și personalități și contribuim la dezvoltarea altor personalități fie ca părinte, profesor, coleg ș.a.m.d.