5. Altele

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/116

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Inginerie națională și socială în învățământul superior din RSS Moldovenească [Lucrare de sinteză]
    (Editura USM, 2025) Rotaru, Liliana; Eremia, Ion (consultant științific)
    Scopul investigației rezidă în fundamentarea unei noi direcții de cercetare în domeniul istoriei naționale prin analiza procesului de transformare a învățământului superior din RSSM într-un mecanism de inginerie națională și socială. Obiectivele cercetării sunt: analiza cadrului teoretic și metodologic al problemei; determinarea premiselor și a contextului socio-demografic care au făcut posibilă implementarea politicilor națională și socială sovietice în învățământul superior din RSSM; studierea mecanismelor de inginerie națională și socială aplicate în procesul de acces, selecție și menținere a contingentelor studențești în învățământul superior și evaluarea impactului acestora; examinarea politicii de cadre și a transformării acesteia într-un instrument de control ideologic și etnic al corpului profesoral; analiza politicii lingvistice și a educației comuniste, în vederea înțelegerii rolului acestora în modelarea unei intelectualități conforme ideologic și național; analiza mecanismelor, practicilor și rezultatelor educației comuniste promovate în învățământul superior din RSSM; evidențierea contradicțiilor și limitelor politicilor naționale și sociale în învățământul superior, prin investigarea reacțiilor și formelor de rezistență ale studenților și cadrelor universitare față de acțiunile regimului. Noutatea științifică și originalitatea cercetării constau în faptul că aceasta reprezintă o primă încercare în istoriografie de a aborda subiectul învățământului superior din RSSM ca mecanism de inginerie națională și socială, precum și de a-l încadra în fenomenul istoric complex al formării „omului nou”, conform idealului comunist al dispariției naționalităților și al creării unei identități supraetnice, denumită „poporul sovietic”. Rezultatele științifice principial noi pentru știință și practică obținute, au contribuit la fundamentarea unei noi paradigme explicative privind modul în care a fost transplantat sistemul de învățământ superior de tip sovietic în RSSM. De asemenea, cercetarea a evidențiat transformarea și instrumentalizarea învățământului superior ca mecanism de inginerie națională și socială, în contextul proiectului comunist de (re)modelare etnică și socială într-o republică națională. Aceste rezultate pot explica, într-o mare măsură, concepțiile socio-politice și acțiunile intelectualității, și implicit ale întregii societăți din Republica Moldova, ca moștenitoare a sistemului sovietic.
  • Thumbnail Image
    Item
    RECURS LA MEMORIE: ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR DIN RSS MOLDOVENEASCĂ. VOL. II
    (Lexon-Prim, 2023) Rotaru, Liliana; Stepanov, Georgeta
    Volumul doi al lucrării Recurs la memorie: învățământul superior din RSS Moldovenească, la fel ca și primul1, constituie un rezultat al activității cercetătorilor în cadrul proiectului Patrimoniul academic universitar din RSS Moldovenească: investigarea și valorificarea bunelor practici, al cărui scop a rezidat în identificarea cadrului evolutiv al învățământului superior din RSS Moldovenească și în determinarea specificului produselor și proceselor didactice aplicate în instituțiile de învățământ superior din acea perioadă
  • Thumbnail Image
    Item
    RECURS LA MEMORIE: ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR DIN RSS MOLDOVENEASCĂ. VOL. I
    (Lexon-Prim, 2022) Rotaru, Liliana; Stepanov, Georgeta; Xenofontov, Ion Valer; Prisac, Lidia
    Cartea include 30 de interviuri semistructurate cu foștii studenți din RSS Moldovenească. Sunt prezentate profiluri de personalități, universul studențesc (de la sesiune la sesiune, viața în cămin, lucrul în colhoz, timpul liber etc.), aspecte din istoria orașelor Chișinău, Tiraspol, Bălți, ingerința factorului politic și ideologic în sistemul de învățământ superior. Totodată sunt expuse și memorii edite care acoperă viața studențească din Uniunea Sovietică. Volumul este adresat istoricilor, antropologilor, jurnaliștilor, tuturor cititorilor interesați de viața interioară din cadrul sistemului de învățământ superior de sorginte sovietică.