2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/17
Browse
7 results
Search Results
Item ОПЫТ ПРЕПОДАВАНИЯ ПРОГРАММИРОВАНИЯ СТУДЕНТАМ СПЕЦИАЛЬНОСТИ ИФОРМАТИКА(CEP USM, 2024) Латул, ГеоргеThis article presents ideas for basic education in software development, taking into account the diversity of programming languages used. The aspects that are important for the training of future programmers are discussed, and the experience of conducting classes on programming languages for students of the Faculty of Mathematics and Informatics at the Moldova State University is summarized. It is proposed to shift the focus in programming education from teaching syntax and language constructs to studying general programming concepts. The use of high-performance IDEs and artificial intelligence tools allows for intensification of the coding learning process.Item UTILIZAREA INTELIGENȚEI ARTIFICIALE PE PLATFORMA DE VÂNZARE PENTRU A OPTIMIZA PROCESELE DE AFACERI ALE COMPANIEI(CEP USM, 2024) Novac, LudmilaThis article explores the capabilities of artificial intelligence on the Salesforce platform for optimizing key business processes. It examines the current trends in artificial intelligence development, its integration into CRM systems, and examples of its application on the Salesforce platform. Special attention is given to analyzing the impact of artificial intelligence on customer relationship management and the optimization of marketing and sales processes. Companies should approach implementation artificial intelligence strategically, starting with small projects and gradually expanding their scope. This will allow them to minimize risks and assess potential return on investment in artificial intelligence.Item APLICAȚII ALE INTELIGENȚEI ARTIFICIALE ÎN EDUCAȚIA MATEMATICĂ(CEP USM, 2024) Brânoaea, Gabriela-CristinaThis paper presents the relevance of artificial intelligence in mathematics education through the use of an Intelligent Support System developed in Wolfram Mathematica. The system enables the creation of an unlimited number of customized items necessary for training students passionate about mathematics. By combining neuroscience research with artificial intelligence, personalized, deeper, and faster learning of mathematics can be achieved, enhancing each student’s potential. The system supports mathematics training through three practical components: diagnosing learning characteristics and current levels, structuring educational materials and creating adaptive study methods, and designing adaptive algorithms for optimal learning environment personalization. Research was conducted on 200 middle school students, divided into control and experimental groups. Results showed significant improvement in the experimental group, demonstrating the system’s effectiveness. Feedback from students and teachers highlighted the system’s ability to make mathematics learning more engaging and efficient.Item TEHNICI DE INTELIGENȚĂ ARTIFICIALĂ APLICATE ELEVILOR CU APTITUDINI MATEMATICE ÎNALTE(CEP USM, 2023) Brănoaea, Gabriela CristinaThis paper presents the relevance of artificial intelligence in the teaching of mathematics by using an Intelligent Support System made in Wolfram Mathematica. This system allows the design of an unlimited number of personalized items necessary for the training of students passionate about mathematics. Neuroscience research in collaboration with artificial intelligence can lead to deeper and faster personalized math learning, increasing the potential of every student.Item SISTEM SUPORT INTELIGENT ORIENTAT PE FAMILII DE PROBLEME DECIZIONALE(CEP USM, 2012) Beldiga (Vasilache), Maria; Căpățână, GheorgheÎn lucrare sunt expuse: structura, principiul de funcţionare şi etapele de proiectare a unui sistem suport inteligent orientat pe familii de probleme decizionale. Sistemul asistă procesul didactic la disciplina „Sisteme Suport pentru Decizii”. Produsul program poate, de asemenea, asista procesele decizionale în diverse domenii de activitate şi, în primul rând, în cel economic.Item SISTEM SUPORT INTELIGENT PENTRU PREGĂTIREA OLIMPICILOR LA MATEMATICĂ(CEP USM, 2020) Ghiță, Vasilica TraianaIn lucrarea de față este expusă o metodologie inteligentă de sporire a performanțelor olimpice la matematică grație elaborării și aplicării planurilor personalizate de pregătire a olimpicilor. Metodologia este asistată de un Sistem Suport Inteligent realizat în Wolfram Mathematica. Sistemul permite elaborarea oricărui număr de probleme olimpice personalizate necesare antrenamentului fiecărui olimpic.Item PREZICEREA PERFORMANŢELOR STUDENŢILOR FOLOSIND ÎNVĂŢAREA AUTOMATĂ (Machine Learning)(CEP USM, 2017) Cristei, Maria; Marin, Ghenadie; Stelea, VictorÎn prezent, învăţarea automată (machine learning) ocupă un loc important în inteligenţa artificială, preocupându-se de dezvoltarea algoritmilor ce permit unui sistem informatic să înveţe date, reguli şi algoritmi. Învăţarea automată presupune în primul rând identificarea şi implementarea unei modalităţi cât mai eficiente de reprezentare a informaţiilor, în sensul facilitării căutării, reorganizării şi modificării acestora. În acest sens, în prezentul articol se descrie utilitatea şi aplicabilitatea tehnicilor de învăţare automată supervizată la problemele de predicţie şi implementarea acestora în dezvoltarea aplicaţiilor informatice. Aplicaţia elaborată este unică prin felul ei de executare a modelului machine learning de predicţie. Metodologia folosită în aplicaţia elaborată este mixtă, cuprinzând tehnologii complexe de ultimă oră: mediul de dezvoltare Jupyter Notebook, limbajul de programare Python împreună cu cele mai populare librării ale acestuia utilizate în machine learning, instrumente de dezvoltare a aplicaţiei web Flask.