Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    The value of developing the pragmatic English communication skills in technical vocational education and training
    (CEP USM, 2024) Dimitriu, Angela; Bîrnaz, Nina
    English language remains indispensable in many business sectors and fields of activity, facilitating communication, collaboration and innovation at global level. The present article highlights the importance of the development of the pragmatic English communication skills in technical vocational education and training, ISCED level 4, as well as the students’ concern for the development of this skill, considering the increasingly demanding requirements of employers regarding the mastery of the English language. The study carried out within this research confirms the fact that students consider this skill essential for the development of their professional career and to ensure their competitiveness on the labour market.
  • Thumbnail Image
    Item
    Methods and didactic assessment tasks through the prism of socio-cultural theory
    (CEP USM, 2024) Osoianu, Cătălina; Bîrnaz, Nina
    This study examines a range of effective teaching methods in the educational process in accordance with the meaning of socio-cultural theory. The present research, elucidates the defining aspects of the socio-cultural theory proposed by L. S. Vîgotski, highlighting the characteristics of the proximal zone of development and the relevance of scaffolding in the educational process. The relevance of this study lies in identifying the types of scaffolding and, in accordance with these, formulating teaching tasks and adapting effective teaching methods to the evaluation process. The findings of this study suggest that pupils and students develop their thinking and reasoning skills more effectively when the teaching tasks and evaluation methods correspond to the proximal zone of development.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROIECTUL – METODĂ EFICIENTĂ DE COLABORARE ÎN CADRUL EVALUĂRII SUMATIVE
    (CEP USM, 2024) Osoianu, Cătălina; Bîrnaz, Nina
    This article emphasizes the importance of the project as one of the effective methods for collaboration and relationships in summative assessment. Relationships within the group of students are facilitated by the quality of interrelationships in different educational contexts, and the summative assessment process can provide an excellent source of student expression and involvement. In this context, we reflect on the defining aspects of summative evaluation through the prism of the project, we valorize the steps that ensure the smooth running of the method, we present the criteria for project evaluation and a number of advantages of using the project as an evaluation method. Thus, in order to make the summative evaluation process more efficient, the application of the project method strengthens the balanced relationship between students and teacher.
  • Thumbnail Image
    Item
    Cadru metodologic de formare a competenței de comunicare pragmatică în limba engleză la elevii din învăţământul profesional tehnic ISCED 4
    (CEP USM, 2023) Dimitriu, Angela; Bîrnaz, Nina
    Secolul XXI determină anumite orientări referitor la angajarea pe piața muncii. O orientare imperativă, în acest context, este comunicarea. Comunicarea eficientă este un element esențial la orice loc de muncă, or contextul global actual al pieții muncii solicită de la angajați abilitatea de a comunica într-o limbă circulară la nivel global - limba engleză. Angajatorii evaluează nu doar competențele lingvistice ale candidaților, dar și abilitățile lor de a se adapta la diverse situații de comunicare: de a articula idei, de a pune întrebări și de a răspunde adecvat la întrebări, cu alte cuvinte evaluează competenţa de comunicare pragmatică în limba engleză – exigență imperativă contextului actual pentru cariera profesională. Pornind de la această idee, învățământul profesional-tehnic are datoria de a dezvolta la elevi, viitori specialiști în diverse domenii, competenţa de comunicare pragmatică în limba engleză. În acest articol este prezentat cadrul metodologic de formare a competenţei de comunicare pragmatică în limba engleză la elevii din învăţământul profesional tehnic ISCED 4, care reprezintă un construct științifico-didactic constituit din teorii, principii, metode didactice și sarcini de învățare.
  • Thumbnail Image
    Item
    Mediu de învățare pozitiv – imperativ în instruirea adulților
    (CEP USM, 2023) Butnari, Nadejda; Bîrnaz, Nina
    Mediul de învățare are o importanță primordială în crearea unui climat favorabil procesului de instruire corespunzător particularităților de vârstă și interesului educabililor. Organizarea unui mediu de învățare pozitiv în procesul de instruire a adulților, presupune configurarea unor factori specifici instruirii adulților, orientați spre satisfacerea nevoilor acestei categorii de cursanți, determinând astfel succesul și dezvoltarea personală și profesională a acestora. În prezentul articol evidențiem un context trifactorial al mediului de învățare, valorificarea căruia generează un cadru pozitiv în instruirea adulților și anume: profilul formatorului, relaționarea interpersonală și particularitățile spațiului de instruire. Acest context trifactorial reflectă anumite valori și abilități profesionale ale formatorului care condiționează desfășurarea instruirii adulților într-un mediu de învățare eficient menit să sprijine obiectivele de instruire și implicarea activă a cursanților.
