Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
5 results
Search Results
Item REALITĂȚI CLINICE ALE FUNCȚIONĂRII NEVROTICE ÎN PERIOADA COPILĂRIEI(2021) Cașcaval, IonÎn acest articol este prezentat studiul teoretic și empiric cu privire la funcționarea ne- vrotică în copilărie. Abordarea teoretică prezintă etiologia și fenomenologia funcționării nevrotice în copilărie. Cercetarea empirică descrie corelațiile dintre trăsăturile de per- sonalitate și simptomele nevrotice la copil. Cercetarea a fost realizată pe un grup de 20 de copii cu simptome nevrotice severe. Pentru identificarea simptomelor nevrotice a fost utilizată scala RCADS-47, iar pentru identificarea trăsăturilor de personalitate a fost aplicat chestionarul CPQ.Item GESTIONAREA TRANSFERULUI ȘI CONTRATRANSFERULUI ÎN CONSILIEREA PARENTALĂ(CEP USM, 2022-11-10) Cașcaval, IonItem INTERVENȚII PSIHANALITICE CU PRIVIRE LA DIMINUAREA ASPECTELOR NARCISICE DISFUNCȚIONALE ÎN RELAȚIA MAMĂ-COPIL(CEP USM, 2022) Cașcaval, IonÎn articol este propus un program de consiliere psihanalitică cu privire la diminuarea aspectelor narcisice disfuncționale în relația mamă-copil. Cadrul conceptual al lucrării se referă la teorii psihanalitice contemporane care au clarificat specificul relației părinte-copil din perspectiva problematicii narcisice. Eșantionul de cercetare este alcătuit din copii cu stări nevrotice și mamele acestora – beneficiari ai serviciului de asistență psihologică comunitară. În prima parte a articolului sunt prezentate aspectele metodologice ale programului de consiliere psihanalitică, unde sunt descrise scopurile, structura și tehnicile psihologice aplicate. În partea a doua a articolului este prezentat un studiu de caz în care sunt analizate aspectele narcisice în relația mamă-copil și felul în care se prefigurează relația dintre caracteristicile narcisice disfuncționale ale părintelui și stările nevrotice ale copilului. De asemenea, sunt prezentate specificul și dinamica relației terapeutice, pe valențele sale transferențiale și contratransferențiale. Evaluarea intervenției psihologice este realizată prin evaluarea preși post-intervenție a beneficiarilor, în baza metodelor psihometrice aplicate.Item PERSPECTIVE PSIHANALITICE ASUPRA NARCISISMULUI PARENTAL(CEP USM, 2021) Cașcaval, IonThe article presents an analysis of the main psychoanalytic approaches to the problem of parental narcissism. The author uses Freudian and post-freudian ideas to clarify the importance of parental narcissism in the parent-child relationship and in the development of the child’s own narcissism. According to psychoanalytic theories, a parent with a healthy narcissism will have a cohesive sense of their own identity, which will be expressed through the ability to differentiate between their own narcissistic needs and the narcissistic needs of the child. The inability of the parent to make this differentiation will make him delegate to the child his own unfulfilled desires and narcissistic fantasies.Item STUDIUL DE CAZ CA METODĂ PSIHANALITICĂ DE CERCETARE(CEP USM, 2020) Bolea, Zinaida; Cașcaval, IonÎn articol este analizat studiul de caz ca metodă psihanalitică de cercetare. Intenția autorilor este de a analiza și clarifica statutul epistemologic al studiului de caz psihanalitic și de a prezenta dezvoltarea metodologiei psihanalitice de cercetare. Autorii prezintă studiul de caz prin raportarea la trei evenimente psihanalitice în parcursul elaborării acestei metode de cercetare: 1) studiul de caz, așa cum este prezentat în opera freudiană și preluat în textele postfreudiene; 2) studiile de caz care au stat la baza teoriei și tehnicii investigației psihosomatice ale Școlii de Psihosomatică din Paris; 3) abordările Școlii de la Ulm prin care studiul de caz psihanalitic este inclus într-o fo rmulă metodologică apropiată rigorilor pozitivistede cercetare.