Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
16 results
Search Results
Item Theoretical conceptualizations regarding school curriculum monitoring from the perspective of student thinking development(CEP USM, 2024) Cerlat, RaisaThe article explores the importance of curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development. It outlines the evolution of the curriculum as a central tool in education, defining the learning path and educational objectives. An analysis is made of the historical development of the curriculum and its various definitions and components. The paper proposes a multidimensional approach to curriculum monitoring, including both the analysis of curricular documents and the use of qualitative and quantitative methods to assess the impact of the curriculum on the development of students’ thinking. It also emphasizes the relevance of adapting the curriculum to students’ needs and their cognitive development stages. Finally, future research directions are presented, highlighting the importance of continuous curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development, in order to meet the needs of a constantly changing society.Item GHID PENTRU ELABORAREA TEZEI DE LICENȚĂ(Editura USM, 2024) Cerlat, Raisa; Praviţchi, Galina; Dolinschi, GalinaScopul de bază al ghidului constă în evidențierea regulilor ge-nerale privind elaborarea și prezentarea publică a rezultatelor tezelor de licență în cadrul Departamentului Psihologie al Universității de Stat din Moldova. Ținându-se cont de prevederile Strategiei de dezvoltare a Universității de Stat din Moldova pentru anii 2021-2026, activitatea de cercetare în cadrul tezelor de licență va fi orientată spre formarea profesională inițială de înaltă calitate, susceptibilă să denote performanță în condițiile în schimbare ale vieții și economiei de piață.Item DEZVOLTAREA GÂNDIRII LA DIFERITE ETAPE DE VÂRSTĂ : GHID METODOLOGIC(Editura USM, 2024) Cerlat, RaisaLucrarea „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este elaborată în corespundere cu curriculumul la disciplina „Serviciul de asistență psihologică în școală”. Ghidul metodologic „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este un instrument valoros care poate contribui semnificativ la pregătirea studenților-psihologi pentru o carieră de succes în domeniul psihologiei.Item CARACTERISTICI ALE AGRESIVITĂȚII ȘI ACCENTUĂRILOR DE CARACTER LA ADOLESCENȚII DELICVENȚI(CEP USM, 2022-11-29) Cerlat, Raisa; Creangă, VictoriaÎn articol sunt prezentate rezultatele cantitative și calitative ale cercetării formelor de manifestare ale agresivității la adolescenții delicvenți și relația acestora cu accentuările de caracter identificate. Studiul este comparativ, rezultatele obținute fiind comparate cu cele ale adolescenților care nu se află în conflict cu legea.Item STRATEGII COGNITIV-COMPORTAMENTALE DE MODIFICARE A DISTORSIUNILOR COGNITIVE(Print-Caro, 2021) Cerlat, RaisaThis article presents the most common cognitive distortions, capable to affect a person’s well-being and endangering his interpersonal relationships. Likewise, they describe cognitive-behavioral strategies, effective in combating them and in optimizing the thinking.Item EFICIENTIZAREA REZOLVĂRII DE PROBLEME PRIN DEZVOLTAREA GÂNDIRII FLEXIBILE(2021) Cerlat, RaisaArticolul constituie o invitație la cunoașterea propriei gândiri și a implicării flexi- bile a acesteia în soluționarea eficientă a problemelor întâlnite nu doar în manualele de matematică, dar și în contextul multiplelor provocări sociale.Item CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA ACTIVITĂŢII PSIHOLOGICE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂ MNT GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA. MONOGRAFIE COLECTIVĂ(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cojocaru, Natalia; Cerlat, Raisa; Tarnovschi, Ana; Dolinschi, Cristina; Guțu, OlgaLucrarea este elaborată în cadrul Proiectului 20.80009.1606.10: „Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”Lucrarea include studii cu privire la: reprezentarea socială a profesiei psihologului şcolar; solicitările organizaţionale în activitatea psihologului şcolar;adaptarea psihologică şi socială, adaptarea şcolară a elevului; valorificarea potenţialului comunicării; comportamentul antisocial al elevului; dezvoltarea sferei relaţionale a elevilor; afectivitatea elevilor; motivaţia elevului; memoria elevului; atenţia elevului; gândirea elevului; limbajul elevului.Item DIMENSIUNI ALE PERFECȚIONISMULUI ȘI CARACTERISTICI ALE BULIMIEI LA ADOLESCENȚI(CEP USM, 2022) Cerlat, Raisa; Angeluță, ValeriaÎn articol sunt abordate dimensiunile perfecționismului și particularitățile bulimiei în adolescență. Analizate statistic, rezultatele cercetării indică existența unei relații de interdependență între perfecționism și bulimie, fapt ce semnifică influența reciprocă a acestora. Datele obținute pot fi explicate prin intermediul anumitor caracteristici ale perfecționismului, printre care gândirea dihotomică de tip ,,totul sau nimic”, sentimentul de vinovăție și autocritica exagerată, dar și standardele sociale ridicate, stabilite în termeni de aspect fizic. La fel de importante sunt cultura alimentară precară existentă în contextul nostru sociocultural și reclamarea excesivă a diferitor categorii de produse alimentare în mass-media. În consecință, perfecționismul disfuncțional întărește acest cerc vicios, în care adolescentul poate pierde controlul. La sfârșitul articolului sunt prezentate recomandări pentru prevenirea bulimiei și pentru menținerea unui nivel optimal al perfecționismului la adolescenți.Item PARTICULARITĂȚI PSIHOSOCIALE ALE STABILITĂȚII EMOȚIONALE LA FEMEILE CU COPII AFLATE ÎN DETENȚIE(CEP USM, 2021) Cerlat, Raisa; Zaharcenco, Anan articol sunt prezentate rezultatele cercetării stabilității emoționale la femeile aflate în detenție împreună cu copiii lor. Rezultatele obținute au fost comparate cu stabilitatea emoțională a deținutelor fără copii și a femeilor care cresc copii mici în libertate. La fel, au fost analizate interferențele stabilității emoționale cu accentuările de caracter specifice femeilor cu copii aflați în detenție.Item INCURSIUNI ÎN ISTORIA DEZVOLTĂRII PSIHOLOGIEI ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cerlat, RaisaScopul acestui articol este orientat spre prezentarea parcursului istoric al dezvoltării psihologiei în Republica Moldova, pornind de la mijlocul secolului al XX-lea, când aceasta se afirmă ca disciplină de studiu în cadrul instituțiilor de învățământ superior din Moldova. Am pornit de la premisa că influența trecutului contribuie la configurarea prezentului. Ne-am concentrat pe constituirea psihologiei științifice ca domeniu nou și distinct, luând în considerare ideile psihologice anterioare. Am prezentat contribuțiile personalităților care au promovat psihologia în țara noastră, dar și direcțiile actuale de cercetare teoretico-empirică în domeniul psihologiei.