Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item FILOSOFIA PENTRU COPII ȘI EDUCAȚIA PENTRU O SOCIETATE BAZATĂ PE CERCETARE(CEP USM, 2020) Bălan, MarinPhilosophy for Children is a program already successfully applied in education for an inquiry-driven society. Lipman thinks that the essential components of the educational process are democracy and reasonableness; they form the regulative ideas of an inquiry-driven society. The traditional education has failed to cultivate human reasonableness. Reasonableness is not realized only as a result of the mathematical and logical use of thought. My paper aims to present the Philosophy for Children as a „multidimensional thinking” programme, not only critical thinking, but also creative thinking and caring thinking.Item PROCESUL GÂNDIRII CRITICE ȘI PRINCIPALELE SALE CARACTERISTICI ÎN VIZIUNEA LUI MATTHEW LIPMAN(CEP USM, 2022) Bălan, MarinGândirea critică este un concept la modă în politică, în cultură, în educație, cu multe înțelesuri: abilități, practici sau comportamente critice care pot fi adoptate sau dezvoltate. Mijloacele pedagogice de care dispunem pentru a dezvolta gândirea critică sunt variate și depind atât de contextul disciplinar în care lucrăm, cât și de propria noastră concepție despre gândirea critică. În viziunea lui Matthew Lipman, gândirea critică este acea gândire abilă și responsabilă care facilitează o bună judecată deoarece: (1) se bazează pe criterii; (2) se autocorectează; (3) este sensibilă la context. Instituția școlară este învestită cu mai multe misiuni. Dar care ar trebui să fie prioritatea școlii? Desigur, doar memorarea informațiilor nu este suficientă și nici practicarea izolată a unei serii de abilități. Dincolo și prin însuşirea conținutului disciplinar, formarea gândirii rămâne esențială. Devine esențial ca școala să pregătească tinerii să se poată distanța de ceea ce citesc sau văd pe web, în mass-media, dar și în învățarea școlară, și pentru a-i dota să-și construiască o reprezentare critică a situațiilor cu care se confruntă.