Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Strategii de stimulare a gândirii critice la elevii de liceu în procesul curricular al lecțiilor de limbă engleză [Articol]
    (CEP USM, 2025) Mogîldea, Daniela; Bîrnaz, Nina
    Articolul de față explorează importanța dezvoltării gândirii critice în cadrul lecțiilor de limba engleză la liceu, subliniind rolul acestei abilități în stăpânirea limbii și în pregătirea elevilor pentru provocările lumii contemporane. Gândirea critică este definită ca o abilitate esențială pentru analiza și evaluarea argumentelor, pentru formarea unor opinii fundamentate și pentru rezolvarea de probleme. Cercetările susțin că integrarea gândirii critice în predarea limbii engleze nu doar îmbunătățește competențele lingvistice ale elevilor, dar le dezvoltă și abilități cognitive superioare. De asemenea, se discută despre abordările pedagogice de instruire explicită și implicită și rolul acestora în eficientizarea procesului de învățare. Instrumentele precum testul CCTST (California Critical Thinking Skills Test) sunt menționate ca metode eficiente pentru evaluarea gândirii critice. Articolul subliniază necesitatea ca profesorii să înțeleagă și să aplice gândirea critică în mod explicit în lecțiile lor, mai ales în contexte culturale diverse.
  • Thumbnail Image
    Item
    Cadru metodologic de formare a competenței de comunicare pragmatică în limba engleză la elevii din învăţământul profesional tehnic ISCED 4
    (CEP USM, 2023) Dimitriu, Angela; Bîrnaz, Nina
    Secolul XXI determină anumite orientări referitor la angajarea pe piața muncii. O orientare imperativă, în acest context, este comunicarea. Comunicarea eficientă este un element esențial la orice loc de muncă, or contextul global actual al pieții muncii solicită de la angajați abilitatea de a comunica într-o limbă circulară la nivel global - limba engleză. Angajatorii evaluează nu doar competențele lingvistice ale candidaților, dar și abilitățile lor de a se adapta la diverse situații de comunicare: de a articula idei, de a pune întrebări și de a răspunde adecvat la întrebări, cu alte cuvinte evaluează competenţa de comunicare pragmatică în limba engleză – exigență imperativă contextului actual pentru cariera profesională. Pornind de la această idee, învățământul profesional-tehnic are datoria de a dezvolta la elevi, viitori specialiști în diverse domenii, competenţa de comunicare pragmatică în limba engleză. În acest articol este prezentat cadrul metodologic de formare a competenţei de comunicare pragmatică în limba engleză la elevii din învăţământul profesional tehnic ISCED 4, care reprezintă un construct științifico-didactic constituit din teorii, principii, metode didactice și sarcini de învățare.