Browsing by Author "Toma, Mihaela"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Item EDUCAŢIA INCLUZIVĂ ŞI CERINŢELE PIEŢEI MUNCII PENTRU TINERII CU DIZABILITĂŢI(CEP USM, 2022-05-13) Toma, MihaelaÎn acest articol este abordată importanţa educaţiei incluzive pentru elevii/ tinerii cu dizabilităţi în vederea integrării lor pe piaţa muncii şi să corespundă măcar parţial,cerinţelor acesteia.Pornind de la principiile egalităţii de şanse în rândul tuturor categoriilor de beneficiari a educaţiei şi asigurarea accesului şi participării active în orice instituţie de învăţământ,facilitându-le o educaţie adecvată şi de înaltă calitate,în corelaţie directă cu tipul şi gradul de dizabi litate cu care se confruntă fiecare în parte.De asemenea,trebuie să beneficie ze de servicii suplimentare de sprijin,o echipă care să colaboreze strâns între ei,pentru a veni în ajutorul elevului/tânărului cu dizabilităţi,atât personal didac tic specializat,cât şi medical,personal auxiliar.Încă din timpul şcolarizării,elevii cu dizabilităţi trebuie să li se insufle sentimentul de responsabilitate,având în cadrul activităţilor şcolare/extraşcolare,în sala de clasă anumite reguli pe care să le respecte,să îşi formeze şi să exerseze anumite abilităţi,priceperi şi deprin deri de lucru,măcar un cumul minim,transformate în competenţe ce îi vor ajuta în viaţa cotidiană.Item EVALUAREA ELEVILOR CU CERINŢE EDUCAŢIONALE SPECIALE(CEP USM, 2021) Toma, MihaelaIn this article will be addressed methods specify of evaluation in the instructionaltherapeuticeducational and recovery process of children with special educational needs, explained both theoretically and through examples of good practice from the didactic experience. The application of evaluation, methods in the education of children with special educational needs are performed taking into account the particularities of each student, related to the type and degree of deficiency, highlighting the discrepancy between mental and chronological age, as well as the potential that everyone has and its valorification in the teaching-learning-evaluation triad, by individualizing the educational process, flexibility and permanent adaptation to children’s needs. Also, aspects related to the traditional evaluation process will be identified in order to compare it with that of the virtual learning environment.Item IMPORTANŢA CONSILIERII PSIHOLOGICE A ELEVILOR CU CES ŞI A PĂRINŢILOR ACESTORA(CEP USM, 2021) Toma, MihaelaÎn acest articol este abordată importanţa consilierii psihologice, din punct de vedere teoretic, atât pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale, cât şi pentru părinţii lor. Se expun aspecte conceptuale din România, definirea noţiunii de consiliere, structura acesteia şi ce implică activitatea consilierului şcolar. În Republica Moldova se remarcă clasificarea şi obiectivele consilierii psihologice, sarcinile psihologului şcolar, parteneriatul acestuia cu cadrele didactice şi rolul părinţilor în asistenţa educaţională a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, contribuind la incluziunea acestora în instituţiile din învăţământul de masă.Item IMPORTANŢA TERAPIILOR INDIVIDUALE ÎN DEMERSUL COMPENSATOR ŞI/SAU RECUPERATOR AL ELEVULUI CU C.E.S(Stratum Plus, 2024) Toma, MihaelaFamilia este un factor-cheie în acceptarea diagnosticului şi implicarea ei, în vederea conştientizării importanţei şi beneficiilor aduse de terapia individuală sau de grup pentru elevul cu cerinţe educaţionale speciale,în scopul de a îmbunătăţi demersul instructiv edu-cativ-terapeutic,compensator şi/ sau recuperator.Aceste şedinţe de terapie individuală sau de grup se fac în afara instituţie de învăţământ,contra-cost,parţial sau total,cu personal specializat,în cadrul unor instituţii neguvernamentale.Depinde de instituţia de învăţământ unde este şcolarizat copilul cu cerinţe educaţionale speciale, acesta îi trebuie asigurate, în ,mod gratuit, servicii de sprijin de terapie logopedică din partea unui logoped atât în învăţământul de masă, cât şi în cel special.O importanţă deosebită o are formarea unu parteneriat între şcoală-elevi-părinţi şi alţi specialişti care sunt implicaţi în procesul de incluziune al elevului cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi dezvoltarea relaţiilor dintre profesor-profesor, elev-elev, precum şi terapeut-elev, în mediul privat, ce vor contribui la favorizarea incluziunii socio-educaţională, precum şi ulterior cea profesională.Item INCLUZIUNEA ELEVILOR CU TSA ÎN CLASELE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL DE MASĂ(CEP USM, 2023) Toma, MihaelaÎn acest articol sunt abordate provocările pe care le reclamă incluziunea elevilor cu tulburări din spectrul autist, dar şi cu alte tipuri de dizabilităţi, cât şi procesul de incluziune în general, în cadrul claselor din învăţământul de masă, alături de ceilalţi colegi tipici, atât din punct de vedere teoretic, cât şi exemple praxiologice concrete, pentru a contribui la favorizarea acestui proces şi convertirea instituţiei de învăţământ într-o şcoală incluzivă. Se expun aspecte conceptuale din România şi Republica Moldova în ceea ce priveşte colaborarea eficientă dintre cadrele didactice şi alte persoane specializate implicate în procesul incluziunii, în ceea ce priveşte adaptarea curriculară şi oferirea de sprijin suplimentar în funcţie de necesităţile copiilor, crearea şi menţinerea unui parteneriat activ cu părinţi-elevii cu dizabilităţi şi şcoală, precum şi depistarea şi aplicarea unui set de soluţii optime de