Browsing by Author "Slusarenco, Svetlana"
Now showing 1 - 20 of 40
- Results Per Page
- Sort Options
Item Item ABORDĂRI CONCEPTUALE PRIVIND REORGANIZAREA UNITĂȚILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE DIN REPUBLICA MOLDOVA(2023) Slusarenco, SvetlanaTransformările administrativ-teritoriale sunt determinate de declinul demografic, cauza fiind emigrarea masivă sau migrația în interiorul statului, de starea precară a infrastructurii și a economiei localităților respective. Numărul mic al populației per UAT limitează resursele financiare și, drept consecință , capacitatea instituțională și administrativă a APL de a-și îndeplini responsabilităț ile. În condițiile create, având în vedere faptul că unele dintre localitățile rurale au ramas fără locuitori sau au un numar foarte mic de locuitori, a fost lansată ideea de amalgamare a unităților administrativteritoriale. Reforma structurală sub forma fuziunii autorităților locale va modifica harta administrației locale. Această reformă, care inițial urmează să fie voluntară, amalgamează două sau mai multe autorități locale într-o nouă entitate organizațională politică și economică.Item APĂRAREA DREPTURILOR OMULUI PRIN PRISMA CONTESTĂRII ACTELOR ADMINISTRATIVE(Tipografia Artpoligraf, 2021) Slusarenco, SvetlanaHuman rights and freedoms must be protected against the illegal actions of other individuals, the public power being considered to be responsible for the defense of these rights and freedoms. Man must be protected from power by avoiding abuse by state governing bodies. Limiting state power in relation to fundamental rights and freedoms is the expression of a balanced relationship between the exercise of sovereignty and its purpose. Any administrative act which infringes a right or a legitimate interest may be challenged in the administrative court.Item APLICAREA BUNELOR PRACTICI PRIVIND PARTICIPAREA PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI ÎN EXERCIȚIUL ELECTORAL(CEP USM, 2021) Slusarenco, SvetlanaItem ASIGURAREA BUNEI GUVERNĂRI LA NIVEL LOCAL PRIN DESCENTRALIZARE ŞI DECONCENTRARE(CEP USM, 2021-12-08) Slusarenco, SvetlanaDecentralization is a way to increase the responsibility of local public authorities by transferring powers from central bodies, which exercise delegated public power through general elections to local public administration bodies, which have acquired powers as a result of local elections. Deconcentration of administration is a variant of the system of administrative centralization, characterized by the fact that the local representatives of the central authorities acquire some rights of own decision, and certain issues of the ad- ministrative-territorial units are removed from the competence of the central bodies.Item ASIGURAREA CONLUCRĂRII EFICIENTE A SERVICIILOR PUBLICE DECONCENTRATE(CEP USM, 2023) Slusarenco, SvetlanaÎn acest articol se pune în discuție problematica privind administraţia publică centrală de specialitate, care îşi desfăşoară activitatea respectând principiile organizaţionale, unul dintre ele fiind desconcentrarea serviciilor publice. De asemenea, activitatea administrației publice centrale de specialitate este ghidată și de principii funcţionale, în primplan fiind cel care vizează colaborarea interinstituţională. Principiul desconcentrării presupune recunoaşterea unei anumite puteri de decizie, în favoarea agenţilor statului repartizaţi pe întreg teritoriul ţării (servicii publice desconcentrate). Atribuția de coordonare generală a activităţii serviciilor publice desconcentrate de către Oficiul teritorial al Cancelariei de Stat nu se rezumă doar la monitorizarea activității serviciilor publice desconcentrate, dar contribuie și realizează colaborarea cu subdiviziunile teritorialeItem ASIGURAREA RESPECTĂRII ȘI MONITORIZAREA LA NIVEL LOCAL A DREPTULUI LA UN MEDIU SĂNĂTOS(2023) Slusarenco, SvetlanaScopul principal al protecției mediului este ocrotirea omului, crearea condițiilor pentru dezvoltarea fizică şi psihică a lui într-un mediu favorabil dezvoltării. Omul are datoria morală de a interveni şi a proteja mediul sau cel puţin de a se abţine de la poluare în scopul restabilirii echilibrului ecologic perturbat. Soluţionarea problemelor de mediu sînt de competenţa statului, deoarece poluarea şi combaterea ei este o problemă naţională, statul