Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
2 results
Search Results
Item CONCEPTUL DE EVALUARE A GRADULUI DE MANIFESTARE A COMPETENȚEI(CEP USM, 2024) Șevciuc, MaiaThe issue of gradual evaluation of the manifestation of competence is a current and timely one. If the training/ skills development methodology is widely addressed, then the evaluation methodology of this phenomenon is only at the beginning of the substantiation process. In the given article, an attempt is made to present a holistic/complex concept of evaluating the degree of manifestation of skills at different stages and levels of training. An approach to the evaluation of the manifestation of transversal/transdisciplinary skills is also proposed. A system of indicators and levels of evelaurae of the degree of manifestation of competences by students is also proposed, applying the matrix of competences. The focus is also on the presentation of the forms and methods of evelayre of the degree of manifestation of the skills by the students. The ways of evaluating the students’ desire to demonstrate their skills in the process of studying school subjects are also described in detail.Item Proiectul de cercetare ca metodă de dezvoltare a competenței investigaționale la elevi din perspectivă interdisciplinară(CEP USM, 2023) Sîrbu, Irina; Șevciuc, MaiaÎn acest articol este evidențiat rolul proiectelor de cercetare în dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, cu accent pe abordare interdisciplinară. Autorii subliniază importanța integrării mai multor discipline într-un proiect comun, permițând astfel elevilor să aplice și să consolideze cunoștințele lor într-un context complex și interconectat. Lucrarea scoate în evidență, de asemenea, adaptabilitatea acestei abordări, care poate permite atât lucrul individual, cât și cel în echipă, în funcție de circumstanțele specifice. În plus, se evidențiază maniera în care proiectele de cercetare contribuie la dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, alimentându-le curiozitatea intelectuală și încurajându-i să exploreze în profunzime subiectele de studiu.