Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    PROFESORUL COMPETENT INTERCULTURAL
    (CEP USM, 2024) Dicusară, Olga
    In the context of social, demographic, cultural, economic, scientifc, technological changes, the world of education is also continuously evolving. This is also true for the teaching profession, which is faced with new demands, responsibilities and expectations. The social diversity present in schools imposes new roles on the teaching staff. Today, the teacher is rather a cultural facilitator who translates dialogues, mediates conflicts, develops democratic relationships in the class of students. The diversity training of the teaching staff involves three major dimensions: the cognitive, instrumental-methodological and relational-behavioral dimensions. The teacher’s intercultural competence refers specifcally to his ability to mobilize knowledge, methods of action, but also positive attitudes in solving situations of intercultural interaction. Even if, in this millennium, cultural literacy is considered an indispensable form of literacy, we still witness the lack or insufcient preparation of teachers to teach in diverse educational environments. In this sense, the responsibility rests with the state institutions, which must insist more on the initial and continuous training of teaching staff through the prism of the dimension of interculturality.
  • Thumbnail Image
    Item
    Alfabetizarea culturală, premisă în formarea competenței interculturale la viitoarele cadre didactice
    (CEP USM, 2023) Dicusară, Olga
    Educația interculturală este un domeniu de cunoaștere multi- și interdisciplinar extrem de complex, care are ca priorități fundamentale modelarea personalității umane în sensul înțelegerii, acceptării și valorificării personale a diferențelor culturale, etnice, religioase sau rasiale. În cadrul actualului peisaj european de imigrare și schimbare continuă, fluiditatea și retorica construcției identității necesită o educație pentru cetățenie care să se poată adapta acestui proces dinamic. Ne propunem să abordăm în acest articol alfabetizarea culturală care include un set de valori și dispoziții dezvoltate prin dialog și argumentare constructivă cu oameni, care reprezintă diferite identități culturale; include un set de aptitudini esențiale ale unui cetățean al secolului al XXI-lea în orice parte a lumii de astăzi, fiind o premisă a dezvoltării competenței interculturale la viitoarele cadre didactice.