Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
49 results
Search Results
Item TENDINȚE ACTUALE ALE ÎNCADRĂRII DIVERSELOR GRUPURI SOCIALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR(CEP USM, 2022) Dandara, OtiliaEducația ca fenomen social și sistemul educațional, ca subsistem al sistemului socioeconomic, reflectă specificul evoluției societății. În ultimele decenii a crescut miza socială pentru învățământul superior, deoarece mediul universitar este apreciat drept sursa de bază care asigură evoluția socială. În acest context contează care este configurația contingen- tului de studenți, cine accede în universități și cum influențează fenomenele sociale asupra tendinței persoanelor de a obține studii superioare. Există anumite diferențe de situație în raport cu diverse forme și cicluri de instruire, fapt ce con- firmă interdependența dintre condițiile de integrare socioeconomică și posibilitățile de formare profesională. Analiza datelor statistice în baza unor criterii, precum: genul, vârsta, mediul de trai, scoate în evidență preferințele sau prioritățile diverselor grupuri sociale în raport cu învățământul superior. Cel mai numeros grup social care face studii superioare în Republica Moldova, în general, inclusiv la Universitatea de Stat din Moldova, sunt femeile de 19-22 de ani.Item INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT(CEP USM, 2013-09-26) Dandara, Otilia; Donos, CorinaItem DIDACTICA PRO..., O DESCHIDERE A REPUBLICII MOLDOVA SPRE ÎNVĂŢĂMÂNTUL SECOLULUI AL XXI-LEA(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2020) Dandara, OtiliaItem ROLUL POLITICILOR EDUCAȚIONALE ÎN FORMAREA COMPETENȚELOR CIVICE(CEP USM, 2019) Dandara, Otilia; Negrei, VioricaItem INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT(CEP USM, 2013) Dandara, Otilia; Donos, CorinaItem SISTEMUL DE GHIDARE ÎN CARIERĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA: ÎNTRE TRADIŢIE ŞI PERSPECTIVĂ(Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, 2011) Dandara, OtiliaIn the space of Republic of Moldova career guidance system had an evolution connected to sociopolitical context. In about 120 years has changed four times. At the moment it is necessary to strengthen the methodological basis of career guidance process and career guidance system.Item STANDARDELE DE FORMARE PROFESIONALĂ, CONDIŢIE DE ASIGURARE A CALITĂŢII ÎNVĂŢĂMÎNTULUI SUPERIOR(Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2005) Muraru, Elena; Dandara, OtiliaItem GHIDAREA ÎN CARIERĂ: REPERE CONCEPTUALE DETERMINATE DE CONTEXTUL SOCIOECONOMIC AL PROCESULUI EDUCATIONAL(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2012) Dandara, OtiliaGhidarea în carieră constituie un aspect al procesului educaţional care are drept finalitate formarea competenţelor ce facilitează integrarea socioprofesională. Ghidarea în carieră este un demers continuu şi nu se efectuează doar în adolescenţă. Pentru a-i asigura eficienţă, este necesară o influenţă educativă sistemică şi sistematică, orientată spre realizarea obiectivelor-cadru. Prin intermediul acesteia, factorul educaţional susţine persoana în proiectarea carierei.Item ROLUL MEDIULUI SOCIAL ŞI AL PARTICULARITĂŢILOR INDIVIDUALE ASUPRA OPŢIUNII PROFESIONALE ŞI EVOLUŢIEI ÎN CARIERĂ(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2013) Dandara, OtiliaAlegerea profesiei, dar şi dezvoltarea carierei este influenţată de mediul social şi depind mult de caracteristicile individuale. Pentru a alege corect (şi conştient) o meserie, fiecare persoană trebuie să ia în considerație următoarele criterii-reper: vreau, pot, sînt necesar, ceea ce reflectă interdependenţa de interesele, priorităţile, capacităţile individuale şi de cerinţele de pe piaţa muncii. Succesul profesional poate fi atins dacă persoana este pe deplin compatibilă cu cerinţele impuse de meseria concretă. Opţiunea profesională este influenţată de concepţia despre sine, care se bazează pe reprezentările individuale privind speranţele ocupaţionale şi posibilităţile de realizare, încercînd să traseze unele similitudini între “sine” şi “profesie”. Prin intermediul meseriei omul încearcă să îşi asigure un anume rol social. Astfel, odată cu alegerea profesiei, individul se identifică cu rolul corespunzător atribuit de societate. Alegerea profesiei şi dezvoltarea carierei este influenţată de educaţia oferită de şcoală. De asemenea, opţiunea profesională depinde şi de genul persoanei, deoarece mediul social creează – băieţilor şi fetelor– reprezentări şi viziuni diferite cu privire la viitoarea meserie. Există metodologii specifice de determinare a compatibilităţii dintre individ şi activitatea dorită, care au la bază considerarea intereselor individuale şi a reprezentărilor despre o carieră de succes. Multitudinea de abordări teoretice ale fenomenului se explică prin complexitatea proiectării şi realizării carierei profesionale.Item EVALUAREA ACCEPŢIEI DETERMINANTĂ DE CONTEXTUL ÎNVĂŢĂMÎNTULUI FORMATIV(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2000) Dandara, Otilia