Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item ASPECTE PRAGMATICE ALE EDUCAȚIEI ÎN REPUBLICA MOLDOVA : PERSPECTIVE ALE GÂNDIRII CRITICE(CEP USM, 2022) Bogatu, EugeniaNe propunem să analizăm contextul instituțional și modalitățile în conformitate cu care se desfășoară, după anii 1990, educația socială în Republica Moldova. În perioada post-sovietică, învățământul din Republica Moldova a trecut și trece prin metamorfoze continui, implicit și la capitolul educație socială. Astfel, în învățământul de la ciclul primar, gimnazial, liceal în toți acești ani elevii au studiat mai multe discipline la începutul perioadei post-sovietice - Noi și legea, după anii 2001 – Educația civică, iar începând cu 2018 – Educația pentru societate. Toate aceste discipline au menirea să formeze actualii și viitorii cetățeni ai Republicii Moldova. Pentru a identifica care este starea de lucruri ce vizează predarea educației sociale în învățământul din Republica Moldova am realizat o cercetare calitativă privind disciplinele Dezvoltarea personală și Educație pentru societate, predate elevilor din ciclul liceal. Un factor determinant, pe care îl evidențiem în studiul nostru, îl reprezintă faptul că o importanță majoră o au rațiunile pragmatice, și în special contribuțiile aduse de pragmatismul american (Peirce, James, Dewey) de care trebuie să se țină cont în predarea educației sociale în instituțiile de învățământ. De exemplu, Dewey, autorul lucrării Pshologia și pedagogia gândirii face o distincție între logic și psihologic – valabilă și azi. De aspectul logic țin ideile fixate în cultură prin concepții, legi (inducție, deducție, raționament, concret-abstract etc); de latura psihologică țin aspectele anterioare ale educației, legate de formarea motivației. Acțiunile eficiente, atât de importante pentru contextul social, sunt determinate în sensul cel mai direct de raționalitate și gândire critică. Iar gândirea critică autentică, din punct de vedere pragmatic este dezvoltată prin intermediul dinamicii reflecției filosofice. În instituțiile de învățământ din Republica Moldova reflecția filosofică ar putea fi dezvoltată atât în contextul studierii eticii, logicii și filosofiei pentru copii, cât și în cadrul celorlalte discipline umaniste studiate de către elevi.Item THE REASON AND PRAGMATIC KNOWLEDGE: RETRIEVING THE INTEGRATIVE MEANING(UTM, 2022) Bogatu, EugeniaThe article discusses the social responsibility of scientists in the context of practical work. Knowledge has a major role, both in the development of an individual and of society as a whole. Today's society is a society of knowledge. Knowledge cannot evolve separately from information. The amount and quality of information depends to a large extent on its processing by artificial intelligence. The involvement of knowledge in the field of artificial intelligence is not possible without critical thinking. A knowledge society is not perceived without the involvement of researchers. They are the ones who promote and develop scientific knowledge. This type of knowledge is found in all areas of society.