Browsing by Author "Tarnovschi, Ana"
Now showing 1 - 18 of 18
- Results Per Page
- Sort Options
Item ADAPTAREA SOCIALĂ ŞI SISTEMUL DE VALORI AL PERSOANELOR CU BOALĂ ULCEROASĂ(CEP USM, 2018) Tarnovschi, AnaAdaptarea socială se manifestă la toate nivelurile structural-funcţionale din a căror dinamică se constituie condiţia umană, ca proces de schimbare, dezvoltat în mod voluntar sau involuntar, în scopul replasării organismului într-o poziţie mai avantajoasă faţă de mediul său intern sau faţă de mediul înconjurător şi presupunând capacitatea de a se adapta. La rândul său, sistemul orientărilor valorice determină partea consistentă a direcţionării personalităţii şi alcătuieşte baza relaţiilor ei cu: lumea înconjurătoare, alţi oameni, sinele, baza concepţiei despre lume şi miezul motivaţiei vieţii active, baza concepţiei despre viaţă şi a „filosofiei vieţii”. Maladia cronică semnifică pentru om pierderea integrităţii fizice şi psihice, pierderea stării de sănătate. Pentru fiecare om maladia cronică, însoţită de dureri, este o perioadă de criză, însoţită de o suită de manifestări: frică, anxietate, stări depresive, accese de furie etc. Maladia, mai ales cea cronică, impune o nouă strategie de adaptare, necesitatea restructurării tuturor credinţelor, valorilor, atitudinilor, iar mecanismele psihice pot purta un caracter atât adaptativ, cât şi dezadaptativ.Item ASPECTE ALE PSIHODIAGNOZEI COPILULUI CU SINDROMUL DEFICITULUI DE ATENȚIE ȘI HIPERACTIVITATE (ADHD)(CEP USM, 2022-11-29) Tarnovschi, AnaActivităţile de psihodiagnoză a deficitului de atenție și hiperactivitate constituie investigarea problemelor elevilor prin intermediul unui ansamblu de tehnici psihologice, realizate de către psihologul şcolar, orientate spre studierea psihologică a elevilor pentru a identifica potențialul acestora în scopul prevenirii problemelor școlare și de adaptare socială.Item AUTOAPRECIEREA STĂRII DE SĂNĂTATE, A STĂRILOR DEPRESIVE ŞI A SENTIMENTULUI DE SINGURĂTATE LA PERSOANELE ADULTE(CEP USM, 2022-11-29) Erhan, Doina; Tarnovschi, AnaÎn prezentul studiu s-a întreprins o analiză comparativă a autoaprecierii stării de sănătate, a stărilor depresive şi a sentimentului de singurătate la persoanele adulte în dependenţă de mediul de trai, gen şi statutul marital al subiecţilor.Item CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA ACTIVITĂŢII PSIHOLOGICE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂ MNT GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA. MONOGRAFIE COLECTIVĂ(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cojocaru, Natalia; Cerlat, Raisa; Tarnovschi, Ana; Dolinschi, Cristina; Guțu, OlgaLucrarea este elaborată în cadrul Proiectului 20.80009.1606.10: „Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”Lucrarea include studii cu privire la: reprezentarea socială a profesiei psihologului şcolar; solicitările organizaţionale în activitatea psihologului şcolar; adaptarea psihologică şi socială, adaptarea şcolară a elevului; valorificarea po- tenţialului comunicării; comportamentul antisocial al elevului; dezvoltarea sferei relaţionale a elevilor; afectivitatea elevilor; motivaţia elevului; memoria elevului; atenţia elevului; gândirea elevului; limbajul elevului.Item DIMINUAREA TULBURĂRILOR COMPORTAMENTULUI ALIMENTAR DIN PERSPECTIVA PSIHOLOGICĂ(2021) Tarnovschi, Ana; Mutruc, AuraTulburările de alimentație sunt condiții grave legate de comportamentele alimentare persistente care au un impact negativ asupra sănătății, emoțiilor și capacității de a funcționa în domenii importante ale vieții. Cele mai frecvente tulburări de alimentație sunt anorexia nervoasă, bulimia nervoasă și tulburarea alimentară. Studiul dat vizează abordarea complexă a problemei dezvoltării de comportament alimentar și elaborarea unui program de intervenție în vederea diminuării tulburărilor de comportament alimentarItem MANIFESTĂRI ALE ANXIETĂŢII LA COPIII CU MALADII RESPIRATORII CRONICE(CEP USM, 2016) Tarnovschi, AnaOdată cu apariţia maladiei, mai ales în cazurile în care aceasta este de durată sau se exprimă cu brutalitate la nivelul subiectivităţii individului, acesta anticipează o serie de ameninţări la adresa integrităţii şi/sau capacităţii sale fizice. Maladia cronică serveşte drept sursă de stres psihic prin urmă torii factori: situaţia creată prin apariţia, desfăşurarea şi consecinţele bolii, dar şi prin suferinţele psihice şi fizice inerente. Anxietatea este o componentă