Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 50
  • Thumbnail Image
    Item
    Sinele creativ, efecte asupra anxietății față de testare și implicit a motivației învățării la elevii adolescenți
    (CEP USM, 2023) Pandelica, Mirela; Dandara, Otilia
    Prezentul studiu analizează nevoia dezvoltării de programe psihoeducaționale în contextul scăderii motivației pentru studiu, constatându-se nevoia dezvoltării sau mai bine spus valorificării creativității adolescentului, studiile evidențiind relatia dintre creativitate și modul de gândire, în sensul că elevul care deține un nivel crescut al autoeficacității creative este mai determinat să acționeze. De asemenea, acest fapt îl putem considera și un factor facilitator al acțiunii în momentul testării, anxietatea față de teste reprezentând de asemenea o problemă reală în rândul elevilor adolescenți. Învățarea reprezintă o nevoie innăscută a omului în general, iar programele psihopedagogice și psihoeducaționale bazate pe tehnici expresiv-creative pot detensiona elevul adolescent și îl pot ajuta să se conecteze cu Sinele, astfel încât să decopere această nevoie - învățarea. De asemenea, dezvoltarea creativității și implicit a autoeficacității creative îl pot motiva să acționeze, descoperind noi modalități de acțiune în momentul instalării anxietății față de testare.
  • Thumbnail Image
    Item
    TENDINȚE ACTUALE ALE ÎNCADRĂRII DIVERSELOR GRUPURI SOCIALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR
    (CEP USM, 2022) Dandara, Otilia
    Educația ca fenomen social și sistemul educațional, ca subsistem al sistemului socioeconomic, reflectă specificul evoluției societății. În ultimele decenii a crescut miza socială pentru învățământul superior, deoarece mediul universitar este apreciat drept sursa de bază care asigură evoluția socială. În acest context contează care este configurația contingen- tului de studenți, cine accede în universități și cum influențează fenomenele sociale asupra tendinței persoanelor de a obține studii superioare. Există anumite diferențe de situație în raport cu diverse forme și cicluri de instruire, fapt ce con- firmă interdependența dintre condițiile de integrare socioeconomică și posibilitățile de formare profesională. Analiza datelor statistice în baza unor criterii, precum: genul, vârsta, mediul de trai, scoate în evidență preferințele sau prioritățile diverselor grupuri sociale în raport cu învățământul superior. Cel mai numeros grup social care face studii superioare în Republica Moldova, în general, inclusiv la Universitatea de Stat din Moldova, sunt femeile de 19-22 de ani.
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT
    (CEP USM, 2013-09-26) Dandara, Otilia; Donos, Corina
  • Thumbnail Image
    Item
    DIDACTICA PRO..., O DESCHIDERE A REPUBLICII MOLDOVA SPRE ÎNVĂŢĂMÂNTUL SECOLULUI AL XXI-LEA
    (Centrul Educaţional Pro Didactica, 2020) Dandara, Otilia
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL POLITICILOR EDUCAȚIONALE ÎN FORMAREA COMPETENȚELOR CIVICE
    (CEP USM, 2019) Dandara, Otilia; Negrei, Viorica
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT
    (CEP USM, 2013) Dandara, Otilia; Donos, Corina
  • Thumbnail Image
    Item
    SISTEMUL DE GHIDARE ÎN CARIERĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA: ÎNTRE TRADIŢIE ŞI PERSPECTIVĂ
    (Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, 2011) Dandara, Otilia
    In the space of Republic of Moldova career guidance system had an evolution connected to sociopolitical context. In about 120 years has changed four times. At the moment it is necessary to strengthen the methodological basis of career guidance process and career guidance system.
  • Thumbnail Image
    Item
    STANDARDELE DE FORMARE PROFESIONALĂ, CONDIŢIE DE ASIGURARE A CALITĂŢII ÎNVĂŢĂMÎNTULUI SUPERIOR
    (Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2005) Muraru, Elena; Dandara, Otilia
  • Thumbnail Image
    Item
    GHIDAREA ÎN CARIERĂ: REPERE CONCEPTUALE DETERMINATE DE CONTEXTUL SOCIOECONOMIC AL PROCESULUI EDUCATIONAL
    (Centrul Educaţional Pro Didactica, 2012) Dandara, Otilia
    Ghidarea în carieră constituie un aspect al procesului educaţional care are drept finalitate formarea competenţelor ce facilitează integrarea socioprofesională. Ghidarea în carieră este un demers continuu şi nu se efectuează doar în adolescenţă. Pentru a-i asigura eficienţă, este necesară o influenţă educativă sistemică şi sistematică, orientată spre realizarea obiectivelor-cadru. Prin intermediul acesteia, factorul educaţional susţine persoana în proiectarea carierei.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL MEDIULUI SOCIAL ŞI AL PARTICULARITĂŢILOR INDIVIDUALE ASUPRA OPŢIUNII PROFESIONALE ŞI EVOLUŢIEI ÎN CARIERĂ
    (Centrul Educaţional Pro Didactica, 2013) Dandara, Otilia
    Alegerea profesiei, dar şi dezvoltarea carierei este influenţată de mediul social şi depind mult de caracteristicile individuale. Pentru a alege corect (şi conştient) o meserie, fiecare persoană trebuie să ia în considerație următoarele criterii-reper: vreau, pot, sînt necesar, ceea ce reflectă interdependenţa de interesele, priorităţile, capacităţile individuale şi de cerinţele de pe piaţa muncii. Succesul profesional poate fi atins dacă persoana este pe deplin compatibilă cu cerinţele impuse de meseria concretă. Opţiunea profesională este influenţată de concepţia despre sine, care se bazează pe reprezentările individuale privind speranţele ocupaţionale şi posibilităţile de realizare, încercînd să traseze unele similitudini între “sine” şi “profesie”. Prin intermediul meseriei omul încearcă să îşi asigure un anume rol social. Astfel, odată cu alegerea profesiei, individul se identifică cu rolul corespunzător atribuit de societate. Alegerea profesiei şi dezvoltarea carierei este influenţată de educaţia oferită de şcoală. De asemenea, opţiunea profesională depinde şi de genul persoanei, deoarece mediul social creează – băieţilor şi fetelor– reprezentări şi viziuni diferite cu privire la viitoarea meserie. Există metodologii specifice de determinare a compatibilităţii dintre individ şi activitatea dorită, care au la bază considerarea intereselor individuale şi a reprezentărilor despre o carieră de succes. Multitudinea de abordări teoretice ale fenomenului se explică prin complexitatea proiectării şi realizării carierei profesionale.