Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
5 results
Search Results
Item Monitorizarea curriculumului prin prisma documentelor de politici curriculare în viziunea profesorilor de biologie [Articol](CEP USM, 2025) Bîrnaz, NinaAcest articol abordează importanța monitorizării curriculumului școlar și implicarea profesorilor în acest proces. Curriculumul este un sistem complex ce include documente de politici educaționale, planuri de învățământ și ghiduri metodologice, esențiale pentru formarea competențelor elevilor. Articolul analizează două dimensiuni esențiale ale curriculumului: cel scris (documentele de politici) și cel predat (implementarea în practică). Monitorizarea curriculumului este un proces continuu, care include atât evaluări teoretice cât și abordări empirice, pentru a asigura relevanța și eficiența documentelor educaționale. Studiul se bazează pe un chestionar aplicat profesorilor de biologie, având scopul de a identifica punctele forte și deficiențele curriculumului actual, oferind sugestii pentru îmbunătățirea procesului educațional. Rezultatele cercetării reflectă angajamentul cadrelor didactice în adaptarea și implementarea curriculumului, subliniind importanța formării continue și a adaptării la cerințele educaționale actuale.Item Strategii de stimulare a gândirii critice la elevii de liceu în procesul curricular al lecțiilor de limbă engleză [Articol](CEP USM, 2025) Mogîldea, Daniela; Bîrnaz, NinaArticolul de față explorează importanța dezvoltării gândirii critice în cadrul lecțiilor de limba engleză la liceu, subliniind rolul acestei abilități în stăpânirea limbii și în pregătirea elevilor pentru provocările lumii contemporane. Gândirea critică este definită ca o abilitate esențială pentru analiza și evaluarea argumentelor, pentru formarea unor opinii fundamentate și pentru rezolvarea de probleme. Cercetările susțin că integrarea gândirii critice în predarea limbii engleze nu doar îmbunătățește competențele lingvistice ale elevilor, dar le dezvoltă și abilități cognitive superioare. De asemenea, se discută despre abordările pedagogice de instruire explicită și implicită și rolul acestora în eficientizarea procesului de învățare. Instrumentele precum testul CCTST (California Critical Thinking Skills Test) sunt menționate ca metode eficiente pentru evaluarea gândirii critice. Articolul subliniază necesitatea ca profesorii să înțeleagă și să aplice gândirea critică în mod explicit în lecțiile lor, mai ales în contexte culturale diverse.Item The value of developing the pragmatic English communication skills in technical vocational education and training(CEP USM, 2024) Dimitriu, Angela; Bîrnaz, NinaEnglish language remains indispensable in many business sectors and fields of activity, facilitating communication, collaboration and innovation at global level. The present article highlights the importance of the development of the pragmatic English communication skills in technical vocational education and training, ISCED level 4, as well as the students’ concern for the development of this skill, considering the increasingly demanding requirements of employers regarding the mastery of the English language. The study carried out within this research confirms the fact that students consider this skill essential for the development of their professional career and to ensure their competitiveness on the labour market.Item Methods and didactic assessment tasks through the prism of socio-cultural theory(CEP USM, 2024) Osoianu, Cătălina; Bîrnaz, NinaThis study examines a range of effective teaching methods in the educational process in accordance with the meaning of socio-cultural theory. The present research, elucidates the defining aspects of the socio-cultural theory proposed by L. S. Vîgotski, highlighting the characteristics of the proximal zone of development and the relevance of scaffolding in the educational process. The relevance of this study lies in identifying the types of scaffolding and, in accordance with these, formulating teaching tasks and adapting effective teaching methods to the evaluation process. The findings of this study suggest that pupils and students develop their thinking and reasoning skills more effectively when the teaching tasks and evaluation methods correspond to the proximal zone of development.Item PROIECTUL – METODĂ EFICIENTĂ DE COLABORARE ÎN CADRUL EVALUĂRII SUMATIVE(CEP USM, 2024) Osoianu, Cătălina; Bîrnaz, NinaThis article emphasizes the importance of the project as one of the effective methods for collaboration and relationships in summative assessment. Relationships within the group of students are facilitated by the quality of interrelationships in different educational contexts, and the summative assessment process can provide an excellent source of student expression and involvement. In this context, we reflect on the defining aspects of summative evaluation through the prism of the project, we valorize the steps that ensure the smooth running of the method, we present the criteria for project evaluation and a number of advantages of using the project as an evaluation method. Thus, in order to make the summative evaluation process more efficient, the application of the project method strengthens the balanced relationship between students and teacher.