Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Sustainable project based learning – a framework to develop the pragmatic English communication skills
    (CEP USM, 2024) Dimitriu, Angela
    Project-based learning represents a complex approach, a sustainable and creative context that, besides benefiting the process of learning, communication and active cooperation, facilitates the development of skills. Taking into account these aspects, project-based learning is a valuable, meaningful and effective method for developing the pragmatic English communication skills of students in vocational education and training both in their professional career and personal life. Appeared at the end of the 19th century, the project-based method is still used today in teaching as a premise for the sustainable development of skills, including the pragmatic English communication skills, which is imperative in preparing students for the complex requirements of the professional career and for the integration in the personal and professional life both at national and global level.
  • Thumbnail Image
    Item
    The value of developing the pragmatic English communication skills in technical vocational education and training
    (CEP USM, 2024) Dimitriu, Angela; Bîrnaz, Nina
    English language remains indispensable in many business sectors and fields of activity, facilitating communication, collaboration and innovation at global level. The present article highlights the importance of the development of the pragmatic English communication skills in technical vocational education and training, ISCED level 4, as well as the students’ concern for the development of this skill, considering the increasingly demanding requirements of employers regarding the mastery of the English language. The study carried out within this research confirms the fact that students consider this skill essential for the development of their professional career and to ensure their competitiveness on the labour market.
  • Thumbnail Image
    Item
    Cadru metodologic de formare a competenței de comunicare pragmatică în limba engleză la elevii din învăţământul profesional tehnic ISCED 4
    (CEP USM, 2023) Dimitriu, Angela; Bîrnaz, Nina
    Secolul XXI determină anumite orientări referitor la angajarea pe piața muncii. O orientare imperativă, în acest context, este comunicarea. Comunicarea eficientă este un element esențial la orice loc de muncă, or contextul global actual al pieții muncii solicită de la angajați abilitatea de a comunica într-o limbă circulară la nivel global - limba engleză. Angajatorii evaluează nu doar competențele lingvistice ale candidaților, dar și abilitățile lor de a se adapta la diverse situații de comunicare: de a articula idei, de a pune întrebări și de a răspunde adecvat la întrebări, cu alte cuvinte evaluează competenţa de comunicare pragmatică în limba engleză – exigență imperativă contextului actual pentru cariera profesională. Pornind de la această idee, învățământul profesional-tehnic are datoria de a dezvolta la elevi, viitori specialiști în diverse domenii, competenţa de comunicare pragmatică în limba engleză. În acest articol este prezentat cadrul metodologic de formare a competenţei de comunicare pragmatică în limba engleză la elevii din învăţământul profesional tehnic ISCED 4, care reprezintă un construct științifico-didactic constituit din teorii, principii, metode didactice și sarcini de învățare.
  • Thumbnail Image
    Item
    ABORDĂRI LINGVISTICE PRIVIND DEZVOLTAREA COMPETENȚEI DE COMUNICARE PRAGMATICĂ ÎN LIMBA ENGLEZĂ LA ELEVII DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL TEHNIC
    (CEP USM, 2023) Dimitriu, Angela
    În acest articol sunt reflectate abordări lingvistice privind dezvoltarea competenței de comunicare. Competența de comunicare, având drept premisă dimensiunea lingvistică, este utilizată în actul comunicării personale și profesionale. Pragmatica este modul în care transmitem mesajul prin comunicare, prin marcarea caracterului activ și interactiv al limbajului și structura de norme stabilite în cazul comunicării lingvistice. Competența de comunicare pragmatică pune în valoare capacitatea de a cunoaște, înțelege, construi discursuri coerente și adecvate circumstanțelor sociale, interculturale și profesionale în care are loc comunicarea. Stăpânirea competenței de comunicare pragmatică în limba engleză evidențiază capacitatea elevului din învățământul profesional tehnic pentru interacțiune socială și carieră profesională la nivel global.
  • Thumbnail Image
    Item
    METODA PROIECTULUI – CONTEXT DE FORMARE A COMPETENŢEI DE COMUNICARE PRAGMATICĂ LA ELEVII DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL–TEHNIC
    (CEP USM, 2021) Dimitriu, Angela
    The project method represents a completely different approach of learning, a creative context that, in addition to fostering research, communication and active cooperation in solving a challenge or problem, facilitates the development of pragmatic communication skills in a foreign language to students from vocational education and training school. The project method was discovered in the late XIX-th century under the influence of research in the field of pedagogy by John Dewey and William Kilpatrick, and so far it addresses the idea that students build their knowledge based on experience. The traditional classroom with which students are accustomed, becomes a different «classroom» in which projectbased learning takes place, centered on students, providing both space and context in which they can collaborate and explore problems and challenges in everyday life but also his future professional career.