Browsing by Author "Ursu, Cristina"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item ADEVĂRUL ȘI FERICIREA ÎN RAPORT DESCHIS: O PERSPECTIVĂ METAFORICĂ(CEP USM, 2024) Ursu, CristinaThe ethics of truth and happiness are intertwined in an essential way. We perceive the truth as the foundation of happiness. It is the coming-out-of-hiding of the being towards the guiding light of the inner way. In this article we will present some conceptual benchmarks from Aristotle and Heidegger about “happiness” and “truth” in the key to creating metaphors with high school students, starting from the metaphor of Dante’s circle/sphere from “Paradise”. The use of metaphors in philosophy education is a valuable pedagogical tool, facilitating abstract understanding and promoting critical reflection. By comparing students’ reflections with philosophical works, the analysis underscores the effectiveness of metaphors in making abstract philosophical concepts more accessible and meaningful to learners.Item CERCUL HERMENEUTIC: PREMISE METODOLOGICE(CEP USM, 2021) Ursu, CristinaThe process of reading and re-reading is sequential, temporal. We first understand the constituent parts whose context is mediated by expectations, designs, conjunctures that can be unconscious associations. In this article we wonder if before reading the whole text itself, students can exchange their own derrived texts in order to see the multitude and diversity of the whole starting from a single part/ sequence of the text. Could our own whole, consisting of a sequence of text, “absorb” our prejudices and open us to the thing itself, the text itself?Item CERCUL HERMENEUTIC: PREMISE METODOLOGICE(CEP USM, 2021-04-22) Ursu, CristinaThe process of reading and re-reading is sequential, temporal. We first understand the constituent parts whose context is mediated by expectations, designs, conjunctures that can be unconscious associations. In this article we wonder if before reading the whole text itself, students can exchange their own derrived texts in order to see the multitude and diversity of the whole starting from a single part/ sequence of the text. Could our own whole, consisting of a sequence of text, “absorb” our prejudices and open us to the thing itself, the text itself?Item GÂNDIREA CRITICĂ DREPT EXTENSIE A LECTURII CRITICE(CEP USM, 2022) Ursu, CristinaLectura prefigurează comunicarea dintre autor-text-cititor, articulează faptul-de-a-fi-laolaltă-cu-altul la nivelul înțelegerii. O lectură critică este o lectură în care „dez-depărtăm” textul, cu alte cuvinte, îl apropiem, ne angajăm într-o relație vie, deschisă cu semnificațiile iradiante ale structurii sale. De aceea, lectura critică vine să susțină scopul lecturii, să interconecteze ideile dinspre interior, să valideze înțelesurile într-un sistem armonios, care pășește dincolo de suprafața grafică; să formuleze întrebări și, pe parcurs, să răspundă la ele. Lectura e un fenomen în care textul se arată pe sine însuși, așa cum e structurat prin lucruri-cuvinte prezente, anunțând, totodată, ceva care nu se arată la prima vedere. O lectură critică vine tocmai să reveleze ceva care nu se arată în arătarea de sine a textului. Prin urmare, are drept finalitate examinarea critică a textului și a temelor, ideilor sale implicite/ explicite. Aceasta implică diverse strategii, precum adresarea de întrebări despre intenția autorului/ textului, structura și scopul textului, semnificațiile cuvintelor și expresiilor individuale, „citirea printre rânduri”, harta conceptuală, tehnica jurnalului, notițe, relectura, parafrazarea, contradicția de perspective ale receptării, lentile critice etc. Lectura critică presupune prezentarea unui argument care evaluează și analizează materialul citit. Rămâne să argumentăm în ce măsură lectura și gândirea critică reprezintă temelia învățării și a dezvoltării personale.Item METAFORIZAREA ÎN PROCESUL DEZVOLTĂRII(CEP USM, 2020) Ursu, CristinaUtilizarea infinitivului lung metaforizare deplasează accentul de pe rezultat pe proces. Dezvoltarea personală este și ea un proces căruia vrem să-i atribuim facultatea de „a metaforiza”, și nu doar atât, ci „a metaforiza bine”, în alte cuvinte, a vedea până și cele mai ascunse asemănări întru redescoperirea realității. O euristică care deconstruiește, pentru a construi o nouă ordine inventivă a lucrurilor prin travaliul mișcării (epiphora). Această ultimă noțiune deschide o informație nouă, perplexă, o informație care ar putea contribui la dezvoltarea abilităților cognitive și afective. Cu toate că figura semantică a metaforei e condamnată uneori ca sofism sau e întrevăzută drept un simplu ornament discursiv, relaționăm mecanismul metaforizării cu conceptul de dezvoltare personală. Pe lângă funcțiile retorică în lumea elocinței și cea poetică în lumea tragediei, putem să-i atribuim și o funcție de dezvoltare personală în vederea practicării abilității de a relaționa lucruri în baza unor asemănări originale, individuale, bazate pe propria experiență, sustrase banalității și uzajului curent? Funcție de a umple o lacună semantică în ipostaza ontologică a omului. În timp ce metafora este „transferul asupra unui lucru al unui nume ce desemnează alt lucru, transfer sau al genului asupra speciei, sau al speciei asupra genului, sau al speciei asupra speciei, sau conform raportului de anologie”, aceasta survine într-o ordine deja cunoscută, conform relațiilor de subordonare, coordonare, proporționalitate sau egalitate de raporturi. Aceste raporturi între elementele constitutive ale metaforei desemnează organizarea concepției noastre despre lucruri, le ierarhizează și, astfel, ne punem întrebarea în ce mod procesul de creare a metaforelor, interacțiunea vie dintre elemente într-un transfer însuflețit de semnificație contribuie de dezvoltarea autentică a sinelui în lume?Item POEZIA MODERNĂ DIN PERSPECTIVA ESTETICII RECEPTĂRII(CEP USM, 2020) Ursu, CristinaThe current thesis tries to configure an alternative for interpreting modern poetry in terms of approximation of meaning. The relativism of interpretive reading is continually being expanded to a level approaching nihilism, thus compelling the need for creating new forms of interpretation. The aim of this paper is to discover significance in modern poetic texts by formulating analytical constructs that are flexible enough to admit a wide spectrum of interpretations.Item PREJUDECĂȚILE DREPT ANTICIPĂRI ÎN TEXTUL ARTISTIC(CEP USM, 2022-11-10) Ursu, CristinaItem ROLUL ÎNTREBĂRII ÎN CERCETAREA FILOSOFICĂ. „PETER PAN” ȘI O ÎNTREBARE EXISTENȚIALĂ(CEP USM, 2024) Ursu, CristinaIn this article, we aim to delve into the essence of questions within philosophical research, the systemic way of approaching the pivot problem in a reading workshop, that has the role of guiding, starting from closed, fundamental questions on the text, conceptual, open questions.The distinctive shape of the question mark (?), characterized by its curved and upward-bending line, evokes the notions of uncertainty and hesitation, which serve as the starting point for genuine research. To transcend the stubbornness of fixed opinions, we must embrace animated doubt and cultivate a vibrant sense of skepticism, symbolized by the question itself. The dialectical relationship between questions and answers hinges on their quality and emerges as a consequence of authentic doubt and a fervent desire for knowledge. Within the context of a philosophical reading workshop, we embark on our exploration by drawing inspiration from an excerpt from J.M. Barrie’s “The Adventures of Peter Pan.” Additionally, we utilize a set of carefully structured questions contained within the “Question Quadrant” as stimuli. Through this journey, we seek to uncover the profound significance of the concept of “shadow” in both the life of the protagonist and in the broader philosophical discourse.