destul de importantă în structura personalităţii în cazul maladiilor cronice, deoarece stresul determinat de aceste maladii influenţează unitatea structurală a personalităţii prin nesatisfacerea trebuinţelor interne, prin distorsionarea concepţiei propriului Eu şi a lumii înconjurătoare.Item PARTICULARITĂŢI ALE DEFICITULUI DE ATENŢIE LA COPII(CEP USM, 2020) Tarnovschi, AnaTulburarea de atenţie, caracterizată printr o diminuare a capacităţilor cognitive, dezechilibrează viaţa de zi cu zi atât a copiilor, a părinţilor acestora, cât şi a profesorilor. Ea presupune dificultăţi de concentrare, impulsivitate şi hiperactivitate.Deficitul de atenţie şi eşecul şcolar asociat provoacă tensiuni în familie şi pot deveni elemente amplificatoare ale conflictelor.Item PARTICULARITĂȚI ALE IMAGINII DE SINE ŞI A STATUTULUI SOCIAL ÎN ADOLESCENŢĂ(Print-Caro, 2021) Tarnovschi, AnaA teenager’s central problem is finding identity, a sense of self in relation to the outside world. The teenager is concerned about the level at which he is on a lot of dimensions (financial, esthetic, social, relational) and especially about the possibility of meeting the standards of his moral conscience. Human personality is built through interaction with others, beginning with childhood and continuing throughout the life. Family, group of friends, school requires individuals to comply with rules of conduct, positions, roles and statues, and the different groups they meet act as social integration bodies as a means of transmitting/assimilating relational models.Item PARTICULARITĂŢILE PSIHOLOGICE ALE PERSONALITĂŢII COPILULUI CU MALADII RESPIRATORII CRONICE(2017) Tarnovschi, Ana; Bucun, Nicolae;Scopul cercetării constă în identificarea particularităților psihologice și a funcționalității sociale ale personalităţii copilului cu maladii respiratorii cronice și în determinarea modalităților de diminuare a influențelor negative în armonizarea procesului de dezvoltare.Item PARTICULARITĂŢILE PSIHOLOGICE ALE PERSONALITĂŢII COPILULUI CU MALADII RESPIRATORII CRONICE(2017) Tarnovschi, AnaStudiul personalităţii constituie una dintre preocupările esenţiale ale psihologiei, însă complexitatea acesteia a generat dificultăţi şi controverse în surprinderea ei. O altă idee esenţială, pe care o trasează psihologia contemporană, este analiza psihicului în dezvoltarea sa. Nu întâmplător dezvoltarea psihicului în ontogeneză şi patologiile sale au devenit teme de cercetare tot mai frecvente. Cercetarea procesului de dezvoltare a psihicului şi de dezintegrare a lui, în diverse maladii, ne permite să constatăm nivelul actual al dezvoltării psihice a individului, precum şi să observăm noile formaţiuni apărute la diverse etape ale ontogenezei, sau, din contra, în cazul unei maladii – mecanismele şi legităţile dezintegrării psihice. Acest fapt reprezintă, la rândul său, un proces calitativ deosebit.Item PARTICULARITĂŢILE SFEREI AFECTIVE LA PERSOANELE ADULTE(CEP USM, 2022-10-26) Erhan, Doina; Tarnovschi, AnaÎn prezentul studiu s-a realizat o analiză comparativă a particularităţilor sferei afective, şi în special a autoaprecierii stării de sănătate, a stărilor depresive şi a sentimentului de singurătate la persoanele adulte în dependenţă de mediul de trai, gen şi statutul marital al subiecţilor.Item PERSPECTIVE PSIHOLOGICE ALE DEZVOLTĂRII ATENȚIEI ELEVILOR ÎN MONITORIZAREA CURRICULUMULUI NAȚIONAL(CEP USM, 2024) Tarnovschi, AnaIn the national educational context, where the education system faces various challenges such as diverse educational needs and limited resources, it is essential to understand how students’ attention can be developed and supported through appropriate monitoring of the national curriculum. Adapting educational materials to address different learning styles and individual needs, as well as implementing teaching strategies that promote attention, is a crucial aspect for enhancing the educational experience. Therefore, in this article, we aim to explore the psychological perspectives on the development of students’ attention in the context of monitoring the national curriculum in the Republic of Moldova. We will analyze how the structure and content of the curriculum influence students’ attention and discuss strategies and recommendations for optimizing this process. Our goal is to highlight the importance of an informed and adaptive approach that contributes to improving educational effectiveness and