fiind cel ce stabileşte regulile de conduită, inclusiv şi în domeniul protecţiei mediului. Statul, prin organele sale specializate, poate să urmărească respectarea normelor de drept în domeniul mediului, de asemenea fiind în drept să aplice sancţiuni în cazul încălcării de către persoane a normelor legale imperative. De asemenea, autoritățile statatale specializate, sînt competente să soluţioneze litigiile ce apar în procesul de exploatare a mediului.Item CARACTERISTICA IMPOZITĂRII VENITURILOR CU CARACTER DE EXTRANEITATE SUB ASPECT COMPARAT: REPUBLICA MOLDOVA ȘI ROMÂNIA(CEP USM, 2022) Slusarenco, Svetlana; Pozneacova, VeronicaImpozitul pe venit și impozitul pe profit reprezintă unele dintre principalele surse de venit al statului, fiind plasate în vârful ierarhiei sistemului impozitelor. Fiecare stat reglementează diferit impozitele, în special diferă cota procentuală, ceea ce reprezintă o manifestare a suveranității statului în materia impozitării. În prezent, în legislația Republicii Moldova este reglementat doar impozitul pe venit, însă persoanele juridice plătitoare de TVA achită impozitul calculat din suma profitului efectiv obținut. Din reglementările actuale reiese că există o confuzie între noțiunile venit și profit. Totodată, apar anumite neclarități în procesul calculării impozitului pe venit achitat de persoanele juridice plătitoare de TVA. În acest context, este necesară definirea noțiunilor venit și profit, precum și analiza reglementărilor existente sub aspect comparat, pentru a determina specificul de reglementare a impozitului pe profit în legislația României ca model de reglementare a impozitului respectiv. Scopul studiului dat este analiza coraportului între noțiunile venit și profit, dar și a specificului reglementării impozitelor, obiectul impozabil al cărora este venitul sau profitul persoanelor fizice și/sau juridice. Pentru a atinge acest scop, am analizat impozitul pe venit sub aspect general, precum și reglementarea acestuia în legislația actuală a Republicii Moldova și în cea a României sub aspect comparat.Item Citizens' participation - as a decision-making factor at local level(CEP USM, 2024) Slusarenco, Svetlana; Turlukowski, JaroslawCitizens' participation in decision-making processes is a key element of achieving democracy at central and local level, ensuring transparency and contributing to holding public officials accountable for decisions taken. The effectiveness of participatory democracy implies simultaneous and mandatory observance of the principles of information, consultation and transparency of the decision-making process. Participatory democracy involves citizens' participation in public decision-making; citizens' control over spending public money; public consultation of civil society as a whole. Participation is a mechanism of representation, a means by which governors are informed about the preferences and needs of the public. The purpose of involving citizens in the decision-making process at local level involves providing citizens with quality services and services necessary for citizens, improving the content of decisions developed by local authorities, as well as orienting the activity of local public authorities towards citizens' needs and increasing citizens' credibility towards local public authorities, through the effort of representatives of local public authorities to give their mandate vigour and efficiency.Item CONCEPTUL SUVERANITĂȚII POPORULUI DIN PERSPECTIVĂ ISTORICĂ(2023) Slusarenco, Svetlana; Pozneacova, VeronicaConceptul suveranității puterii de stat reprezintă un subiect de bază a întregii filosofii juridice, care s-a dezvoltat începând de la Antichitate și a triumfat în perioada Iluminismului. Conceptul suveranității populare reprezintă o doctrină dominantă în cadrul filosofiei juridice a secolelor XVII-XVIII. Ideea principală promovată de susținătorii acestei doctrine s-a axat pe poziționarea poporului, ca fiind deținătorul principal al puterii de stat, de la care emană voința supremă. În prezent, suveranitatea populară reprezintă baza puterii de stat, iar poporul este văzut ca unicul titular al puterii supreme, ceea ce reprezintă baza constituționalismului contemporan. Prezentul articol reprezintă un studiu dedicat cercetării aspectelor specifice ale conceptului suveranității