facilitare a acestui proces, care vor contribui la incluziunea acestora în instituţiile din învăţământul de masă.Item INCLUZIUNEA SOCIO-PROFESIONALĂ A TINERILOR CU CES(2021) Toma, MihaelaÎn acest articol este abordată importanţa incluziunii din punct de vedere soci al, se face referire la respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, atitudinile manifestate asupra tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, implicarea acestora în diferite tipuri de activităţi la nivelul comunităţii locale încă din timpul şcolarizării, ce vor contribui, treptat, la incluziunea socială a acestora. Este esenţial şi modul de percepere a acestora de către membrii societăţii şi sprijinul acordat lor în efortul de a favoriza dezvoltarea unor sentimente de acceptare, toleranţă, empatie, formarea unor relaţii de prietenie, precum şi accesul, participarea şi implicarea în anumite activităţi socio-istorico-culturale cu ocazia celebrării diferitelor evenimente marcante pentru omenire. La nivel profesional, incluziunea tinerilor cu CES, care au absolvit zece clase în cadrul învăţământului special, constituie o problemă majoră în societatea contemporană, întrucât este scăzută rata de creare a noi locuri de muncă pe piaţa muncii, în general, iar pentru aceste cazuri, specifice, este necesară o abordare diferită, asigurarea adaptării unor condiţii de muncă optime, precum şi a programului de lucru, în raport cu tipul şi gradul dizabilităţii. De asemenea, este necesară aplicarea unui test Holland încă din timpul şcolarizării, în cadrul orelor de consiliere şi orientare, pentru a identifica la tinerii cu dizabilităţi interesele şi aspiraţiile lor, domeniul şi profesia spre care se orientează în corelaţie directă cu abilităţile, aptitudinile, priceperile, deprinderile şi competenţele formate, respectiv capacitatea de a aplica în practică cunoştinţele teoretice asimilate pe parcursul traseului educaţional, pentru a rezolva unele situaţii-problemă sau unele conflicte minore ce pot să apară între angajaţi. Pe parcursul traseului educaţional, personalul didactic, în cadrul activităţilor extracurriculare, pot desfăşura activităţi de voluntariat cu elevii în anumite fabrici, instituţii private, unde să exerseze, să înveţe etapele de lucru, să execute câteva ore de lucru săptămânal, în practică, pentru a se obişnui cu modul de lucru, să interacţioneze cu ceilalţi angajaţi, să îşi testeze rezistenţa la efort fizic, răbdarea în a finaliza sarcina dată, monitorizarea comportamentului în timpul lucrului individual sau în echipă, respectarea regulilor propuse şi a programului de lucru stabilit, ceea ce îl vor ajuta ulterior să se integreze mai uşor la locul de muncă pe care îl va obţine după finalizarea studiilor. Se remarcă nevoia de consiliere psihologică din partea unui specialist şi de servicii medicale permanente, evidenţierea beneficiior pe care le au angajatorii în urma angajării unui anumit număr de persoane cu dizabilităţi, dar şi identificarea avantajelor pe care le au tinerii cu dizabilităţi prin încadrarea lor profesională, a dezavantajelor şi riscurilor ce pot să intervină pentru ceilalţi angajaţi.Item INFLUENŢELE NEGATIVE ALE BULLYING-ULUI ASUPRA ELEVULUI CU CES INTEGRAT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL DE MASĂ(CEP USM, 2022-11-10) Toma, MihaelaItem The roles of teachers in the process of inclusion of students with SEN in mass education classes(CEP USM, 2024) Toma, MihaelaIn this article, the roles of the teaching staff in mass education institutions, from the primary level, to facilitate the process of inclusion of students with special educational needs are addressed. These roles are analyzed both individually and from the perspective of the classroom teacher’s teamwork with other specialists involved in the inclusion process of students with special educational needs, but also in partnership with their families. Conceptual aspects are presented regarding the roles of the teaching staff in an inclusive context, to ensure a quality education, adapted and individualized, in relation to the needs, type and degree of disability, psycho-individual and cognitive characteristics of students with special educational needs, taking account of the discrepancy between chronological and mental age, which requires inclusion in mainstream education classes, being schooled alongside typical students, as well as concrete examples from their own scientific research.Item VALENŢELE EDUCAŢIONAL-COMPENSATORII SAU RECUPERATORII ALE TERAPIILOR COMPLEXE ŞI INTEGRATE APLICATE ELEVILOR CU CES(Print-Caro, 2021) Toma, MihaelaÎn articol va fi abordat rolul activităţilor de terapie complexe şi integrate realizate cu elevii cu CES, prezentate atât din punct de vedere teoretic, cât şi prin exemple de bune practici din experienţa didactică. Terapiile complexe şi integrate sunt efectuate în scop terapeutic-compensator sau recuperator, ţinând cont de particularităţile fiecărui elev în parte, prin individualizare, flexibilizare şi adaptarea la nevoile lor, precum şi discrepanţa dintre vârsta mintală şi cea cronologică. Alături de procesul instructiv-educativ, acestea contribuie la dezvoltarea unor deprinderi, abilităţi, dezvoltare cognitivă, dezvoltarea sau antrenarea motricităţii grosiere şi fine, raportate întotdeauna la situaţii reale şi practice de viaţă, joc de rol, adaptate în funcţie de potenţialul individual în limita permisă de tipul şi gradul deficienţei, precum şi valorificarea acestuia în vederea unei bune integrări socio-profesionale.