  • Thumbnail Image
    Item
    ETOSUL CADRULUI DIDACTIC PRIN PRISMA COMPETENȚEI DE COMUNICARE ORATORICĂ
    (CEP USM, 2023) Rață, Lilian; Bîrnaz, Nina
    Acest articol reflectă rolul personalității cadrului didactic în procesul de comunicare pedagogică, privit prin prisma tridimensională a procesului de comunicare și anume: competența de comunicare, competența de comunicare oratorică și microcompetența etosul cadrului didactic. Această abordare evidențiază importanța profilului cadrului didactic în procesul de comunicare pedagogică în general și în procesul de comunicare oratorică în special. Competența de comunicare oratorică, prin definiție, presupune relaționare cu publicul prin discurs argumentativ care să-l ajute să penetreze gândirea auditoriului. În acest context se evidențiază etosul cadrului didactic, manifestat atât prin calități personale: inteligență, virtute, moravuri, încredere în sine, cât și profesionale: credibilitate, autoritate, reputație și similitudine cu publicul. Doar o astfel de abordare implică și motivează studenții în procesul de instruire, determinând succesul comunicării pedagogice în relația cadru didactic-student.
  • Thumbnail Image
    Item
    EVALUAREA SUMATIVĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL-TEHNIC: GENERALITĂȚI
    (CEP USM, 2023) Osoianu, Cătălina; Bîrnaz, Nina
    În această lucrare analizăm aspectele teoretice, fundamentale generale ale conceptului de evaluare sumativă în învățământul profesional-tehnic, cu scopul familiarizării cu elementele distincte ale procesului de evaluare sumativă. Evidențiem faptul că anume cadrele didactice trebuie să aleagă adecvat sau să elaboreze metode de evaluare, să administreze și să interpreteze rezultatele evaluării, să utilizeze rezultatele evaluării valorificându-le în adoptarea de decizii, să dezvolte și să aplice procedeele de notare, să comunice rezultatele evaluării având în vedere diverse categorii de audienţă, să recunoască și să evite implicaţiile non etice, ilegale, efectele distorsionate ale unor proceduri de evaluare și astfel, prin competențele analizate în lucrare și funcțiile evaluării summative putem facilita acest proces.
  • Thumbnail Image
    Item
    DEZVOLTAREA RESPONSABILITĂȚII LA STUDENȚI PRIN PRISMA PRINCIPIULUI ANGAJAMENTULUI
    (CEP USM, 2023) Butnari, Nadejda; Bîrnaz, Nina
    Angajamentul prespune un comportament responsabil al studenților în procesul de instruire. Determinat cu statut de principiu, anagajamentul derivă din gândirea critică existențială, dimensiune esenţială a inteligenţei spirituale. În procesul de instruire, principiul angajamentului se referă la crearea de către cadrul didactic a contextelor educaţionale în care studenții vor fi încurajaţi să se implice, prin posibilitatea alegerii, luării de decizii şi asumării responsabilităţii în raport cu alegerile făcute şi deciziile luate. În prezentul articol sunt reflectate un șir de strategii specifice, orientate spre dezvoltarea responsabilității la studenți și anume: crearea unui mediu de învățare colaborativ, stabilirea unor obiective clare și relevante pentru student, realizarea sarcinilor din domeniul profesional autentic, oferirea feedbackului constructiv și implicarea studenților în luarea deciziilor. Pentru realizarea acestor strategii a fost adaptată o strategie generală relevantă contextului didactic - Strategia „4 Ce” pentru dezvoltarea gândirii critice. Această strategie reflectă componentele prin prisma cărora poate fi dezvoltată și evaluată responsabilitatea studenților. Astfel, corelația dintre aceste strategii: strategia „4Ce” și strategiile specifice generează un design didactic prietenos, orientat spre dezvoltarea responsabilității la studenți în procesul de instruire.