populare în istoria ideilor. Interesul doctrinar și practic fața de conceptul suveranității populare se bazează pe dimensiunea politico-juridică a acestui concept în cadrul construcției statale. În prezenta cercetare ne-am pus drept scop determinarea rolul conceptului suveranității populare în cadrul constituțional actual, abordarea fiind axată pe analiza aspectelor filozofice a acestei doctrine.Item DOBANDIREA ȘI DURATA MANDATULUI PARLAMENTAR PRIN PRISMA REGLEMENTARILOR CONSTITUȚIONALE(CEP USM, 2022-03-17) Slusarenco, SvetlanaThe parliamentary mandate is the empowerment given by the people to certain per- sons in order to represent them in the process of exercising state power. There is no benchmark for the duration of the parliamentary term, but it is also necessary to take into account that the term of office of the parliament must be reasonable. The term of office of the legislature established in the Constitution may not be extended, except in the event of a state of catastrophe or war. The succession to power of parliaments cannot interrupt the exercise of power for a moment. In this situation, the ConstituentItem EVALUAREA ACTIVITĂȚII SERVICIILOR PUBLICE DESCONCENTRATE DIN PERSPECTIVA DESCHIDERII CĂTRE CETĂŢEAN(CEP USM, 2020) Slusarenco, SvetlanaItem EXERCITAREA DREPTULUI DE PROPRIETATE ASUPRA TERENURILOR DE CĂTRE CETĂŢENII STRĂINI (STUDIU COMPARAT)(2008) Slusarenco, Svetlana; Cobăneanu, SergiuThe number of actual regulations’ landings concerning the foreign citizens’ right for holding lands is remarkable. This thing is not surprising taking into consideration that this problem is not ruled by the International Law and there are no multilateral conventions concerning the utilization and holding land by the foreign citizens. The International Law does not limit the right of the states to restrict or regulate the property of foreigners over land on their territory. The states derive advantage from the sovereignty of their natural resources, including land. The land is not only an element of a state to exercise sovereignty over it is also a fundamental resource. The overwhelming majority of the states have a restrictive attitude towards the right of the foreign citizens to hold the property over land. Other states retracted from such restrictions adhering to the European Union. Also it has to be said that the holding of the propriety over land by the foreign citizens show as well benefits and risks.Item FUNCŢIILE ȘI ATRIBUŢIILE PREȘEDINTELUI REPUBLICI MOLDOVA PRIN PRISMA JURISPRUDENŢEI CURŢII CONSTITUŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA(2023) Slusarenco, Svetlana; Vlădiceanu-Starșii, LinaThe institution of the president, especially the person of the head of state, has played, since ancient times, the defining role in the organization and functioning of any collective/community. In the context of the importance of the institution of the head of state in the system of central public authorities, and also taking into account the political regime from the perspective of the need to ensure the separation of powers in the state, particular importance is given to the determination of the functions and the establishment of the powers of the President, which, in the end, conditions the legal nature of the political system and the constitutional configuration of government. The functions and powers of the President are determined by factors, such as: the way of appointing the head of state, the relations between the legislative and the executive power, the constitutional checks and balances mechanism to ensure the balance between the state institutions, namely: Parliament-Government, Parliament President, President-Government and in relation to the judicial authority.Item GARANTAREA SIGURANȚEI PERSOANEI PRIN PRISMA ASIGURĂRII RESPECTAREA ORDINII ȘI SECURITĂȚII PUBLICE ÎN STAT(Chișinău, 2021-10-01) Slusarenco, SvetlanaThe Republic of Moldova implements viable measures to guarantee the country's security and democratic development. Efforts are being made to increase the role of public authorities in the supervision of the activities of institutions in the security and defense sector. The safety of the person is a fundamental social value, the existence of which depends on the state's activity in carrying out its tasks and