Browsing by Author "Tudoran-Sherringham, Simona"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item CREATIVITATEA UMANĂ, DE LA INTUIȚIA FILOZOFICĂ LA RAȚIONALITATEA MATEMATICĂ - sensuri conceptual-metodologice -(CEP USM, 2022) Tudoran-Sherringham, SimonaStimularea creativității umane, în general, a educaţiei novatoare a tinerei generații în proces de formare, în special, reprezintă un imperativ care se confruntă ȋn prezent cu impasurile unei societăți aflată deja − prin numeroase aspecte disfuncționale − într-o criză globală. Ca atare, un semnal de alarmă generat de o conjunctură internaţională extrem de complicată − marcată de pandemie, conflicte militar, dezastre ecologice etc. − se impune asociat cu afirmaţia: „vom fi creativi sau nu vom mai fi deloc”. Aceasta, cu atât mai mult cu cât situaţia unei astfel de semioze „catastrofice” este fără precedent pentru cunoștințele actuale ale omului sau pentru posibilitatea soluționării sale tehnologice, fiind o situaţie care a generat − așa cum o numea Constantin Noica cu decenii în urmă − o „criză a creativității”, una dintre „bolile” majore ale spiritului contemporan. Ȋn consecinţă, tocmai aspirației de a găsi soluţii pentru a depăși un astfel de impas i se subordonează şi cercetarea de faţă. Ȋn acest context, realizarea unei strategii stimulativ-creative bazată pe o modelare semiologică a conjuncţiei dintre filosofie cu matematica reprezintă o atitudine ȋnţeleaptă, permiţând elaborarea unui instrument integrator de evaluare și stimulare a potențialului creativ uman. Cu alte cuvinte, pentru a ieși din capcana „crizei creativității” sunt necesare și posibile soluțiile unei „creativităţi a crizei” − legate de îmbogățirea cunoștințelor științifice din domeniul implicat („limbaj obiect”), pe de o parte, de strategiile metodologice inedite („metalimbaj”), pe de altă parte −, soluţii pe care lucrarea de faţă ȋşi propune să le configureze ȋn principiu.