Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item Mișcarea de autoreprezentare a persoanelor cu dizabilități: parcurs istoric global și național (1960 - 2024)(CEP USM, 2024) Cojocaru, Natalia; Malcoci, LudmilaÎn prezentul articol se analizează evoluția istorică a mișcării de autoreprezentare a persoanelor cu dizabilități atât la nivel global, cât și în contextul specific al Republicii Moldova. Autorii explorează evenimentele majore care au influențat dezvoltarea mișcării internaționale de autoreprezentare și, în contextul Republicii Moldova, evidențiază etapele semnificative ale acestei mișcări, precum și progresele și provocările întâlnite. Se identifică oportunități pentru inițiative locale viitoare, subliniind alinierea cu standardele internaționale și necesitatea implicării active a persoanelor cu dizabilități în procesele decizionale. Astfel, mișcarea de autoreprezentare în Moldova se află în stadii incipiente de dezvoltare, fiind inspirată de tendințele globale în domeniu. Pentru a facilita dezvoltarea sustenabilă a mișcării, sunt necesare resurse adecvate, formare continuă a actorilor implicați, colaborări strategice cu organizații neguvernamentale naționale și internaționale, și inițiative de conștientizare privind drepturile persoanelor cu dizabilități. În elaborarea articolului au fost utilizate mai multe metode de cercetare: analiza documentară, observația participativă, discuții focus grup, interviuri aprofundate.Item ROLUL FAMILIEI ÎN PROCESUL DE AUTOREPREZENTARE A PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI(CEP USM, 2022-10-26) Cojocaru, NataliaArticolul descrie rolul familiei în cunoașterea de sine a persoanelor cu dizabilități,cunoașterea drepturilor lor, comunicare și liderism. Articolul descrie modalitățile prin care familia contribuie la dezvoltarea abilităților de autoreprezentare (sau dimpotrivă, împiedică acest proces), factorii pozitivi și negativi care condiționează acțiunile sau inacțiunile familiei, precum și modul în care autoreprezentarea influențează calitatea vieții persoanelor cu dizabilități, datorită implicării sau neimplicării familiei.