functions. The concept of safety must be approached, thus, as an essential collective right, closely related to other collective rights, such as social integration, the right to work, to health, to education and to culture. In this context, the safety of the person can be viewed, in general, under two aspects, namely: under the objective aspect and under the subjective aspect.Item IMPACTUL E-GUVERNĂRII ASUPRA ACTIVITĂȚII AUTORITĂȚILOR PUBLICE LOCALE(CEP USM, 2023) Slusarenco, SvetlanaThe use of information technologies represented a window of opportunity for local authorities to increase initiatives and tools for citizens’ participation and interaction with society. The goal of e-government is to strengthen democracy, which is achieved by guaranteeing citizens’ access to official information, streamlining the activity of public administration, increasing the quality level of public services, increasing the degree of participation of citizens in the governance process. In order to accelerate the development of services offered through electronic government, public authorities must be open to the computerization and technology of public institutions, as well as the inclusion of all social categories as beneficiaries of e-government services.Item IMPLEMENTAREA ACORDULUI DE ASOCIERE REPUBLICA MOLDOVA – UNIUNEA EUROPEANĂ ÎN DOMENIUL CERCETĂRII(Chișinău, 2022-05-16) Slusarenco, Svetlana; Pozneacova, VeronicaIn 2014, it was signed the Association Agreement between the Republic of Moldova and the EU. It provided the set of the complex measures that should be implemented in the Higher Education field. These measures refer to the standards of education’s evaluation, accreditation of educational programs, reform of the vocational and university education system, implementation of the lifelong learning concept, and implementation of international projects in education. Implementing the Association Agreement between the Republic of Moldova and the EU in education determined the adoption of several primary and secondary normative acts. We examined the National Action Plans for implementing the Association Agreement Moldova – EU in 2014-2016, 2017-2019, establishing the evolutions of the reforms in education. In this study, we aimed to determine the Association Agreement’s provisions in high education, to analyze the positive obligations assumed by the Republic of Moldova, and to examine the normative provisions by which our state realized these obligations.Item INSTITUŢIA „CETĂŢENILOR STRĂINI ŞI A APATRIZILOR” – DOMENIU AL DREPTULUI PUBLIC SAU PRIVAT?(S.C. Elan-Poligraf, 2013-05-20) Slusarenco, SvetlanaThe thesis contains a study regarding the pragmatic, theoretical and legal aspect of the foreigners and stateless persons’ legal status in Moldova. This study has the following objectives: to reveal the concept of foreign citizen and stateless person; to analyze if the rights and obligations of foreign citizens and stateless persons belong to public or private law; to do a comprehensive, complete and detailed study of the legal regime of foreign citizens and stateless persons in Moldova, as well as to study their legal regime provided by international agreements.Item MEDIEREA ÎN REPUBLICA MOLDOVA – REALITATE ŞI TENDINŢE(2018) Slusarenco, SvetlanaMedierea reprezintă în primul rând o alternativă în raport cu justiţia prin care se soluţionează pe cale amiabilă un conflict între părţile aflate în conflict. Medierea îşi are originea încă în antichitate. Ea se regăseşte în Codificarea justiniană. Strămoşii noştri au păstrat instituţia medierii şi în feudalism, iar în epoca modernă, doar în mediul rural. La etapa actuală, procedura medierii a luat amploare în majoritatea statelor europene. Avantajele medierii extrajudiciare sunt: durata redusă, flexibilitatea procedurii medierii, părţile pot să-şi identifice şi să adopte singure soluţii. Printre dezavantaje, mentionam: caracterul neobligatoriu al hotărârilor, hotărâri inatacabile, nu există garanţia unei soluţionări de succes. Anume dezavantajele medierii au servit drept temei pentru unele state, inclusiv Moldova, de a reglementa normativ obligativitatea medierii pentru unele categorii de cauze. Pe această cale au mers şi Italia, şi România.Item MIGRAŢIUNEA – ASPECTE POZITIVE ŞI NEGATIVE(2016) Slusarenco, Svetlana