Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL MEDIULUI SOCIAL ŞI AL PARTICULARITĂŢILOR INDIVIDUALE ASUPRA OPŢIUNII PROFESIONALE ŞI EVOLUŢIEI ÎN CARIERĂ
    (Centrul Educaţional Pro Didactica, 2013) Dandara, Otilia
    Alegerea profesiei, dar şi dezvoltarea carierei este influenţată de mediul social şi depind mult de caracteristicile individuale. Pentru a alege corect (şi conştient) o meserie, fiecare persoană trebuie să ia în considerație următoarele criterii-reper: vreau, pot, sînt necesar, ceea ce reflectă interdependenţa de interesele, priorităţile, capacităţile individuale şi de cerinţele de pe piaţa muncii. Succesul profesional poate fi atins dacă persoana este pe deplin compatibilă cu cerinţele impuse de meseria concretă. Opţiunea profesională este influenţată de concepţia despre sine, care se bazează pe reprezentările individuale privind speranţele ocupaţionale şi posibilităţile de realizare, încercînd să traseze unele similitudini între “sine” şi “profesie”. Prin intermediul meseriei omul încearcă să îşi asigure un anume rol social. Astfel, odată cu alegerea profesiei, individul se identifică cu rolul corespunzător atribuit de societate. Alegerea profesiei şi dezvoltarea carierei este influenţată de educaţia oferită de şcoală. De asemenea, opţiunea profesională depinde şi de genul persoanei, deoarece mediul social creează – băieţilor şi fetelor– reprezentări şi viziuni diferite cu privire la viitoarea meserie. Există metodologii specifice de determinare a compatibilităţii dintre individ şi activitatea dorită, care au la bază considerarea intereselor individuale şi a reprezentărilor despre o carieră de succes. Multitudinea de abordări teoretice ale fenomenului se explică prin complexitatea proiectării şi realizării carierei profesionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE
    (CEP USM, 2016) Dandara, Otilia
    Evoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.