Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
6 results
Search Results
Item Monitorizarea curriculumului din perspectiva dezvoltării gândirii: studiu bazat pe percepțiile elevilor [Articol](CEP USM, 2025) Cerlat, RaisaStudiul explorează impactul curriculumului școlar asupra dezvoltării gândirii elevilor, analizând percepțiile acestora asupra activităților educaționale. Cercetarea evidențiază tipurile de gândire cel mai frecvent stimulate și relevă modul în care metodele didactice contribuie la formarea competențelor cognitive. De asemenea, sunt investigate frecvența și eficiența activităților care încurajează analiza, gândirea creativă, reflecția și colaborarea, alături de rolul profesorilor în monitorizarea progresului elevilor. Rezultatele sugerează necesitatea diversificării strategiilor didactice și a adaptării conținutului educațional pentru a stimula gândirea critică, strategică și practică. În final, studiul include propuneri ale elevilor privind îmbunătățirea procesului educațional, punând accent pe metode interactive, aplicabilitate reală și integrarea tehnologiei în învățare.Item Theoretical conceptualizations regarding school curriculum monitoring from the perspective of student thinking development(CEP USM, 2024) Cerlat, RaisaThe article explores the importance of curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development. It outlines the evolution of the curriculum as a central tool in education, defining the learning path and educational objectives. An analysis is made of the historical development of the curriculum and its various definitions and components. The paper proposes a multidimensional approach to curriculum monitoring, including both the analysis of curricular documents and the use of qualitative and quantitative methods to assess the impact of the curriculum on the development of students’ thinking. It also emphasizes the relevance of adapting the curriculum to students’ needs and their cognitive development stages. Finally, future research directions are presented, highlighting the importance of continuous curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development, in order to meet the needs of a constantly changing society.Item GHID PENTRU ELABORAREA TEZEI DE LICENȚĂ(Editura USM, 2024) Cerlat, Raisa; Praviţchi, Galina; Dolinschi, GalinaScopul de bază al ghidului constă în evidențierea regulilor ge-nerale privind elaborarea și prezentarea publică a rezultatelor tezelor de licență în cadrul Departamentului Psihologie al Universității de Stat din Moldova. Ținându-se cont de prevederile Strategiei de dezvoltare a Universității de Stat din Moldova pentru anii 2021-2026, activitatea de cercetare în cadrul tezelor de licență va fi orientată spre formarea profesională inițială de înaltă calitate, susceptibilă să denote performanță în condițiile în schimbare ale vieții și economiei de piață.Item DEZVOLTAREA GÂNDIRII LA DIFERITE ETAPE DE VÂRSTĂ : GHID METODOLOGIC(Editura USM, 2024) Cerlat, RaisaLucrarea „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este elaborată în corespundere cu curriculumul la disciplina „Serviciul de asistență psihologică în școală”. Ghidul metodologic „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este un instrument valoros care poate contribui semnificativ la pregătirea studenților-psihologi pentru o carieră de succes în domeniul psihologiei.Item CARACTERISTICI ALE AGRESIVITĂȚII ȘI ACCENTUĂRILOR DE CARACTER LA ADOLESCENȚII DELICVENȚI(CEP USM, 2022-11-29) Cerlat, Raisa; Creangă, VictoriaÎn articol sunt prezentate rezultatele cantitative și calitative ale cercetării formelor de manifestare ale agresivității la adolescenții delicvenți și relația acestora cu accentuările de caracter identificate. Studiul este comparativ, rezultatele obținute fiind comparate cu cele ale adolescenților care nu se află în conflict cu legea.Item DIMENSIUNI ALE PERFECȚIONISMULUI ȘI CARACTERISTICI ALE BULIMIEI LA ADOLESCENȚI(CEP USM, 2022) Cerlat, Raisa; Angeluță, ValeriaÎn articol sunt abordate dimensiunile perfecționismului și particularitățile bulimiei în adolescență. Analizate statistic, rezultatele cercetării indică existența unei relații de interdependență între perfecționism și bulimie, fapt ce semnifică influența reciprocă a acestora. Datele obținute pot fi explicate prin intermediul anumitor caracteristici ale perfecționismului, printre care gândirea dihotomică de tip ,,totul sau nimic”, sentimentul de vinovăție și autocritica exagerată, dar și standardele sociale ridicate, stabilite în termeni de aspect fizic. La fel de importante sunt cultura alimentară precară existentă în contextul nostru sociocultural și reclamarea excesivă a diferitor categorii de produse alimentare în mass-media. În consecință, perfecționismul disfuncțional întărește acest cerc vicios, în care adolescentul poate pierde controlul. La sfârșitul articolului sunt prezentate recomandări pentru prevenirea bulimiei și pentru menținerea unui nivel optimal al perfecționismului la adolescenți.