academic performance of students in the Republic of Moldova.Item PSIHOLOGIA PROCESELOR COGNITIVE: (CICLUL 1, LICENTA): NOTE DE CURS(CEP USM, 2017) Tarnovschi, Ana; Racu, JanaTematica cursului include opt module ce abordează în mod independent procesele senzoriale, memoria, gândirea, limbajul,imaginația, creativitatea și atenția.Prezenta lucrare conţine toate subiectele din curriculumul universitar şi vizează cunoaşterea noţiunilor de bază ale acestei discipline, a metodelor şi modelelor sale explicative.Item RELAŢIILE SOCIALE ŞI INTERPERSONALE LA COPIII CU MALADII RESPIRATORII CRONICE(CEP USM, 2015) Tarnovschi, AnaCercetarea noastră a avut drept scop studierea preferinţelor în sistemul de relaţii sociale şi interpersonale la copiii cu maladii respiratorii cronice, evidenţiind următoarele aspecte ale funcţionalităţii sociale: studierea gradului de comunicabilitate a copilului în grup; studierea nivelului de conflictualitate, agresivitate, precum şi tendinţa de izolare; stabilirea relaţiilor interpersonale, aspecte care, în ansamblu, caracterizează gradul de adaptare socială a copiluluiItem The role of attitudes in shaping social perception in the context of crisis(CEP USM, 2024) Tarnovschi, Ana; Cobușcean, Simona-AnastasiaContemporary society faces a series of crises, ranging from economic and political to social and environmental ones. In this turbulent context, the way we perceive and interpret social reality becomes essential for our adaptation and for making responsible decisions. Crisis situations, whether natural, economic, or political, have a significant impact not only on concrete reality but also on how we perceive and interpret the world around us. Pre-existing attitudes play a crucial role in this reconfiguration of social perception, influencing how we process information, interpret events, and relate to others. Combating prejudices, promoting dialogue, and transparent communication are essential for balanced social perception and building a climate of social cohesion in difficult times. Social perception is a complex process influenced by a series of factors, among which pre-existing attitudes are included. In the context of crisis, it is essential to be aware of how attitudes can distort our perception of reality and to take concrete measures to inform ourselves from reliable sources, to engage in dialogue with those who have different opinions, and to promote transparent communication. Only through joint efforts to combat prejudices and promote tolerance and mutual understanding we can build a more united and resilient society in the face of crises.Item ROLUL COMUNICĂRII ÎN RELAŢIA TERAPEUT–PACIENT(CEP USM, 2013-09-26) Tarnovschi, AnaItem ROLUL FACTORILOR SOCIO-FAMILIALI ÎN MANIFESTAREA COMPORTAMENTULUI DEVIANT LA ADOLESCENȚI(CEP USM, 2022-11-29) Tarnovschi, Ana; Tuni, CorneliuPersonalitatea este un sistem bio-psiho-socio-cultural, care se constitue, fundamental, în condiţiile existenţei şi activităţii, începând cu primele etape ale dezvoltării individului. Din punct de vedere psihologic și social, familia este cadrul determinant al formării de trăsături sau structuri în organizarea psihologică a subiectului. Fiecare ne naştem cu un potenţial uman care se valorifică şi se dezvoltă treptat, prin socializare şi asimilarea valorilor şi comportamentelor sub forma unei învăţări continue, atât din familie, cât și din societate.Item VALOAREA PROBANTĂ A TESTĂRII DE TIP POLIGRAF DIN PERPECTIVĂ PSIHOLOGICĂ(CEP USM, 2021) Tarnovschi, Ana; Boldurat, VeronicaÎn prezentul demers științific este abordată minciuna din perspectiva fenomenului psihologic foarte complex care include în sine un amalgam de aparențe emoționale, cognitive și afective la persoane. În socializarea sa zilnică, omul se ciocnește de minciună, aceasta fiind fapt real și natural. Atât timp cât omul este cel care transmite sau primește o informație el are potențialul de a duce în eroare sau de a fi dus în eroare. Însă, procesul de detectare a minciunii este unul dificil, așa cum nu există o modalitate ideală de a diferenția o persoană care spune minciuni de cineva care spune adevărul. Învățarea minciunii, la fel ca și spunerea adevărului, reprezintă o parte firească din procesul natural de dezvoltare a omului. Minciuna a devenit una dintre problemele sociale, iar detectarea ei a fost și este subiectul de analiză al oamenilor de știință și al reprezentanților din sistemul judiciar.